Annonce
Læserbrev

Politikere kan roligt give større frihed til skolernes dømmekraft

Læserbrev: Vores børn er dagligt omgivet af fagligt dygtige professionelle voksne. Pædagoger, lærere og flere andre, som sammen med os forældre, er fuldt ud kompetente til at vurdere, hvilke tests der vil gavne vores børns skoleliv. Derfor vil det også være sund fornuft, om vores politikere helt overlod det til skoler og forældre at beslutte, hvilke tests der er meningsfulde for det enkelte barn. For uanset hvor velmenende og vidende man er som politiker, så er der nu engang en afstand, som forhindrer dem i en pædagogisk kompetent vurdering af det enkelte barns behov.

Jeg er ikke i tvivl om, at vurderingen af det enkelte barns behov for tests vil blive forvaltet mere kompetent og konstruktivt, hvis den blev givet fuldt og helt tilbage til vores skoler. En lignende pointe understregede børnepsykolog Rasmus Alenkær på et fællesrådsmøde i november, sidste år. Han gentog således flere gange, at de bedste løsninger er lokale løsninger på lokale problemer foretaget af lokale aktører. Denne pointe er dog desværre blevet overhørt af de tilstedeværende politikere.

Det er mig fortsat ikke helt klart, hvorfor man ikke vil give skolerne friheden til selv at vurdere? Det seneste argument om at ville skåne skolerne for 'støjende' forandringer er mig noget tyndt. Det samme hensyn gælder jo foreksempel ikke det kommende års budgetter. Mit bedste bud er, at testene skal fodre et bureaukratisk databehov, da jeg efterhånden har hørt flere politikere henvise til dette behov, men det er som sagt bare et gæt. Det væsentlige behov i denne sammenhæng er uanset barnets, og dette behov vurderes nu engang bedst af de nære voksne. Derfor er det mit håb, at vores lokale skolepolitikere snart får øjnene op for, hvor vigtigt det er at give større frihed til vores skolers dømmekraft.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];