x
Annonce
Erhverv

Producenten af Danmarks nye kampfly har rekordstor ordrebog

Toby Melville/Reuters
Ved udgangen af 2019 havde Lockheed Martin en ordrebeholdning på 977 milliarder kroner.

Amerikanske Lockheed Martin, der skal levere Danmarks næste kampfly, har haft et godt 2019 med stigende omsætning og indtjening.

Ved udgangen af året kunne fly- og våbenproducenten tilmed glæde sig over den største ordrebeholdning nogensinde. Det viser selskabets årsregnskab.

Ifølge regnskabet havde Lockheed Martin endnu ikke udførte ordrer liggende for 144 milliarder dollar. Det svarer i runde tal til 977 milliarder kroner.

- Selskabet har klaret sig formidabelt igennem 2019, hvor det har opnået stor salgsvækst, stærk indtjening og en rekordstor ordrebeholdning, siger Marillyn Hewson, der er administrerende direktør hos Lockheed Martin, i en kommentar.

For året havde Lockheed Martin en samlet omsætning på 59,8 milliarder dollar, svarende til 406 milliarder kroner.

Det var mere end året før og bidrog til at løfte overskuddet efter skat til 6,2 milliarder dollar, eller 43 milliarder kroner.

Ud af de enkelte divisioner var luftfartssegmentet det største målt på omsætning. Her blev der alene omsat for 23,7 milliarder dollar, svarende til 161 milliarder kroner.

Forleden begyndte Lockheed Martin på produktionen af de første dele til de F-35-kampfly, som Danmark for nogle år tilbage bestilte.

I alt har Danmark bestilt 27 af F-35-flyene. De bliver leveret fra mellem 2021 og 2026.

De nye F-35-fly skal med tiden erstatte de F-16-fly, som er blevet brugt i dansk tjeneste i fire årtier.

Fra dansk side er der afsat cirka 57 milliarder kroner til indkøb og drift af de 27 nye F-35-fly frem til år 2049.

/ritzau/

Link til regnskab
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sydjylland

Selvstændige Annette og Claus gik fra alt til ingenting: - Det her skal vi nok overleve

Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Danmark

Liveblog: Kina advarer om mulig ny bølge af coronavirus

Erhverv

Direktør i vækstfirma er bekymret for at krisen trækker ud: Frygter en halvering af omsætningen

Annonce