Annonce
Danmark

PostNord har brug for over 100 millioner til redningsplan

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Det kræver yderligere statsstøtte, hvis PostNord skal leve op til forpligtelser om udlevering af breve.

Folketinget er i fortrolighed blevet bedt om at bevilge mere end 100 millioner kroner til en midlertidig redningsplan til PostNord i Danmark.

Det skriver Jyllands-Posten.

Bevillingen skal forlænge den kontrakt om at levere breve og pakker over hele landet, som står til at udløbe 31. december i år.

Men det vil kræve ekstra statsstøtte til PostNord, såfremt selskabet fortsat skal leve op til forpligtelserne, lyder det fra regeringen og den danske del af PostNord.

For at købe sig mere tid til forhandlinger om en ny aftale vil transportminister Benny Engelbrecht (S) derfor bruge over 100 millioner kroner på at forlænge den nuværende aftale med et halvt år.

Det pludselige støttekrav udløser politisk kritik og modkrav om, at regeringen til gengæld for den midlertidige bevilling leverer en omfattende køreplan, der kan føre til grundlæggende ændringer af PostNord i Danmark.

- Der skal laves en langsigtet analyse af hele PostNords fremtid, siger De Radikales postordfører, Andreas Steenberg, til Jyllands-Posten.

Venstre og De Konservative kræver en større forhandling om postvæsenet.

Der skal tænkes ud af "postboksen", lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen, der er postordfører for Venstre.

- Situationen er den, at vores nuværende aftale om håndhævelse af befordringspligten - at der skal breve og pakker ud til alle husstande i Danmark - udløber ved årets udgang.

- Vi er nu i gang med at drøfte med transportministeren, hvordan vi løser denne her situation.

- Vi skal overveje, om pakker overhovedet skal være en del af PostNords befordringspligt. Der er mange ganske udmærkede pakkeleverandører, der leverer til hele landet, siger han til Ritzau.

For to år siden fik PostNord i Danmark en større milliardindsprøjtning for at få det til at løbe rundt.

Partierne frygter en regning på omkring 400 millioner kroner årligt på finansloven for at holde liv i systemet.

/ritzau/

Annonce
Link til artiklen på Jyllands-Postens hjemmeside
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce