Annonce
Livsstil

Prøv disse skræmmende gode brætspil til Halloween

Chronicles of Crime blander samarbejde, kriminalitet og teknologi i form af den tilhørende app til et velfungerende detektiv-spil. Pr-foto

Efterår er for mange lig uhygge, ikke mindst med Halloweens tiltagende popularitet herhjemme. I den forbindelse ser vi her nærmere på en stribe bræt- og kort-spil, der har det til fælles, at uhyggen er i centrum

Når efteråret er over os, og regnen rusker udenfor, er det en oplagt anledning til at søge sammen og hygge indenfor.

Tænd stearinlyset, ryk sammen i sofaen eller om bordet, og prøv et eller flere af spillene her på listen.

  Arkham Horror – The Card Game  

Arkham Horror The Card Game. Pr-foto

Med forholdsvis enkle virkemidler tilbyder gyserspillet ”Arkham Horror – The Card Game” en levende rollespilsoplevelse i den amerikanske gyserforfatter H.P. Lovecrafts skrækunivers.

Massachusets USA, 1926: Der er noget helt galt i den lille by Arkham. Mørke kræfter arbejder i skyggerne, og under overfladen vidner foruroligende hændelser om usigelige rædsler fra en svunden tid. En jagt efter spor, der kan forklare de mystiske omstændigheder, har ført min medspiller og jeg til et gammelt forladt hus i udkanten af slumrebyen Arkham i det tågede New England. I husets entré skilles vores veje; min medspiller fortsætter ad dunkle korridorer mod husets loft, mens jeg lokaliserer døren til kælderen. Skæret fra min lommelygte afslører en tyk og grålig tåge, der siver ud gennem dørsprækken samt en vag silhuet, der synes at ligge på lur bag døren. Med usikre skridt knuger jeg om det koben, der udgør mit eneste forsvar mod husets farer, som måske – måske ikke- er et produkt af min spilkarakters egne vrangforestillinger. Med en hurtig bevægelse åbner jeg døren, løfter mit våben – og tøver i rendyrket forfærdelse over det syn, der møder mig….

”Arkham Horror - the Card game”, er et spil hvor du og en medspiller påtager jer en rolle som en ”investigator” i 20’ernes østlige USA. Spiluniverset tager udgangspunkt i den amerikanske gyserforfatters H.P. Lovecrafts mytologiske skrækunivers, der har den søvnige by Arkham som omdrejningspunkt – med alt hvad der hører sig til af skæve eksistenser og overnaturlige væsner.

I spillets kampagne er der inkluderet tre scenarier og fem forskellige karakterer, der hver især er udstyret med unikke historier (og mere eller mindre fordækte motiver). Arkham Horror – the Card game låner dermed elementer fra rollespil, horror og det okkulte, men udmærker sig – som titlen antyder - ved et gameplay næsten udelukkende baseret på kort – eller det der i spilverdenen er kendt som ”deckbulding”. Ikke mindre end 240 kort medfølger. Udover lokationer og fjender, udgør hovedparten af kortene karakteregenskaber, motiver og evner såvel som udstyr og våben. Mens et scenarie i Arkham Horror the Card game skrider frem, trækker og fravælger spillerne løbende nye kort, som er med til at definere handlemulighederne for deres karakter. Spillernes valg har dermed direkte konsekvenser for spillets fremdrift og historie i det enkelte scenarie: Hvis du fx vælger ikke at tage kampen op med den dæmon, der viste sig under døren til kælderen i det forladte hus (det gjorde denne anmelder ikke), afskærer du så dig selv fra udforske kælderens hemmeligheder?

Alle dine valg har betydning for, hvordan du imødegår de udfordringer, din karakter stifter bekendtskab med. Og ganske som man kender det fra andre typer af rollespil, udgør netop aspektet omkring karakterudvikling en stor del af spiloplevelsen.

Den medfølgende kampagne med de tre scenarier er forholdsvis lineært opbygget, hvilket giver spillet en indbygget begrænsning for variation i et evt. genspil. Siden udgivelsen af Arkham Horror – The Card Game i 2015 er der dog udgivet adskillige spiludvidelser med nye scenarier og karakterer, som man kan gå på opdagelse i. Bemærk dog at spillet hurtigt kan blive en dyr affære, hvis du vælger at investere i alle udvidelserne.

Men sammenligner man grundspillet med andre typer af brætspil, der også låner spilmekanismer fra rollespilsverdenen, er det imponerende hvor meget dybde og storrytelling, Arkham Horror – The Card Game tilbyder ved hjælp af forholdsvis få elementer. De mange kortkombinationer gør ganske vist, at spillets læringskurve og fremdrift kan virke uoverskuelig. I begyndelsen er det med at holde tungen lige i munden, for at holde styr på rækkefølgen i spillers forskellige faser (deck-fase, handlingsfase, fjendefase, etc) - ikke mindst så man undgår at komme til at snyde sig selv! Men efter få runder falder spillets indbyggede logik på plads, og belønningen er en sammenhængende, levende og dyb historie, der konstant forgrener sig i en unik spiloplevelse. I tilgift er spillet nemt at have med på farten, fordi det er kortbaseret.

  Chronicles of Crime  

Chronicles of Crime. Pr-foto

Chronicles of Crime er et samarbejdsspil hvor du og op til tre medspillere indtager en rolle som politiefterforskere, der skal opklare forskellige kriminalgåder. Spillet udfolder sig i London og blander fysiske elementer (bræt, lokationer, karakterer og genstande) med kriminalscenarier på en app, som kan downloades gratis på enten App Store eller Google Play. Appen holder dermed styr på historien i undervejs, og udover et tutorial-scenarie (som fungerer fint som en indfaldsvinkel til spillet første gang man spiller) er der i alt fem forskellige scenarier at vælge mellem.

Alle scenarier begynder på den samme måde: Der er begået en forbrydelse, og det er nu op til dig og dine medspillere at opklare den ved at indsamle spor, inden tiden løber ud.

Det er helt op til spillerne, hvordan de vil gribe opgaven an: Man kan besøge gerningssteder og lokationer på jagt efter spor, udspørge personer, undersøge genstande der kan være beviser eller inddrage en af fire forskellige specialister i opklaringsarbejdet: En kriminolog, læge, hacker og kriminaltekniker.

Spillet benytter sig af Scan & Play-teknologi, som betyder at man skal bruge mobilen til at scanne QR-koder for at opklare kriminalgåden. Hvis man fx beslutter at undersøge en lokation, skal én af spillerne scanne QR-koden på kortet, som herefter fører én ind til et virtuelt rum. Herefter bruger spilleren sin telefon til at undersøge rummer og fortæller medspillerne hvad han/hun ser af interessante genstande som igen kan scannes efter spor eller sendes til nærmere undersøgelse hos en specialist.

Som spillet skrider frem, lægger man sine beviser, vidner og interessante genstande på spillepladen. Når man føler man er tilstrækkelig sikker på at opklare sagen (eller tiden er ved at løbe ud) kan man trykke ”solve case”, hvorefter appen stiller en række forskellige spørgsmål: Hvem er gerningsmanden til forbrydelsen, hvad er motivet, hvornår skete det, osv. Alt efter hvor præcist man svarer, udregnes ens pointscore og en vurdering af, om man har løst gåden.

Spillet er en sjov og vellykket blanding af et fysisk brætspil og virtuelt spil. Der findes mange samarbejdsspil på markedet efterhånden, men Chronicles of Crime er et af de bedre, fordi politiefterforskning jo netop handler om at samarbejde for at løse et mystrieum. Hvilke genstande udgør et fældende bevis, hvilke spor er reelle ledetråde, og hvilke er blindgyder og hvilke karakterer er ved første øjekast ligegyldige bipersoner, men viser sig rent faktisk at være sagens kronvidne? Det kan være svært at holde styr på det hele, men det er netop her hvor samarbejdsdelen er oplagt, og det integrerer spilleren på fornem vis.

De fem medfølgende scenarier er vidt forskellige men alle spændende at dykke ned i. Og når man er færdig med dem, kan man downloade nye scenarier som løbende udgives på appen og kan købes for 25 og 45 kr. Endelig skal det tilføjes, at man også kan tilkøbe et sæt VR-briller som kan sættes på mobilen, når man udforsker spor. Det tilføjer en sjov ekstra dimension til spillet, men er dog ikke nødvendigt for at få glæde af spillet.

Kompleksitet: Middel (man kan vælge sværhedsgrad i appen)

Antal spillere: 1-4

Spilletid: ca. 1 time/scenarie

  Mysterium  

Mysterium. Pr-foto

Hvordan tænker et spøgelse? Eller snarere: Hvad er det, spøgelset prøver at fortælle dig?

