Annonce
Esbjerg

Problemer fra Ribe fortsætter i Esbjerg: Nyt p-system plaget af forsinkelser

På den enkelte parkeringsplads foretages en sensor-detektering, og derfra sendes signaler ud til de dynamiske tavler. Detekteringen kan enten foretages på den enkelte bås eller ved ind- og udkørsel til pladsen, som det bliver tilfældet på Museumspladsen, hvor billedet her er taget i starten af oktober under installationsarbejdet. Foto: Lars Stokbro
Det nye elektroniske p-henvisningssystem lader vente på sig i Esbjerg by. Systemet skulle have været klar til brug den 20. oktober, men leverandøren er ikke færdig med installeringen endnu.
Annonce

Esbjerg Kommune: Allerede inden installationen af Esbjergs Midtbys nye elektroniske p-henvisningssystem gik i gang, var projektet seks måneder forsinket. Det var i april måned, og siden er tidsplanen skredet totalt.

Aftalen med leverandøren, den Næstved-baserede virksomhed Atki, var, at systemet skulle være klar til brug den 20. oktober, men installationsarbejdet er endnu ikke færdigt. Formanden for Teknik & Byggeudvalget tør derfor heller ikke spå om, hvornår systemet kan tændes og tages i brug.

- Vi har passeret den reviderede afleveringsfrist, så systemet er officielt forsinket. Med tanke på vores erfaringer fra Ribe, kommer det egentlig ikke voldsomt meget bag på mig, men jeg er da godt og grundigt træt af ventetiden. Min tålmodighed er ved at være opbrugt, siger Søren Heide Lambertsen (V) med henvisning til de massive tekniske problemer, der har været med det samme system i Ribe centrum.

Annonce

Stadig bøvl i Ribe

Her blev parkeringssystemet indviet i juni sidste år, men der blev tale om en kort fornøjelse. Flere af tavlerne virkede ikke, og der gik ikke meget mere end en uge, før hele systemet måtte slukkes.

Først efter flere måneder lykkedes det at få systemet op at køre igen, men det er endnu ikke fejlfrit.

- Der har løbende været problemer i Ribe. Senest i midten af oktober måtte vi bede om at få dele af systemet re-kalibreret, fordi der var problemer med sensor-registreringerne. Det er sensorer i asfalten på hver p-bås, som sender data til en opsamlingsenhed, forklarer Søren Heide Lambertsen.

Det nye dynamiske p-henvisningssystem består af en række elektroniske tavler, der i realtid kan oplyse bilister i centrum om, hvor mange ledige båse der er på de største parkeringspladser. Arkivfoto: Dorthe Lodberg

Han vil derfor også hellere vente en måned mere på at indvie systemet i Esbjerg, end at risikere at ende i samme situation igen.

- Det skal laves ordentligt første gang, og lige nu afventer vi en komplet 14-dages test, før vi vil godkende og overtage systemet. Jeg kan ikke sige noget om, hvor længe der kommer til at gå, men vi holder en meget tæt dialog med leverandøren, siger udvalgsformanden.

Annonce

Skal mindske sive-trafik

Det nye dynamiske p-henvisningssystem består af en række elektroniske tavler, der i realtid kan oplyse bilister i centrum om, hvor mange ledige båse der er på de største parkeringspladser.

Tavlerne skal lede trafikanterne frem til de større parkeringsanlæg ad de veje, som bedst kan afvikle trafikken. På den måde håber man at kunne mindske en del af sive-trafikken i centrum af Ribe og Esbjerg.

Samtidigt skal den nye skiltning gerne medvirke til, at især turister ikke parkerer ulovligt ved Ribe Domkirke eller i sidegaderne til Esbjerg gågade.

I Esbjerg bliver tavlerne også sat op ved Sydvestjysk Sygehus, Broen Shopping og Esbjerg Havn. De skal dog selv klare regningen. De dynamiske tavler koster cirka 15.000 kroner stykket, mens almindelige statiske p-tavler koster cirka 5000 kroner stykket.

Systemet har kostet Esbjerg Kommune over seks millioner kroner.

Dynamisk parkerings-henvisning

Dynamisk p-henvisning er skilte, der henviser til de større kommunale parkeringspladser i Ribe og Esbjerg. Enkelte privatejede pladser betaler selv for at blive en del af ordningen.

De dynamiske tavler angiver, hvor mange pladser, der er ledige rundt omkring i byen. 

På den enkelte parkeringsplads installeres en række sensorer, der kan sende signal ud til skiltene om, hvor mange båse, der er ledige.

Systemet har kostet Esbjerg Kommune i alt 6,5 millioner kroner. Pengene blev lagt til side af det daværende byråd tilbage i 2017, og det var oprindeligt planen, at tavlerne skulle være klar i Ribe allerede i 2018, men projektet blev udskudt og senere ramt af flere forsinkelser. Det fik i efteråret Ribe Handelsstandsforening til at trække sit tilbud om medfinansiering. Dermed stod Esbjerg Kommune tilbage med en ekstraregning på 250.000 kroner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Esbjerg

Efter fund af britisk mutation: Hel landsby forbereder sig på test

Kolding

Budgetaftale sikrer 46,4 millioner kroner til kæmpe vejanlæg ved Tankedalsvej

Annonce