Annonce
Aabenraa

Politisk udvalg er splittet om besparelser: Omstridt sag må gå om

Bybusrute nummer 1 i Aabenraa gik fri i en spareøvelse sidste år, men nu skal teknik- og miljøudvalget finde endnu flere penge i budgettet. Arkivfoto: Jan Sternkopf
Politikerne i teknik- og miljøudvalget kan ikke blive enige om, hvor de skal finde de millioner, der mangler på kontoen til kollektiv trafik. Efter onsdagens udvalgsmøde blev de ikke meget klogere. Et afbud fra et syvende medlem betød nemlig, at afstemningen endte uafgjort.

Aabenraa: Det gør ondt at skulle spare på den kollektive trafik.

Det må de konstatere i teknik- og miljøudvalget, som onsdag skulle beslutte, hvor der skal spares på området. Der er underskud på budgettet på 4,5 millioner kroner i år, og fremover kommer der til at mangle 4,3 millioner kroner hvert år.

Men politikerne kunne ikke nå til enighed.

Forvaltningen havde forberedt tre scenarier, der på forskellige måder rammer kollektiv buskørsel, tilskud til ungdomskort, vejdrift og vejbelægning. Konkret anbefaler forvaltningen et forslag, som fremover vil reducere bybussernes weekendkørsel for 1,2 millioner kroner, aftenkørslen for 1,1 millioner kroner, den regionale rute 220 skal der spares samlet 1,4 millioner kroner på, og ungdomskortet reduceres med 525.000 kroner. De sidste penge skal findes på vejdrift og -belægning.

Annonce

Send regningen videre

Tre af politikerne, Jan Riber Jakobsen (K), Christian Panbo (S) og Egon Madsen (S), havde et ændringsforslag. De ville have, at børne- og uddannelsesudvalget betaler sin del af regningen. 1,2 millioner kroner af de besparelser, der skal findes, skyldes nemlig, at der skal sættes flere skolebusser ind på grund af en justering af folkeskolereformen. Desuden skulle buslinje 3 - den til Løjt Kirkeby - fredes, og det samme skulle busrute 220. En lille restbesparelse skulle findes på resten af udvalgets område.

- Der er kundegrundlag for at bevare bybussen til Løjt, og rute 220 er en vigtig forbindelse for kommunens sydlige område. Det strider mod vores landdistriktspolitik, hvis vi ikke kan sikre den offentlige service her, siger Jan Riber Jakobsen.

I november besluttede udvalget at nedlægge fire ud af fem bybusser i weekenden, og så skulle økonomiudvalget hjælpe med at finde resten af pengene. Men teknik- og miljøudvalget fik sagen tilbage med den besked, at de penge måtte man selv finde. Alligevel mener Jan Riber Jakobsen ikke, det vil være urealistisk at bede skole- og uddannelsesområdet om at spytte i kassen.

- Vi begik en fejl dengang, for vi skulle bare have sendt de 1,2 millioner kroner videre til økonomiudvalget. Det er jo børne- og uddannelsesudvalget, der bestiller opgaven, vi står bare med regningen. Det kunne vi godt tænke os at få en drøftelse af, siger han.

Vi har en bundet opgave

Det kunne udvalgsformand Arne Leyh Petersen (DF), Eivind Underbjerg Hansen (V) og Thomas Juhl (V) dog ikke bakke op om. Da det syvende medlem i udvalget, næstformand Kurt Andresen (SP), havde meldt afbud, stod den 3-3. Det betyder, at forslaget bortfalder.

- Vi synes, forvaltningens anbefaling var bedre. Vi er kede af, at det giver serviceforringelser ude i landdistrikterne, men vi har fået en bundet opgave, og uanset hvad vi beslutter, vil vi helst være det foruden. Vi er klar over, det kommer til at koste noget for nogen, siger Arne Leyh Petersen.

3-3 stod den imidlertid også, da der skulle stemmes om forvaltningens forslag, og så bortfaldt det forslag også. Det betyder, at sagen skal op igen, formentlig til februar.

En helt ny sag

Så kunne man ellers tro, at den endelige beslutning ligger hos den fraværende Kurt Andresen. Men det er ikke en selvfølge, lyder det fra Arne Leyh Petersen og Stig Werner Isaksen, direktør på området.

- Jeg kan endnu ikke sige, hvordan sagen kommer til at se ud, for jeg tager også input fra dagens møde med i betragtning, siger Stig Werner Isaksen.

- Ja, det bliver en helt ny sag. Vi prøvede ellers virkelig at nå til enighed, men det lykkedes ikke, supplerer en ærgerlig udvalgsformand.

Situationen ærgrer også Jan Riber Jakobsen.

- Det er meget uheldigt, for vinduet med at få reduceret køreplanstimerne lukkede i dag (onsdag, red.). Så nu bliver regningen bare endnu større, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce