Annonce
Kolding

Prime Cargo investerer i lagerrobot med 45 vogne: Står klar til Black Friday

45 vogne kører rundt på toppen af lageret og kan hente 88.000 kasser frem, når ordren tikker ind. Kassen kører derefter ned til en medarbejder, der kan plukke det ønskede antal varer. Foto: AutoStore
Når danskerne den 29. november går online for at gøre en god handel på Black Friday, kommer Prime Cargos lagerrobot for alvor på arbejde. Maskinen kan plukke 20.000 varer i døgnet.

Kolding: Den skal ikke have kaffepause, og weekender er ikke en hindring for, at de 45 vogne suser af sted for at hente vare på hylderne for virksomheder, der sælge varer online.

Prime Cargo vil ikke fortælle, hvad lagerrobotten koster, men der er tale om et tocifret millionbeløb, som logistik- og transportvirksomheden investerer i maskinen, der består af 88.000 kasser, der kan rumme 500.000 varenumre.

- For den enkelte kunde vil det betyde, at vi kan afkortet tiden, fra vi modtager ordren til den videregives til fragtfirmaerne, siger Morten Høilund, der er landechef for Prime Cargo, der har omkring 380 ansatte.

Flere danske virksomheder, der sælger online, har selv investeret i en lignende maskine til at plukke deres vare på hylderne, men Prime Cargo er en af de første logistikvirksomheder, der tilbyder kunderne, at de kan få placeret varerne i maskinen. Og det er særligt hastigheden, der gør en forskel. Maskinen gør det muligt at behandle 20.000 ordrer i døgnet.

Annonce

Kort om Prime Cargo

Logistikvirksomheden Prime Cargo A/S blev etableret i 1998, som en privatejet virksomhed med kontorer i Nordeuropa, Fjernøsten og USA. Virksomheden leverer ydelser til transport- og logistikvirksomheder og tilbyder en bred vifte af tredjeparts logistikløsninger, blandt andet til virksomheder inden for onlinehandel. I 2015 blev Prime Cargo A/S opkøbt af japanske Mitsui-Soko Group, som er en af verdens førende logistikudbydere.

Mere internethandel

- Det er specielt, at vi som logistikvirksomhed tilbyder det her, men allerede i 2008 gik vi ind i området med internethandel. Så vi har altid været et par skridt foran i forhold til at håndtere det her felt. Nu er vi så de første igen. For jeg er ret sikker på, at der er andre, der vil følge efter os, siger Morten Høilund.

Når varerne kommer ind, placeres de i kasser, der kan rumme 72 liter. Varenumre, der ikke blive brugt så ofte, står længst nede i maskinen, mens de mest populære varenummer står øverst, så de 45 vogne på toppen af lageret hurtigt kan hente kassen.

Når ordren tikker ind, så henter robotten kassen til en medarbejder, der kan tage det ønskede antal op af kassen.

- Mere og mere detailhandel flytter over på nettet, og det der var udfordringen set med vores briller, var de store udsving for eksempel på Black Friday. Der er simpelthen en begrænsning på, hvor mange arme og ben vi kan sætte ind i sådan en operation. Her får vi et forspring, siger Morten Høilund.

Maskinen er hurtigere

Produktet henvender sig til små og mellemstore virksomheder, der ikke har muskler til at investere i en stor maskine, men som efterspørger hurtig levering.

- Vi bliver simpelthen hurtigere. I et traditionelt lager skal du gå rundt efter varerne. Her er det vognen, der henter produktet. Det går hurtigere, og vi oplever, at hastighed er afgørende for mange virksomheder, der sælger via nettet, siger Morten Høilund.

Medarbejderne blev orienteret om investeringen i sidste uge.

Hvad betyder det i forhold til medarbejderne på Prime Cargo?

- Vi har i mange år brugt rigtig mange vikarer i spidsbelastningsperioder, og dem forventer vi, at vi ikke skal bruge så mange af, når maskinen kører. Men den her maskine dækker kun en lille del af vores operation. Så de fastansatte bliver i deres job, siger Morten Høilund.

Det nye lagersystem hedder AutoStore og bliver leveret af Element Logic, der er er specialister inden for AutoStore.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Nye tegn på jødehad er skændige

I disse dage er det 81 år siden den uhæmmede ondskab blev sluppet løs, da nazisterne og deres medløbere angreb jødiske synagoger, forretninger og hjem. Cirka 600 værgeløse mennesker blev myrdet i perioden mellem den 7. og den 13. november, mens omkring 30.000 blev sendt i koncentrationslejre som optakt til en forfølgelse, der senere blev uendelig meget værre med seks millioner myrdede jøder i den tysk kontrollerede del af Europa. Men en af de sørgeligste og mest tåbelige fordomme, nemlig antisemitismen, lever stadig – også her i Danmark. Således kan Randers Amtsavis berette, hvordan flere end 80 gravsteder på byens jødiske begravelsesplads natten til søndag blev skændet med maling og klistermærker i form af gule davidsstjerner med påskriften ”Jude”. Denne stjerne blev forfølgelsens symbol for ofrene, der var tvunget til at bære tegnet på deres religiøse tilhørsforhold fra 1941 og indtil deres død eller for de få heldiges vedkommende frem til krigens afslutning. Samme afskyelige klistermærke er også blevet placeret på postkassen foran en jødisk families bopæl i Silkeborg. Blandt antisemitismens mange fædre er uvidenhed, fordomme og banal trang til at gøre andre mennesker ondt. For rationelt tænkende mennesker er fænomenet derfor uforståeligt. I Danmark har der levet jøder i hvert fald siden 1600-tallet og måske endnu længere tilbage. Siden 1814 har jøderne haft nøjagtig de samme rettigheder som alle deres øvrige danske landsmænd og er en fuldt integreret del af vores fælles fædreland. Naturligvis har jødiske danskere ydet enorme bidrag til dansk kultur, videnskab og økonomi. Men reelt er der ingen grund til specielt at fremhæve den dansk-jødiske histories stjerner. Vores indbyggere med jødisk baggrund bidrager uanset deres position til vores samfund ganske som alle andre danskere. Og uanset religiøs baggrund har alle danskere ret til et liv i frihed og tryghed. Disse fornyede tegn på jødehad er ganske enkelt skændige.

Annonce