I Mysterium får deltagerne mulighed for at teste deres telepatiske evner i opklaringen af et godt gammeldags mordmysterium. Spillet kan siges at være en slags nyfortolkning af det klassiske ”who-dunnit” detektivspil Cluedo – med det twist at en af spillerne indtager rollen som ånden af en afdød, som er blevet myrdet. De øvrige spillere er clairvoyante detektiver, som skal prøve at opklare gerningssted, gerningsmand og mordvåben, inden tiden rinder ud. Men som bekendt kan spøgelser ikke tale - og den afdøde må kun kommunikere til spillerne indirekte via kort med syner og drømmeagtige illustrationer. Herefter er det op til spillerne at se mønstre i de tegn og spor, som spøgelset har lagt ud. Når en runde er slut, må spøgelset kun svare via lyde: ét bank i bordet for ja, to for nej.

Mysterium er først og fremmest en æstetisk og til tider smuk spiloplevelse. Spillet fremstår originalt og indbydende, og der er tydeligvis brugt meget tid på at udarbejde de flotte illustrationer på de 84 medfølgende ”visionskort”. I det hele taget er spillet meget gennemført, og komponenterne sætter omgående en makaber stemning hen ad ”hjemsøgt hus fra forrige århundrede”. Ved første øjekast kan reglerne virke en smule indviklede, men efter et enkelt gennemspil giver den indbyggede spilmekanik med at finde logiske svar i abstrakte fortolkninger fin mening.

Opgaven som spøgelse er udfordrende nok i sig selv: Nogle gange er man heldig og kan matche konkrete ting som farver eller genstande på flere kort – men ofte er der ikke nogen indlysende løsning, fx hvis du skal kommunikere udseendet på en mistænkt. De fantasifulde visionskort giver plads til temmelig originale fortolkninger fra de clairvoyante medspillere, og som spøgelse kan det være svært at holde masken, når du erfarer, at du uforvarende har ledt dem på vildspor. På samme vis er det en stor tilfredsstillelse at opleve, når dine ”telepatiske evner” rammer plet hos de synske detektiver.

Det gør samtidig Mysterium til et udpræget hold- og samtalespil for de øvrige deltagere: magien opstår i de fælles diskussioner omkring, hvilke tegn, mønstre og sammenhænge spøgelset prøver at kommunikere i dets valg af billeder. Nogle gange er det svært, og fortolkningerne stritter i alle retninger, men når det lykkes at opnå forbindelse til spøgelset, er det som om, løsningen hele tiden har ligget lige for, og alting går op i en højere enhed – bogstavelig talt.

Spillet er for 2-7 deltagere, men er helt klart sjovest, jo flere man er, da de indbyrdes fortolkninger giver mange sjove erkendelser og aha-oplevelser undervejs – som fx denne: ”Se, der er knive og gafler her - og en stegepande. Og en kanin! DET ER KOKKEN DER ER MORDEREN!” Efterfulgt af ”Åh… der er jo en høj hat lige her. Så det var tydeligvis tryllekunstneren...”

Kompleksitet: Middel

Antal spillere: 2-7

Spilletid: Ca. 45 minutter


Annonce
Livsstil For abonnenter

Godsejerfruen, der voksede op på Christiania: Clara Rosenkrantz inviterer indenfor i privaten på Glorup Gods

Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

EfB For abonnenter

Den store EfB-analyse: To trænere, fem anførere, fem målmænd, 34 startere, 21 debutanter og meget mere

Haderslev

Forældre advarede Folketinget: Naturnationalpark bliver no go for vores børn

Sydjylland For abonnenter

Ugens pletskud: Stop lige engang

Erhvervsredaktøren: Nu trækker vi lod om den grønne omstilling

Vejen For abonnenter

Mette er klar til kæmpe opgave: EU-modstandere vil samle 70.000 underskrifter

Livsstil

Oplev julens magiske væsner på Moesgaard: - Sløret mellem menneskenes og væsnernes verden er tyndt i juletiden

Kolding

Voldsomme billeder: Op mod 30 brandfolk kæmper med stor gårdbrand

Katrine er erfaren sygeplejerske og alenemor til tre: - I et eksternt vikarbureau tjener man det dobbelte i timen

Esbjerg

Drengerøve på hjul spreder juleglæde: Man bliver jo fandeme rørt helt ind i hjertet

Haderslev For abonnenter

Venstre sat i skruetvinge: Dampark-afgørelse handlede om borgmesterkæden

Kolding

Barejer er kæmpefan af Kasper Schmeichels Leicester: Jeg har holdt med det "lortehold" siden jeg barn

Annonce