Annonce
Esbjerg

Politikere siger farvel til problemfyldt havpool

Esbjerg Kommunes direktion har anbefalet det, og politikerne har nu besluttet at nedlægge den problematiske havpool ved Strandpromenaden i Hjerting. Arkivfoto: Annett Bruhn
Økonomiudvalget har besluttet at nedlægge den uheldsramte havpool som led i den kommunale sparerunde, der blev vedtaget med sidste års budgetforlig. Juridisk afdeling advarer mod risiko for faldulykker ved overdækning af poolen.

Esbjerg Kommune: Det er slut med havpoolen i Hjerting.

Mandag tog økonomiudvalget livet af havpoolen, der koster Esbjerg Kommune 400.000 kroner årligt i drift, som led i udmøntningen af besparelserne fra sidste års budgetforlig. Istedet fyldes havpoolen op, og der etableres et trædæk, så borgerne kan tage ophold helt tæt på vandkanten.

Havpoolen var i sin tid en del af det store, samlede projekt med den omfattende renovering af Strandpromenaden og anlæggelsen af et nyt klubhus til Ho Bugt Sejlklub til i alt 17 millioner kroner, men den skulle vise sig at bringe mere end glæde med sig, efter at den blev indviet i 2011. Oprindelig var det nemlig planen, at havpoolen kun skulle have naturlig vandudskiftning, men krav til badevandskvaliteten betyder, at vandet løbende må udskiftes, og derfor pumpes der konstant havvand ind i bunden.

Havpoolen kræver således et ret højt vedligeholdelses-niveau, den skal tømmes og renses jævnligt, ligesom der er dagligt tilsyn i badesæsonen, og der tages løbende prøver til bedømmelse af badevandskvaliteten. Årligt løber omkostningerne op i 400.000 kroner.

Annonce

Berører kun få

  • Ifølge den kommunale forvaltning vil lukningen af havpoolen i Hjerting kun påvirke få borgere. Esbjerg Kommune har foretaget stikprøvevise tællinger af badende, og sammenholdt med tilbagemeldinger fra personalet, der vedligeholder området, vurderes det, at kun meget få benytter havpoolen. Driftsomkostningerne anslås simpelthen ikke at stå mål med den værdi, som det oprindeligt var tænkt, at havpoolen ville skabe.

Pas på

I forhold til idéen om at etablere et trædæk over poolen, gør Esbjerg Kommunes juridiske afdeling i øvrigt opmærksom på, at der er en forøget risiko for faldulykker, hvis Esbjerg Kommune etablerer et trædæk over poolen, for trædækket oversvømmes ved højvande og går hen og bliver meget glat. Alt efter omstændighederne kan Esbjerg Kommune risikere at blive erstatningsansvarlig, påpeger juristerne.

Ifølge borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) har økonomiudvalget lagt sig advarslen fra juristerne på sinde og opfordret til, at forvaltningen finder en løsning, der er mest muligt skridsikker.

Tidligere har det i øvrigt været fremme, at den støtte, som kommunen har modtaget fra Realdania, betød, at man var tvunget til at gøre alt, hvad man kunne, for at få havpoolen til at fungere. Realdania er dog nu blevet orienteret om nedlæggelsen og har svaret, at man betragter det som Esbjerg Kommunes anlæg, som kommunen må gøre med, hvad den vil.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener: Udskriv en dosis sund fornuft i en fart

Udeblivelser er et regulært problem i sundsvæsenet. Fordi det er spild af de trængte velfærdsressourcer, når både højt specialiseret personale og dyrt udstyr må vente forgæves på en patient, der ikke dukker op på det afsatte tidspunkt. Derfor er det helt og aldeles håbløst, at et ufleksibelt system tidligere på året betød, at en succes på Kolding Sygehus måtte lægges i graven. Succesen var et forsøg, der gav patienter med en henvisning mulighed for selv at booke en tid til skanning fremfor blot at få stukket systemets tid ud. Forsøget fik antallet af udeblivelser til at falde fra i gennemsnit 14 om ugen til fire. Det viste sig nemlig, at fleksibiliteten betalte sig. At det for patienterne gjorde en forskel. Helt banalt i form af muligheden for at kunne booke en tid, som passede ind med øvrige gøremål. Og sikkert også i form af øget ansvarlighed. En tid, man selv har booket, er svær at udeblive fra. Et sådant forsøg skulle selvfølgelig ikke bare fortsætte, men bredes ud. Ikke bare til andre afdelinger på Kolding Sygehus, men på alle sygehuse. Skulle man tro. Men sundhedsloven er firkantet, og den foreskriver, at patienter skal have en konkret tid i hånden tre dage efter henvisningen. Altså levner loven ikke plads til patientens egen booking. Derfor døde forsøget. Trods et resultat, der uomtvisteligt var positivt for både patienter og sundhedsvæsen. Region Syddanmark skubber på for at få lov til at genoptage forsøget. Ros for det. Forsøget er i sin essens et eksempel på et sundhedsvæsen, der er til for borgerne og ikke det omvendte. Det bør derfor være en formsag for Sundheds- og Ældreministeriet at finde en gangbar vej gennem egne regler og bureaukrati, så patienterne igen kan tages med i planlægningen. Sundhedsloven sikrer vigtige patientrettigheder. Det er godt, og historien viser, at det er nødvendigt. Men det er et sygt sundhedsvæsen, der kvæler gode tiltag i et stift bureaukrati. Må sundhedsministeren reagere hurtigt: Der er brug for en dosis sund fornuft i en fart.

112

Se billederne: Væltet lastbil med skinker forventes fjernet mellem klokken 13 og 14

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce