Annonce
Esbjerg

Politikerne klar til politianmeldelser: Kommunen vil have smidt vintercampister væk

Vi er blevet bondefanget af kommunen. De mennesker har boet her i årevis, uden at der har været nogen problemer, siger Lars Bendixen, ejer af Esbjerg Camping i Ådalen. Knap 50 mennesker har boet i 20-25 campingvogne om vinteren i mange år, og nu mener Esbjerg Kommune, at de skal smides ud. Foto: Lars Stokbro
Stribevis af politianmeldelser sker for at få stoppet den ulovlige helårscampering på Esbjerg Camping.

Esbjerg: Esbjerg Kommune har arbejdet med at stoppe ulovlig campering på Esbjerg Camping i et halvt år.

- Når vi bliver opmærksom på noget ulovligt, er vi forpligtet til at tage os af det, siger kontorchef i Teknik & Miljø, Ole Eriksen, og han fortsætter:

- Vi har appelleret til campingchef Lars Bendixen om at tage hånd om det, vi konstaterede ved et tilsyn på campingpladsen sidste sommer. Hans tilladelse til at drive campingpladsen giver ikke mulighed for beboelse, men campering. Vi har givet dem, der tilsyneladende har boet der i længere tid frist til at flytte til næste efterår, og det gør vi for at give dem en rimelig tid til at finde noget permanent at bo i. Det er kun dem, der tilmeldte sig på pladsen for kort tid siden, der er nødt til at finde sig et nyt sted at bo i nu.

Allerede i 2016 fremgik det af folkeregistret, at 30 af beboerne i årevis havde haft campingpladsen som fast adresse - uden at kommunen reagerede.

- Det var ved et tilsyn i 2018, at vi første gang blev opmærksomme på den ulovlige beboelse og påtalte det overfor campingpladsens ejer, forklarer Ole Eriksen.

Annonce

"Trailerpark Danmark"

Da tv-serien "Trailerpark Danmark" i foråret 2019 fortalte om ulovlig camping og i et afsnit besøgte fastliggerne på Esbjerg Camping blinkede advarselslamperne på rådhuset. Ole Eriksen har ikke set tv-udsendelsen, men har fået refereret, at det tydeligt fremgår, at der har foregået egentlig beboelse på campingpladsen i flere år.

- Når den ulovlige camping bliver råbt ud i en tv-udsendelse, må vi reagere, når vi finder ud af, at campingpladsen ikke har håndteret tingene, siger han.

Sagen kan ende med stribevis af politianmeldelser, hvis folk ikke flytter frivilligt. Kommunens Plan & Miljøudvalg har ifølge JydskeVestkystens oplysninger tirsdag givet grønt lys for, at sagerne sendes til politiet, hvis folk ikke flytter som påbudt.

Ole Eriksen understreger, at campingpladsen og dens ejer, Lars Bendixen, har pligt til at overholde den udlejningstilladelse, han har. Indholdet af aftalen tager afsæt i campingreglementet, der er besluttet fra centralt hold. Heraf fremgår, at vintercamping højst må foregå 15-20 dage om året.

- Essensen er, at udlejningstilladelsen ikke er overholdt. Man må ikke have beboelse på campingpladser, fastslår Ole Eriksen.

Vi har pligt til at gribe ind

Adspurgt mener kommunen ikke, at de mange fastliggere, der ifølge dem selv har boet i op til 25 år på pladsen, har vundet hævd på, at de lovligt kan bo fast på campingpladsen.

- Det er jo beklageligt at campingpladsen har accepteret forholdene. Campingpladsens ejer skal følge reglerne. Og når kommunen bliver vidende om, at der foregår noget ulovligt, har vi en pligt til at gribe ind, siger Ole Eriksen.

Lars Bendixen kan ligesom de omkring tilbageværende 40 fastliggere på pladsen se frem til, at kommunen nu kan anmelde ham til politiet, hvis ikke beboerne flytter. Retten kan udstede bøder, ligesom beboerne risikerer tvangsbøder - typisk en bøde om ugen, indtil reglerne på pladsen bliver overholdt.

Lars Bendixen risikerer også, at hans udlejningstilladelse til campering eventuelt kan blive inddraget af kommunen, hvis udlejningstilladelsen gentagende gange ikke overholdes. Kommunen kan ikke give dispensation fra reglerne. Det giver campingreglementet ikke mulighed for, forklarer Ole Eriksen.

- Vi har stor forståelse for den situation, beboerne sættes i, og derfor har de og campingpladsen et år til at få det løst. Vi farer ikke ud med bål og brand - tværtimod. Det er en trist sag, nogle kommer i klemme, fordi udlejer (campingpladsens ejer, red.) har forbrudt sig mod reglerne, siger Ole Eriksen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce