Annonce
Nordtyskland

Politikere raser over ændret plan for jernbane

Jernbanen fra fastlandet og færgen fra Rømø er de to eneste muligheder for at komme til og fra Sild. Arkivfoto: Nahne Johannsen.
Pludselig forsvandt plan om udbygning af jernbanenettet i Slesvig-Holsten hos regeringen i Berlin. Miljøministeren bliver udpeget som skurk.

NIEBÜLL: Egentlig ville den tyske trafikminister, Andreas Scheuer, fra det konservative CSU sætte fart i udbygningen af banestrækningen til og fra Sild med en særlov om etableringen af to spor mellem Morsum og Tinnum på selve Sild samt fra Niebüll til Klanxbüll på det nordfrisiske fastland. Men da da regeringen i Berlin onsdag fremlagde lovforslaget om om fremme af tyske trafikprojekter, var den ambition forsvundet ud af planerne. I stedet er der syv andre jernbaneprojekter på bordet – herunder to i Andreas Scheuers hjemland Bayern.

Astrid Damerow fra Nordfrisland er valgt til forbundsdagen for det konservative CDU. Ifølge hende, har trafikministeren ikke ansvaret for ændringerne. I stedet var det angiveligt den socialdemokratiske miljøminister Svenja Schulze, der under forhandlingerne i regeringen krævede udbygningen af jernbaneforbindelsen i Nordfrisland fjernet.

Annonce

Katastrofale forhold

Jernbaneforbindelsen mellem Sild og fastlandet er en notorisk katastrofe med forsinkelser og aflysninger. Det rammer de mange pendlere, der hver dag må tage turen til og fra deres aerbejdspladfser på Sild, hvor almindelige lønmodtagere ikke har råd til at bo.

Savner ord

Astrid Damerow er vred på Svenja Schulze.

- Åbenbart kender hun ikke betydningen af udbygningen til to spor, mener Astrid Damerow.

Også Slesvig-Holstens trafikminister, Bernd Buchholz, er yderst ærgerlig.

- Jeg savner ord, siger han.

Hvis ansvaret virkelig ligger hos Svenja Schulze, vil han bede Socialdemokratiets partiformand i Slesvig-Holsten, Serpil Midyatli, og partiets gruppeformand i den slesvig-holstenske landdag, Ralf Stegner, om at tale deres partifælle til fornuft.

- Miljøministeren forhindrer noget, som er af central betydning for Slesvig-Holsten og vestkysten, forklarer Bernd Buchholz.

En talsmand for miljøministeren afviser at udtale sig, men henviser blot til trafikministeriet.

Inspiration fra Danmark

Særloven var en nyskabelse med inspiration hentet i Danmark. Den tyske planlov er yderst omstændelig, og projekter kan trække ud i meget lang tid på grund af indsigelser fra både borgere og organisationer. De nye projekter bliver derfor ikke foreslået i henhold til planloven, men en revideret byggelovgivning. Herefter kan der ikke længere indgiver stribevis af klager ved forvaltningsdomstolene. Kun den højeste, juridiske instans i forbundsrepublikkens forfatningsdomstol er ansvarlig for at tage stilling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce