Annonce
Haderslev

Præst: Lej et lig og hold en fest

Fotoet her er fra 2004, da det københavnske biludlejningsfirma åbnede. Deres logo vakte også forargelse. Arkivfoto: Gitte Lotinga
Sognepræst Johannes Engholm Gjesing blev sat i skammekrogen af sine kolleger, efter et sjovt opslag om at omgå forsamlingsforbuddet.
Annonce

GRAM: ”Pas på med fake news”. Det er hvad sognepræst Johannes Engholm Gjesing har lært efter torsdagens onlinemøde med omkring 500 kolleger fra hele landet.


Jeg blev helt paf. Jeg troede, det var åbenlyst, at det var satire.

Johannes Gjesing


Han sad og kedede sig lidt og lavede for sjov et opslag i gruppen om, at man kunne omgå forsamlingsforbuddet ved at leje et lig hos den lokale bedemand. For så var det teknisk set en begravelse man var til, og så kunne man samles op til 50 personer.

– Jeg har vurderet, at det jo ikke er noget, jeg kan gøre noget ved, da det ikke er på kirkens matrikel, kaffeindtaget foregår. Desuden har Stiftet jo også været inde over, skriver Johannes Gjesing i den falske historie.

Og han fortsætter sin beretning med et konkret eksempel fra sin egn, hvor han har givet afslag til et arrangement:

– … jeg har fået viden om, at kisten ikke kun skal være til stede til mindesamværet men også skal stilles ind i ”æ gildesal” til en 75 år fødselsdag. Fødselaren er en storbonde på egnen, og denne har tilbudt at betale udgifterne for kisten på den betingelse, at de må ”have samvær med afdøde i 90 minutter” …

Annonce

Jagtkammerat med prins Henrik

Han slutter sit opslag med at spørge sine kolleger:

– Jeg er sikker på, at det ville være i afdødes ånd at storbonden låner hans afsjælede legeme, da storbonden og afdøde var gamle jagtkammerater blandt andet sammen med prins Henrik. Hvad mener I? Er det i orden at leje et lig?

Reaktionen var lige fra grinende kolleger til forargede. Sønderjylland skulle stemmes tilbage til Tyskland, lød en af reaktionerne.

Inden der var gået en time, ringede en journalist fra Weekendavisen. Danmarks Radio var også på historien.

Så selvom de fleste af præstekollegerne efterhånden havde fattet, at det var en spøg, måtte Johannes Gjesing stoppe legen.

Annonce

Det er satire!

– Jeg blev helt paf. Jeg troede, det var åbenlyst, at det var satire. Jeg var nødt til at gå ind og bremse dem. Det er jo en lukket gruppe, så der var nogen, som havde lækket det.

– Hvad gør du så næste gang, du får en god idé?

– Det ved jeg ikke. Måske skal jeg få min kone til at læse det igennem, om det er tydeligt nok, at det er for sjov.

Han synes stadig, idéen med at leje et lig er meget god.

– Jeg synes, det er sjovt at lave noget, der balancerer på noget, som kunne være rigtigt, og så bliver absurd. Det er noget som Erling Jepsen mestrer til fulde. Eller de gamle folkeeventyr, som jeg holder meget af.

Jørn Riels skrøner kan også anbefales.

Præstens sønderjyske skrøne

Lej et lig

- en underlig sag

Som bekendt må der være op til 50 mennesker samlet, når man afholder begravelse og bisættelser!

For at tale om en begravelse, skal der i sagens natur være en afdød til stede.

Restriktionerne har betydet, at familier efter en bisættelse eller begravelse ikke kan samles til mindesamvær, da der er et forsamlingsloft på fem.

En bedemand i Haderslev har imidlertid spurgt Stiftet, om man kan drikke kaffe til en bisættelse, hvad de har vurderet, der ikke umiddelbart er noget, der forhindrer.

Bedemanden tilbyder derfor nu familierne, at han efter den kirkelige handling fragter kisten hen i forsamlingshuset og stiller den på bukke, hvorefter man kan samles 50 mennesker til mindesamvær. Kirkekaffen bliver dermed i juridisk forstand en del af bisættelsen. Derefter køres kisten på krematoriet. Denne ekstra flytning af kisten tager bedemanden 2500 kr. for.

Jeg må indrømme, at jeg synes, det er lige smart nok. Men jeg har vurderet, at det jo ikke er noget, jeg kan gøre noget ved, da det ikke er på kirkens matrikel, kaffeindtaget foregår. Desuden har Stiftet jo også været inde over.

Imidlertid har bedemanden nu spurgt til, om der ved en jordbegravelse kan gå tre timer mellem den kirkelige handling og så selve jordfæstelsen på kirkegården. Dette skyldes, at familien ønsker at holde mindesamvær, hvilket ikke kan lade sig gøre, hvis kisten er sat i jorden. Men på denne måde vil man kunne drikke kaffe og derefter jordfæste afdøde.

Jeg har umiddelbart afslået sagen. Dette dels fordi jeg mener, at jordfæstelsen bør ske umiddelbart efter den kirkelige handling. Men mit afslag skyldes også, at jeg har fået viden om, at kisten ikke kun skal være til stede til mindesamværet men også skal stilles ind i ”æ gildesal” til en 75 år fødselsdag. Fødselaren er en storbonde på egnen, og denne har tilbudt at betale udgifterne for kisten på den betingelse, at de må ”have samvær med afdøde i 90 minutter”, som der står i den fremsendte mail til mig.

Familien har klaget over mit afslag, og sagen ligger nu hos Stiftet,

Jeg er sikker på, at det ville være i afdødes ånd at storbonden låner hans afsjælede legeme, da storbonden og afdøde var gamle jagtkammerater blandt andet sammen med prins Henrik.

Hvad mener I? Er det i orden at leje et lig?

Sognepræst Johannes Gjesing krydrede sit opslag om den nye bedemandsservice med dette logo fra biludlejingsfirmaet af samme navn. Foto: Facebook
Grams sognepræst Johannes Gjesing har tidligere vagt opsigt med sine påfund. Her spiser han surstrømning. Arkivfoto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Vejen til en normal hverdag: Her får du de to stik mod covid-19

Danmark

Overlæge: Jeg har aldrig set en så langvarigt kritisk syg patient på intensiv som Flemming

Annonce