Annonce
Tønder

Portrætdyst endte i semifinalen

Lena Klinge Rasmussens værker kan snart opleves lokalt igen. Hun er nemlig med på Forårsmessen i Tønder Sport og Fritidscenter den 22.-24. februar. Arkivfoto: Kim Holm

21-årige Lena Klinge Rasmussen er ude af DR-programmet "Danmarks bedste portrætmaler" efter man tirsdag aften valgte fire finalister ud af semifinalens otte kunstnere. Men hun går ud med en stor oplevelse og nye erfaringer.

ABILD: Semifinalen blev endestationen for Lena Klinge Rasmussens jagt på titlen i DR-programmet "Danmarks bedste portrætmaler", som tirsdag aften løb over skærmen på DR1. Men det er en exit, som den 21-årige portrætmaler tager helt med ro - konkurrencen har nemlig været en god oplevelse hele vejen, og det har givet masser af ny erfaring:

- Selvfølgelig er det ærgerligt ikke at gå videre. Men jeg har det også sådan, at udfordringer er noget, man lærer af. Jeg mener bestemt, at man kan vende det til noget positivt, og jeg tager konkurrencen med mig som en god og positiv oplevelse, forklarer Lena Klinge Rasmussen.

Semifinalen blev malet i kunstcentret Copenhagen Contemporary på Refshaleøen i København, og her var opgaven - i lighed med premiereafsnittet - at portrættere en kendt dansker. Lena Klinge Rasmussen malede sig direkte i semifinalen med et portræt af Bodil Jørgensen, mens hun i semifinalen fik til opgave at portrættere Birthe Kjær.

En stor opgave, fortæller Lena:

- Det var en stor udfordring, og det var lidt vildt, at det lige var hende, vi skulle portrættere. Jeg håbede på en kvindelig model, og det fik jeg - men der var lidt udfordringer undervejs, for hun var ikke så god til at sidde stille. Samtidigt var der også konkurrenceelementet. Jeg tænkte meget på, at det var en konkurrence, og det kostede lidt fokus, siger Lena Klinge Rasmussen til JydskeVestkysten. Hun tilføjer:

- Omvendt er det jo sådan noget man lærer af, og jeg har lært en masse af at være med. Det er så fedt med alle de tilbagemeldinger.

Annonce

Jagten på landets bedste portrætmaler

Lena Klinge Rasmussen er én af i alt 24 håbefulde portrætmalere, der deltager i DR-programmet. I de første fire programmer stiller seks kunstnere hver gang op - og to går videre til semifinalerne. Lena har malet i lidt over syv år, og er fast besluttet på, at kunsten skal være hendes levevej. Du kan også se mere til Lena Klinge Rasmussens malerier på Instagram @lenaklinge og på www.lenaklinge.dk.Der er finale i programmet tirsdag den 12. februar på DR1.

Lena Klinge Rasmussens værker kan snart opleves lokalt igen. Hun er nemlig med på Forårsmessen i Tønder Sport og Fritidscenter den 22.-24. februar. Arkivfoto: Kim Holm

Stor opbakning

Opbakningen var også stor tirsdag aften. Lena Klinge Rasmussen er nemlig i gang med et længe ventet ophold på Krabbesholm Højskole i Skive. Her er kunsten i fokus for Lena i de kommende måneder, og tirsdagens program blev da også vist på storskærm:

- Vi sad rigtig mange og så det på storskærm tirsdag aften på skolen. Der har været så stor opbakning til det, jeg har lavet her, og det er bare sindssygt fedt. Skolen er super god, og det hele er lige ved at falde på plads efter en lidt hektisk start. Det første afsnit af programmet, hvor jeg deltog, blev jo sendt dagen inden jeg begyndte på skolen, fortæller hun.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

Havnevirksomheder bekymrede over at ny havnevision skal hastes igennem

Leder For abonnenter

Vores naboers mismod tiltager konstant

Allerede før første stolpe var sat, skabte det danske vildsvinehegn tysk mismod . Her er det en udbredt opfattelse, at der er tale om en camoufleret grænsemur. Anlægget bliver kædet sammen med den danske indrejsekontrol og skaber hos vores naboer billedet af et land, der ønsker at isolere sig. Nu er hegnet færdig, og alt er meget værre. Det viser sig, at hegnet er en dødsfælde for vildtet. Billeder af kvæstede og dræbte dyr fylder tyske, sociale platforme og traditionelle medier. Selv landsdækkende tv har haft indslag. Med tysk logik er hegnet ubegribeligt. Naboerne påpeger ganske korrekt, at afspærringen ikke er nogen garanti for, at den afrikanske svinepest ikke når vores breddegrader. Vildsvin kan snige sig over i de passager, der er skyldes veje og vandløb. Samtidig er dyrene fremragende svømmere, der let kan krydse Flensborg Fjord. Endelig udgår den største smittefare ikke nødvendigvis fra vildsvin, men fra mennesker. Hvis en inficeret, polsk kødpølse på en eller anden vis havner i danske dyrs fødekæde, er skaden sket. Alle disse indvendinger er ubestrideligt rigtige. Og så må der vel stikke noget andet under, konkluderer førnævnte, tyske logik. Vi er hidtil ikke lykkedes med at forklare, at der i høj grad er tale om en mentalhygiejnisk foranstaltning. Danske landmænd og fødevaresektorens mange ansatte kan sove lidt roligere, fordi der trods alt er rejst en barriere mod smitten. Samtidig sender vi et signal til de udenlandske markeder om, at vi bekymrer os om fødevaresikkerheden. Da dette budskab tilsyneladende er usælgeligt hos vores naboer, kan vi i det mindste begrænse skaden. Derfor er det fint, at der nu træffes foranstaltninger, som skal begrænse faren for yderligere skader på vildt. Men samtidig må det være tilladt at undre sig over, at ingen havde forudset problemet. Så var vi nok stadig blevet stemplet som nationalister. Men vi var i det mindste sluppet for beskyldningen om, at vi slog Bambis mor ihjel.

Annonce