Annonce
Danmark

Power om uigennemskuelige priser på hvidevarer: Forbrugerne skal selvfølgelig ikke betale mere for en sølvfarvet låge

Power afviser, at forbrugerne skal betale mere hos dem end for en nærmest identisk vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Anders Buur Thomsen, salgschef i Power, afviser, at forbrugerne i Powers butikker skal betale mere for vaskemaskinen med den sølvfarvede låge, end de skal for den nærmest identiske vaskemaskine med hvid låge i andre forhandleres butikker. Butikken har nemlig prismatch, lyder det. For at få prismatch kræver det, at forbrugerne opdager, at der findes en nærmest identisk model med en billigere pris.

Laver I eneforhandlingsaftaler på nogle modeller, når I indkøber hårde hvidevarer?

- Vi har modeller, der kun er vores. Den omtalte model med sølvlågen er for eksempel kun vores. Så kan der sagtens være en, der minder om et andet sted.

Hvorfor laver I aftaler om at være eneste udbyder af en model?

- For at sikre logistikken på varen. Når vi har eneforhandling, er det kun os, der kan købe modellen hos Bosch. Så kan vi sige til Bosch, at vi forventer at sælge 5000 af den her vaskemaskine det næste kvartal. Det ved de, vi gør. Hvis det er en model flere har, og der er en, der kører tilbud, så kører vi med. Vi får derfor et større salg, der ikke er planlagt i forhold til logistikken.

Vi har tjekket priserne på en række nærmest identiske vaskemaskiner. For eksempel kostede WAWH269PSN 8999 kroner hos jer, der var eneste forhandler udover Punkt 1. Den nærmest identiske model WAWH26I9SN var til salg hos flere forhandlere. Billigste pris på testtidspunktet var 6289 kroner. Får forbrugere der køber modellen hos jer en god handel?

- Ja, det gør de. Vi har lige haft vaskemaskinen til salg til 5555 kroner i weekenden. Nu når weekenden er slut har vi prismatch. Hvis der kommer en kunde og viser en nærmest identisk maskine, matcher vi prisen. De skal selvfølgelig ikke betale ekstra, fordi lågen er sølvfarvet og ikke hvid. Hvis der kommer en forbruger mandag, vil vi også sælge maskinen til 5555, fordi det var prisen i weekenden. Vi kan bare ikke markedsføre det som weekendtilbud mere, fordi det ikke er weekend. Men jeg vil gerne garantere, at alle forbrugere, der kommer ned til os mandag får den til 5555 kroner.

Hvad med de forbrugere, der kommer på onsdag?

- Det er ikke alle sælgere, der onsdag vil kunne huske, vi kørte tilbud weekenden. Men vi har 30 dages prismatch. Her er modellerne næsten identiske, så vi vil matche den billigste netpris.

Men det kræver vel, at forbrugeren selv opdager, at der findes en nærmest identisk model, som er til salg langt billigere hos en anden forhandler?

- Hvis de tjekker den her model på Pricerunner, kan de ved at scrolle ned på siden se, den også har kostet 5555 kroner.

Forbrugerrådet Tænk kritiserer de mange forskellige modelnavne til stort set identiske produkter, fordi de gør det umuligt at prissammenligne produkterne, når der ofte kun er en forhandler af en bestemt model. Hvad mener du om den kritik?

- Hvis vi kunne prissammenligne med den model, du nævner, så havde vi gjort det. Men det må vi ikke, når det ikke er samme maskine.

Mener du, I selv er en del af årsagen til, at det bliver svært at prissammenligne, når I efterspørger at få modeller for jer selv?

- Nej, jeg mener Powers priser er meget gennemskuelige netop på grund af vores prisrobot og kundegarantier. Vi får tilbudt en samlet pakke fra leverandøren både med egne modeller og modeller til alle.

Mener du, det er nemt for forbrugerne at gennemskue, de kan få nærmest en identisk maskine knap 3000 kroner billigere hos en anden forhandler, når jeres ikke er på tilbud?

- Jeg synes faktisk, det er relativt nemt. Du går bare ind på Pricerunner og skriver de fire første cifre i modelnavnet. Hvis de som forbrugere er i tvivl om, hvilken model de skal have, kan de komme ned i butikken og spørge, hvad forskellen er. Så vil vi sige, der ikke er anden forskel end farven.

Så du anerkender ikke, det er svært for forbrugerne at sammenligne priserne, når der er mange nærmest identiske modeller med forskellige navne?

- Jeg siger ikke, det er nemt at finde frem til vaskemaskiner. Jeg ved bare, at hvis man tjekker vores tilbud, finder man et godt tilbud på en vaskemaskine. Jeg kan garantere det tilbud er godt.

Forbrugerne skal altså bare undgå at købe andet end det, der er på tilbud hos jer?

- Nej, forbrugerne skal købe lige præcis det, der passer dem. Nogle vil gerne have maskiner med kapacitet på ni kilo, fordi der skal være plads til meget. Nogle vil gerne have 1600 omdrejninger.

