Annonce
Biler

Præsentation af ny Mazda: En elbil i den rette ånd

Der er ingen tvivl om, at den elektriske Mazda MX-30 er i familie med de andre modeller fra mærket, og den er ganske enkelt en af de pt. mest velkørende elbiler på markedet. Foto: Mazda
Vi kører den nye Mazda MX-30, som er tro mod mærkets dna, gennemført og giver meget udstyr for pengene, men som lider under en lav rækkevidde på 200 kilometer og langsom opladning.
Annonce

Det her er klart en Mazda. Designet er stilrent, kabinen er indbydende med fin forarbejdning og materialer, mens køreegenskaberne er ganske præcise. Alligevel er der klar forskel mellem den nye MX-30 og resten af Mazda-programmet.

Testbilen er nemlig den første rent elektriske bil fra det japanske mærke. Frem for benzin er drivlinjen her et batteri med en bruttokapacitet på 35,5 kWh og en elmotor, der yder 145 hk, mens rækkevidden er beskedne 200 kilometer, ifølge de officielle tal.

Mazda viser med MX-30, at man som bilproducent kan være tro mod mærkets dna og samtidig forny sig gennemgående, uden at der går helt konceptbil i sagerne.

Vi kører den nye høje model, som i størrelse matcher Mazdas egen CX-30 eller Nissan Qashqai og med en startpris på 240.000 kroner ligger lunt for mange danskere. Vores testbil er topversionen, Cosmo til 270.000 kroner. Det sker ved en forpremiere, før bilen lander officielt herhjemme til september.

Mazda MX-30 Cosmo

Pris: 270.000 kroner.

MX-30 fra: 240.000 kroner.

Rækkevidde: 200 km (WLTP).

Batteri: 35,5 kWh.

Ydelse: 107 kW/145 hk.

Moment: 270,9 Nm.

AC-ladning: 3,7 kW, 16A: 20 til 80 procent på 5 timer og 20 minutter - 0 til 100 procent på 8 timer og 53 minutter.

DC-ladning: 50 kW: 20 til 80 procent på 36 minutter - 0 til 100 procent på 1 time og 3 minutter.

Topfart: 140 km/t.

0-100 km/t.: 9,7 sekunder.

L/B/H: 440/180/156 cm.

Anhængertræk: Ikke muligt.

Annonce

Specielle bagdøre

Lad os også lige tage et kig på det let coupéformede, høje femdørs karosseri. Her har designerne skabt en unik form med bagudhængslede bagdøre, som vi blandt andet kender det fra BMW i3, Opel Meriva og Mazdas egen RX-8. Det giver karakter til bilen, som fra andre vinkler ligner en klassisk Mazda-model, hvilket er en klar strategi fra designerne.

Bag rattet har du også udsigt til en førerplads, der minder meget om de mere konventionelle Mazda-modeller. Det vil sige elegant indretning med materialer og finish på højt niveau. Her er materialevalget dog mere bæredygtigt med dørsider, der er lavet af genbrugsflasker, en ”svævende” kardanboks med indlæg af kork og sædebetræk af genbrugstekstiler.

Få elementer afslører, at det er en elbil. Det eneste er paddes bag rattet til justering af regenerering samt en lavt placeret trykfølsom skærm i midterkonsollen til betjening af blandt andet klimaanlæg, der supplerer Mazdas klassiske højtliggende rektangulære storskærm på 8,8 tommer, som styres med et drejehjul, samt et rigtigt headup-display i forruden.

Det gælder også gearvælgeren, der i modsætning til konkurrenternes mere eller mindre fantasifulde opsætning med trykknapper eller drejehjul her en klassisk gearstang. Det fungerer fint og med logisk no-nonsense tilgang.

Annonce

Fornemt afstemt

De 145 hk med et moment på 270 Nm opleves som tilpas i bilen, hvor det på vejen er tydeligt at mærke, at teknikerne har gjort sig umage, for at den opleves så harmonisk som muligt. Undervognen er fast, men komfortabel, mens vejbeliggenhed og styretøj et langt stykke hen ad vejen opleves som en konventionel Mazda, hvor det let sportslige er køre-signaturen.

Vi kan dog ikke løbe fra højden, som med et batteri i maven sætter sine begrænsninger, men en fin vægtoptimering og fordeling af det forholdsvis beskedne batteris fylde gør MX-30 til en af de klart mest velkørende elbiler, jeg har testet til dato.

Undervejs kan vi bladre i de fem gear til motorbremsning, hvor indstillingerne med større regenerering som noget specielt hos Mazda også hænger sammen med en hurtigere speederrespons.

Nogle vil givetvis savne flere kræfter. De er dog her doseret flydende, så du ikke oplever den ketchup-effekt, nogle af de andre biler på markedet byder på. Tag dertil en støjdæmpning, som gør MX-30’erne til nogle af de bedst isolerede elbiler, uden nævneværdig vej- eller vindstøj. Mazdas teknikere har selv indlagt en virtuel motorlyd, som skal give stemning under acceleration og ikke skal forveksles med den lovpligtige udvendige advarselslyd ved langsom kørsel. Det er dog en overflødig gimmick, selv om den er diskret.

Mens du på forsædet har en glimrende arbejdsplads, er det mere udfordrende agterude. Vi bliver aldrig venner med de bagudhængslede bagdøre, som giver en noget akavet indstigning, og som kræver, at fordøren foran er åben først. Pladsen på bagsædet er også snæver, hvor den brede C-stolpe og de højt liggende vinduer give en huleagtig oplevelse. Bagagerummet er med sine 366 liter (341 liter i Cosmo) heller ikke overvældende.

De bagudhængslede bagdøre opleves mere som en gimmick end noget, som giver praktisk anvendehed i bilen, hvor pladsen på bagsædet også er noget begrænset. Foto: Mazda
Annonce

Opladning halter

Der er dog stadig masser af plusser til bilen, der allerede fra grundversionen er proppet med avanceret udstyr som full LED-forlygter, adaptiv fartpilot, headup-display og en stor sikkerhedspakke, mens Cosmo har Bose-højttalere, advarsel for krydsende trafik foran, automatisk nødbremse for krydsende trafik bag og endda nedblændelig venstre sidespejl. Mellem-versionen, Sky, findes i en First Edition-version med specielt udstyr.

De varme punkter er rækkevidde og opladning. Ifølge Mazda har man valgt det forholdsvis lille batteri på 35,5 kWh for at sikre den bedst mulige vægtfordeling og holde prisen nede.

Så skulle man tro, at AC-opladningen hjemme eller ved en standardlader ude i byen til gengæld kunne klares hurtigt. Den er dog kun et-faset, hvilket betyder, at bilen højst kan oplade med 3,7 kW mod ellers op mod 11 kW i mange elbiler. Det betyder, at en opladning fra 20 til 80 procent tager 5 timer og 20 minutter, mens det tager næsten 9 timer at lade bilen helt op fra et fladt batteri. Med en fasefordeler man dog hjemmelade med 6,6 kW, så det går væsentligt hurtigere, men det kan være en besværlig løsning.

Hurtigladning klares med 50 kW, hvilket er rimeligt, men ikke imponerende, da mange nye elbiler kan lade med mindst 100 kW. Her klares 20 til 80 procent på pæne 36 minutter, mens det tager 1 time at oplade et helt fladt batteri. Der er heller ikke mulighed for anhængertræk.

På den positive front tæller, at alle modeller har varmepumpe, som hjælper med at spare på strømmen, når der er koldt, og en app, hvorfra du kan se ladestand, starte og stoppe opladning eller tænde for klimanlægget. Det er et plus over for mange konkurrenter. De er lige nu for eksempel MG ZS EV, der koster fra 220.000 kroner og klarer 263 kilometer på en opladning, og Peugeot 2008, der koster fra 300.000 kroner og har rækkevidde på 320 kilometer. Men vi kunne også nævne mere livsstilsorienterede modeller som Mini Cooper, Honda e, Opel Corsa og Peugeot 208.

Kabinen ligner et langt stykke hen ad vejen en klassisk Mazda. En ekstra berøringsskærm og head up display er med til at lette betjeningen. Foto: Mazda
Annonce

Konklusion

Mazda har med MX-30 skabt en helstøbt og velkørende elbil, der ligger i tråd med mærkets ånd. Den praktiske anvendelighed, hvis der er mere end to i husstanden, er dog ikke overvældende, og de bagudvendte døre er mere en gimmick end en praktikalitet.

Konkurrenter er der p.t. ikke mange af. Men de kommer.

Mazda MX-30 ligger lunt i svinget som en meget gennemført elbil.

På grund af den korte rækkevidde og forholdsvis langsomme ladetid henvender den sig mest til dig, der primært kører i nærområdet og har mulighed for at tilpasse opladningen. Hvis det er tilfældet, har du en indbydende og fantastisk velkørende elbil, som leverer en god køreoplevelse på alle parametre.

Fremfærden reguleres med en klassisk lignende gearvælger. Det fungerer fint. Foto: Mazda
Foto: Mazda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce