Annonce
Varde

Porscheværksted vokser

Brian Løkke fra Oksbøl har gennem 26 år drevet værksted med speciale i Porscher på Strandvejen i Oksbøl. Det går så godt, at der nu udvides. Brian Løkke har nemlig købt en større bygning på Industrivej, der lige nu tages i brug.

Oksbøl har altid været Porschernes by. Den tradition bliver nu endnu stærkere. Værkstedsejer Brian Løkke udvider.

OKSBØL: Lyden af Porschernes boksermotorer har lydt mere i Oksbøl end i andre byer af tilsvarende størrelse i Jylland. Det skyldes, at Brian Løkke , 51 år, er specialist i mærket, og han har drevet et værksted i byen, som har samlet Porsche-entusiaster fra hele landet.

Nu er værkstedet på Strandvejen blevet for lille, og i øjeblikket flytter det til større lokaler på Industrivej i en bygning, som Brian Løkke har købt. Fra og med på mandag er flytningen gennemført.

- Vi har 200 kvadratmeter mere værksted her, siger Brian Løkke.

Lange traditioner

Traditionerne for, at man kan få repareret og serviceret sin Porsche i Oksbøl, går dog længere tilbage end 26 år.

- Jeg stod i lære hos Esben Kræn i Oksbøl, siger Brian Løkke.

Esben Kræn var kendt som Porsche-specialist, og Brian Løkke gik i samme spor. Han fik efter sin læretid arbejde på et Porsche-værksted i Nordsjælland, og han har også været med et år som mekaniker for et af Porsches racingteam.

Selv om værkstedet flytter til Industrivej, så forlader han ikke helt Strandvejen.

- Vi beholder udstillingen, siger Brian Løkke, der også har salg.

Kunder fra store dele af landet kommer til Oksbøl med Porscherne, men Brian Løkke har også lokale kunder.

- Jeg laver blandt andet arbejde for Oksbøllejren og holder varevognene kørende for private firmaer, siger Brian Løkke, som også yder vinterdæk-/sommerdækservice for talrige bilister i lokalområdet.

Den ansatte mekaniker Mads Thomsen fra Varde er fulgt med til til Industrivej. Han har oprindeligt arbejdet med Opel. Han lægger ikke skjul på, at der kan være noget ekstra i at arbejde med klassiske biler.

Det er ikke kun fordi, der selvfølgelig godt kan være nogle følelser i et bilmærke som Porsche. Helt konkret skyldes det også, at det ganske enkelt er en anden type arbejde, der skal udføres.

- Ofte så kommer vi langt ind i motoren og laver nogle reparationer, som man ikke ville lave på en Opel Vectra. Her ville man snarere kassere den, siger Mads Thomsen.

Annonce
Brian Løkke stod i lære hos Esben Kræn, der blev kendt som Porsche-manden fra Oksbøl. Han har nu udvidet med et større væksted.
Mads Thomsen kommer som mekaniker langt ind i boksermotorerne.

Porsche


  • Bilfirmaet i Stuttgart er grundlagt af Ferdinand Porsche, som også udviklede VW boblen med boksermotoren.

  • Porsche er forblevet tro mod boksermotoren, den ligger stadig i ikoniske Porsche 911. I dag er den dog vandkølet, mens tidligere modeller ligesom boblen var luftkølet.

  • Denne model gik i produktion i 1963, og den fremstilles stadig.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce