Annonce
Esbjerg

Politikere ser positivt på planer om stor havne-udvidelse

Det er den sorte indtegning midt i billedet øverst, der udgør den landfaste del af havneudvidelsen, som tæller 59 hektar. Ca. 17 hektar uddybes til nye sejlbare vandarealer og sejlrender. Kort: Niras.
Efter en gennemgang af miljøkonsekvensrapporten og plangrundlaget, der skal bane vejen for en stor udvidelse af havne-arealerne, føler Plan & Miljøudvalget sig trygge ved at anbefale projektet til byrådet. Byrådet sender senere planerne i offentlig høring.

Esbjerg Kommune: Plan & Miljøudvalget ser positivt på den såkaldte etape 5-udvidelse af Esbjerg Havns arealer med op mod 600.000 kvadratmeter.

Det siger formanden for udvalget, Karen Sandrini (S), efter at sagen har været til behandling og nu er videresendt til Esbjerg Byråd med anbefaling af at sende plangrundlag og miljøkonsekvens-rapporten i en otte ugers offentlig høring.

- Efter en gennemgang af miljøkonsekvens-rapporten og Unescos forsikring om, at udvidelsen ikke vil betyde, at vi fjernes fra Unesco's Verdensarvs liste, er vi betryggede i, at udvidelsen ikke vil betyde nogen væsentlig miljøpåvirkninger, siger Karen Sandrini og fortsætter:

Annonce

- Udvidelsen af Esbjerg Havn er en vigtig brik i den grønne omstilling. Mølle-komponenterne er for store vejtransport og skal derfor sejles ind til Esbjerg Havn. Det kræver udgravning til sejlrender, og miljøkonsekvensrapporten viser, at det ikke resultere i eksempelvis en stor sedimentvandring, som kunne være bekymrende, understreger udvalgsformanden.

Baggrunden for planerne er som nævnt et ønske om at udvide havnen med cirka 76 hektar (760.000 kvadratmeter, red.) af Vadehavet - heraf skal cirka 590.000 kvadratmeter blive til nye havneland-arealer, mens 170.000 kvadratmeter skal uddybes til nye sejlbare vandarealer og sejlrender. Forlængelsen af områderne i Østhavnen befinder sig indenfor havneområdet – og dermed udenfor Vadehavets Natura 2000 område.

Tilbage i sommeren 2017 meddelte Esbjerg Havn, at man ønskede at udvide den eksisterende Østhavn med yderligere godt én million kvadratmeter, den såkaldte etape 5 og etape 6.

Etape 6, der blandt andet indebærer en anlæggelse af en havneø mellem Esbjerg Havn og Fanø, mødte imidlertid stor modstand på Fanø, hvor byrådet adskillige gange gav udtryk for sine bekymringer for havneudvidelsen konsekvenser for Vadehavet.

Esbjerg Havn besluttede derfor at dele ansøgningen i to og udskyde etape 6 i håb om at komme hurtigere igennem med etape 5, som Esbjerg Havn anser for værende af hastende karakter og af både national og lokal vigtighed, for at havnen kan være klar til at udfylde sin rolle som knudepunkt for udbygningen af havvind.

Kort om

Esbjerg Havn er i fuld gang med at ruste sig til den grønne omstilling, og både havn og kommune håber at komme til at spille en nøglerolle i forhold til den i Folketinget vedtagne klimaplan og de prognoser, der siger, at Nordsøen skal have hundredvis af nye havvindmølleparker i de kommende år.

De små 600.000 kvadratmeter i etape 5 er dog ikke tilstrækkelige til at understøtte markedet for fremtidens havvindmølle-aktiviteter, for de mange kvadratmeter får hurtigt ben at gå på. Med et arealbehov på over 1.000 kvadratmeter per vinge kræves der enorme områder til at bare lægge hovedkomponenterne klar til at installationsskibene kan laste disse før opsætning i Nordsøen.

Annonce
Danmark

Onsdagens coronatal: 353 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Kolding For abonnenter

Ukrainer idømt fire års fængsel, udvisning og bøde på 71 mio kr. i stor sag om ulovlig cigaretfabrik: - Først i dette øjeblik er det gået op for mig, hvor alvorligt det er

Danmark

CureVacs vaccine opfylder ikke kriterier i afgørende studier: Den er kun 47 procent effektiv

Annonce