Annonce
Kolding

Prime Cargo investerer i lagerrobot med 45 vogne: Står klar til Black Friday

45 vogne kører rundt på toppen af lageret og kan hente 88.000 kasser frem, når ordren tikker ind. Kassen kører derefter ned til en medarbejder, der kan plukke det ønskede antal varer. Foto: AutoStore
Når danskerne den 29. november går online for at gøre en god handel på Black Friday, kommer Prime Cargos lagerrobot for alvor på arbejde. Maskinen kan plukke 20.000 varer i døgnet.

Kolding: Den skal ikke have kaffepause, og weekender er ikke en hindring for, at de 45 vogne suser af sted for at hente vare på hylderne for virksomheder, der sælge varer online.

Prime Cargo vil ikke fortælle, hvad lagerrobotten koster, men der er tale om et tocifret millionbeløb, som logistik- og transportvirksomheden investerer i maskinen, der består af 88.000 kasser, der kan rumme 500.000 varenumre.

- For den enkelte kunde vil det betyde, at vi kan afkortet tiden, fra vi modtager ordren til den videregives til fragtfirmaerne, siger Morten Høilund, der er landechef for Prime Cargo, der har omkring 380 ansatte.

Flere danske virksomheder, der sælger online, har selv investeret i en lignende maskine til at plukke deres vare på hylderne, men Prime Cargo er en af de første logistikvirksomheder, der tilbyder kunderne, at de kan få placeret varerne i maskinen. Og det er særligt hastigheden, der gør en forskel. Maskinen gør det muligt at behandle 20.000 ordrer i døgnet.

Annonce

Kort om Prime Cargo

Logistikvirksomheden Prime Cargo A/S blev etableret i 1998, som en privatejet virksomhed med kontorer i Nordeuropa, Fjernøsten og USA. Virksomheden leverer ydelser til transport- og logistikvirksomheder og tilbyder en bred vifte af tredjeparts logistikløsninger, blandt andet til virksomheder inden for onlinehandel. I 2015 blev Prime Cargo A/S opkøbt af japanske Mitsui-Soko Group, som er en af verdens førende logistikudbydere.

Mere internethandel

- Det er specielt, at vi som logistikvirksomhed tilbyder det her, men allerede i 2008 gik vi ind i området med internethandel. Så vi har altid været et par skridt foran i forhold til at håndtere det her felt. Nu er vi så de første igen. For jeg er ret sikker på, at der er andre, der vil følge efter os, siger Morten Høilund.

Når varerne kommer ind, placeres de i kasser, der kan rumme 72 liter. Varenumre, der ikke blive brugt så ofte, står længst nede i maskinen, mens de mest populære varenummer står øverst, så de 45 vogne på toppen af lageret hurtigt kan hente kassen.

Når ordren tikker ind, så henter robotten kassen til en medarbejder, der kan tage det ønskede antal op af kassen.

- Mere og mere detailhandel flytter over på nettet, og det der var udfordringen set med vores briller, var de store udsving for eksempel på Black Friday. Der er simpelthen en begrænsning på, hvor mange arme og ben vi kan sætte ind i sådan en operation. Her får vi et forspring, siger Morten Høilund.

Maskinen er hurtigere

Produktet henvender sig til små og mellemstore virksomheder, der ikke har muskler til at investere i en stor maskine, men som efterspørger hurtig levering.

- Vi bliver simpelthen hurtigere. I et traditionelt lager skal du gå rundt efter varerne. Her er det vognen, der henter produktet. Det går hurtigere, og vi oplever, at hastighed er afgørende for mange virksomheder, der sælger via nettet, siger Morten Høilund.

Medarbejderne blev orienteret om investeringen i sidste uge.

Hvad betyder det i forhold til medarbejderne på Prime Cargo?

- Vi har i mange år brugt rigtig mange vikarer i spidsbelastningsperioder, og dem forventer vi, at vi ikke skal bruge så mange af, når maskinen kører. Men den her maskine dækker kun en lille del af vores operation. Så de fastansatte bliver i deres job, siger Morten Høilund.

Det nye lagersystem hedder AutoStore og bliver leveret af Element Logic, der er er specialister inden for AutoStore.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Kolding

Genoptager omdiskuteret samarbejde: Konsulenter på resultatløn skal igen finde besparelser på udsatte borgere

Annonce