Hvis det handlede om at øge valgfriheden for forbrugeren, hvorfor kan man så ikke indenfor samme modelnummer vælge størrelsen på kapaciteten ligesom ved mobiltelefoner, i stedet for at der oprettes forskellige navne til hver størrelse?

- Det synes jeg også ville være super smart.

Men det ville skabe færre variationer, og dermed ville det vel blive sværere for jer at få en model for jer selv?

- Korrekt. Fordi hvidevarer fylder så meget, som de gør, er logistik en noget større udfordring, end den er ved telefoner. Derfor har vi en del modeller, der er vores egne.

Vil det sige, at hensynet til logistikken vinder over hensynet til, at det skal være gennemskueligt for forbrugerne?

- Det gør, at de får et godt tilbud. Jeg synes, det er fantastisk, de kan få denne vaskemaskine til 5555 kroner.

Annonce

Elgigantens svar på kritikken

Elgiganten har valgt at sende et skriftligt svar på kritikken fra Forbrugerrådet Tænk. Hvidevare-salgschef Torben Førsterling skriver:

- I Elgiganten har vi i kraft af vores størrelse mulighed for at tilbyde et enormt bredt sortiment med tusindvis af hvidevarer, der alle har forskellige designs og funktioner for at imødekomme kundernes behov og individuelle ønsker. Hvis en kunde har købt en hvidevare hos os, som ikke har levet op til forventningerne til funktion eller pris, så tilbyder vi 30 dages returret eller hele 50 dage hvis man er medlem af vores kundeklub.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Grebet i luften: Dum, dummere. . .

På nettet faldt jeg forleden over overskriften ”Dumhed er godt for karrieren”. Det viser, at formålsløs surfen rundt ikke er af det onde endsige spild af tid og ikke nødvendigvis fører ud i blindgyder som katte-videoer eller hjemmesider, der lover hviderussisk kæreste, hvis man taster sine bankoplysninger ind. For sådan en overskrift må pirre enhver. Både dem, der vil tænke: Jamen, det forklarer da en del. Hvorefter de i tankerne gennemgår alle de dummernikker, de kender, og som har overhalet dem her i livet – blandt andet takket være en hurtigere og dyrere bil. Og så må overskriften også røre noget i alle dem, der rammes af det mentale meteornedslag: Hvad har jeg gjort forkert? Jeg hører til den sidste gruppe. (Okay, også lidt til den første. Jeg synes, også det forklarer en del. Jeg vil bare ikke nævne navne. Det vil være dumt.) Men altså: I den gruppe har vi svært ved at forstå, hvad der gik galt undervejs. Jeg mener, jeg har da dummet mig rigeligt, og det har givet en hel masse: Et ar på hagen, gæld, en Citroën C3, og biblioteksbøder. Men karriere? Overskriften om den karrierefremmende dumhed stammede fra DJØF-bladet, og så bør man være opmærksom og læse teksten grundigt. De er nemlig ikke dumme. Artiklen handlede om to forskere, der havde fat i begrebet ”funktionel dumhed”, som de holdt op imod ”traditionel dumhed”. Det sidste er sådan noget som at slå græs i stormvejr i badebukser eller råbe ”bøsserøve” efter en flok HA’ere. Funktionel dumhed hænger snævert sammen med, at vi i vores del af verden i mange år har haft det mantra, at vi skal konkurrere, ja overleve, på vores kloge løsninger. Vores hjernevindinger. Vores viden. Så kunne kineserne lave de dippedutter og producere de cup noodles, kloge hoveder skal bruge for at holde vidensmaskineriet kørende. Den dagsorden var kineserne i parentes bemærket ikke helt med på, og det var måske den første dumhed – sådan en helt traditionel en af slagsen. Alle de videnstunge virksomheder og organisationer kræver medarbejdere med videnstunge CV’er, og dem er man så omhyggelig med at ansætte en masse af. Hvorefter disse altså booster deres karriere ved at gøre en masse dumme ting, og det er ikke fordi, de er ansat til det. Altså, et stillingsopslag med ordlyden: Er funktionel dumhed en af dine kompetencer så læs videre. Nej vel? Nej, det sker helt automatisk. Funktionel dumhed, sagde de to forskere, kræver nemlig begavelse, så man kan opfylde omgivelsernes forventninger om ”at levere enkle løsninger og optimistiske udsagn”. Gerne på to PowerPoints-præsentationer så vi dumme også kan være med. Forskerne brugte finanskrisen som eksempel: Bankerne tjente i flere år styrtende med penge ved at handle med spekulative, finansielle produkter, de ikke selv kunne gennemskue risikoen af, og så brasede det hele sammen. Ret dumt kunne man sige, men også funktionelt, for bankerne klarede det jo meget godt, fordi andre kom og ryddede op, og en masse mennesker tjente en masse penge. Til gengæld tabte endnu flere mennesker også penge, de mistede deres jobs og måske også deres hjem. Og det er nok dem, der sidder tilbage med en følelse af at være de dumme. Sådan helt traditionelt dumme.

Esbjerg

Klar til kamp om ballon-forbud: Esbjerg-politikere bokser endnu en runde

Esbjerg

Esbjerg Kommune: Slut med balloner til børn efter kritik af kommunalt arrangement

Annonce