Annonce
Esbjerg

Politisk flertal vrager udskældt parkeringsmodel: Nu får bilisterne en ekstra service i stedet

Sådan en parkerings-afgift er der ingen, der gider at have, og i fremtiden behøver man ikke at spurte, hvis de to timers gratis parkering på en plads i midtbyen er ved at rinde ud. I stedet kan man bare forlænge sin parkeringstid ved at betale 12 kroner for en time ekstra via en app.  Arkivfoto: Henrik Reintoft
Et flertal i økonomiudvalget bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Borgerlisten og De Konservative har vendt tommelen ned til den kommunale forvaltnings anbefaling om at indføre en restriktiv parkeringsmodel i Esbjergs centrum. Model, hvor tilkøb af ekstra parkeringstid ud over to timer er kernen, er nu vedtaget.
Annonce

Esbjerg Kommunes planer om at skærpe parkeringsreglerne i en betalingszone i centrum er blevet hårdt kritiseret fra flere sider, herunder fra Esbjerg City, men nu kan kritikerne ånde lettede op.

Et flertal i økonomiudvalget bestående af Venstre, SF, Dansk Folkeparti, De Konservative samt Borgerlisten har nemlig forkastet den restriktive parkeringsmodel, som embedsmændene anbefalede, og er i stedet vendt tilbage til den model, som borgerne og de handlende i sin tid blev stillet i udsigt.

Modellen, som nu er vedtaget af et flertal i økonomiudvalget, er et servicetilbud, hvor bilisterne via en app kan købe sig til ekstra parkeringstid ud over de første to, gratis timer, hvis de vil slippe for at flytte bilen.

Annonce

Restriktiv model

Beslutningen om at indføre delvist betalt parkering i dele af Esbjerg Midtby stammer fra sidste års budgetforlig, men dengang blev betalingsmodellen italesat som et godt tilbud til borgerne, og det vakte derfor frustration og vrede i Esbjerg City, da Teknik & Byggeudvalget for nylig godkendte en helt anden model, som forvaltningen havde anbefalet, og hvor de to timers gratis parkering skulle gælde per døgn og ikke per parkeringsplads.

Jævnfør den restriktive model ville bilisterne ikke kunne flytte bilen til en anden central parkeringsplads uden fortsat at skulle betale for at parkere fra tredje time inden for den optegnede betalingszone, der vil blive omkranset af Jernbanegade, Nørregade, Stormgade og Havnegade/Adgangsvejen. Og ville de ikke betale, måtte de enten parkere uden for zonen eller komme igen næste dag, hvor de to timers gratis parkering startede på ny, lød det.

Da sagen nåede politikerne i økonomiudvalget mandag holdt embedsmændene i Teknik & Miljø fast i den restriktive model, men i sagen var der dog oplistet to alternativer, som embedsmændene imidlertid stærkt frarådede.

Det politiske flertal - Socialdemokratiet tog forbehold - valgte dog at se stort på indstillingen fra embedsværket, der i sagen oplyste, at Frederiksberg Kommune tidligere har benyttet sig af modellen, men nu har indført en anden.

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) slår fast, at flertallet i økonomiudvalget er noget mindre bekymret over at indføre en model, som Frederiksberg Kommune har forkastet, end embedsværket er:

- Der er det særlige i forhold til problemerne i Frederiksberg Kommune, at Frederiksberg jo havde udartet sig til at blive parkeringsplads for hele København. Vi er med på, at vi har en stor kommunikationsopgave foran os, fordi vi skal sikre, at folk ved, at de skal stille p-skiven og samtidig registrere sig digitalt, hvis de vil have mulighed for at købe ekstra tid, men det skulle de jo også, hvis vi indførte den restriktive model. Vi tror godt, vi kan indføre den model, vi oprindelig havde tænkt, som den ekstra service, vi oprindeligt stillede borgerne i udsigt, siger borgmesteren.

Annonce

Nu holder vi løftet

Henrik Vallø, Borgerlisten, der sammen med DF og løsgænger Hans K. Sønderby gjorde anskrig i byrådet, da de opdagede, at Teknik & Byggeudvalget var i gang med at indføre den skrappe parkeringsmodel, er glad for beslutningen i økonomiudvalget:

- Jeg er ikke i tvivl om, at det sagtens kan komme til at fungere, og nu håber jeg, at man også bliver glad i Esbjerg City. Timetaksten bliver 12 kroner per ekstra tilkøbt time - det ved jeg godt, formanden for Esbjerg City ikke var begejstret for, han mente, taksten skulle være noget mindre, men til gengæld slipper vi for den udskældte, restriktive parkeringsmodel. Nu holder vi i det mindste det oprindelige løfte om, at det her skulle være et servicetilbud til borgerne.

Parkerings-sagen

Det kom for nylig bag på adskillige politikere, at de i økonomiudvalget havde været med til blåstemple Teknik & Byggeudvalgets vedtagelse af en restriktiv parkeringsmodel, hvor der kun tildeles kunder i midtbyen to timers gratis parkering per døgn inden for en ny parkeringszone, der omkranses af Jernbanegade, Nørregade, Stormgade og Havnegade/Adgangsvejen.

I sagsfremstillingen var der nemlig ikke gjort det store ud af dén oplysning, som de facto betød, at bilkørende besøgende til midtbyen skulle registrere sig ved ankomst, hvor de ville få tildelt de to gratis parkeringstimer per døgn. Når tiden var gået, ville bilisterne ikke blot kunne flytte bilen til en anden parkeringsplads inden for zonen uden at betale de 12 kroner i timen, som parkering ville komme til at koste fra den tredje, påbegyndte time. Og først et døgn senere ville bilisterne altså få to nye, gratis parkerings-timer tildelt ved indkørsel til betalingszonen.

Byrådsmedlem Henrik Vallø (Borgerlisten) indbragte sagen for Esbjerg Byråd og forlangte, at sagen blev sendt tilbage til fornyet behandling i udvalget. Forslaget blev formelt fremsat af Borgerlisten, Dansk Folkeparti og løsgænger Hans K. Sønderby, men også De Konservative og De Radikale havde på forhånd erklæret sig villige til at bakke op. Alle 31 medlemmer af byrådet endte dog med at stemme for at sende sagen tilbage til udvalget, hvorfra den blev sendt til økonomiudvalget, der nu har truffet en flertalsbeslutning, der skal godkendes i byrådet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Esbjerg

Politiet efterlyser 30-årig kvinde

Annonce