Annonce
112

Politiet efterlyser gruppe: Hærværksbølge ramte Grindsted fredag nat

Arkivfoto: Michael Bager

Grindsted: Sydøstjyllands Politi har modtaget adskillige anmeldelser om hærværk rundt omkring i Grindsted natten til lørdag.

I Borgergade blev en rude knust i en Louis Nielsen brilleforretning. Et andet sted i byen ved Glentevej var der blevet opsat en æresport med blomster, men det havde ukendte gerningsmænd kastet rundt med, ligesom der var udøvet hærværk imod overdækningen af indkøbsvognene i Kvickly, som ligger lige ved siden af.

På Nørretorv ved sport 24 gik alarmen klokken 22.43, da en rude var blevet knust, sandsynligvis af en flok unge mænd. Selvom politiet ikke fik fat i gerningsmændene, så fandt de den bushammer, som formentlig er blevet brugt til at knuse ruden med.

Sydøstjyllands Politi ved ikke, om der er en sammenhæng mellem sagerne, men vagtchef Hans Hoffensetz siger, at nogen har været på tur. Ved episoden ved Sport 24 på Nørretorv har vidner set fem-seks unge mænd, der af udseende beskrives som værende både dansk og udenlandsk og mellem 15 og 18 år, som ifølge vagtchefen er interessante. Derfor håber Sydøstjyllands Politi, at nogen ved, hvem personerne er.

Vagtchefen siger, at to personer stak ud i flokken. En var iført en hvid jakke med blå striber på ærmerne.

Den anden var iført en grå trøje med sorte striber på.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce