Annonce
Sønderborg

Projektleder: Vi gør, hvad vi kan

Helt usædvanligt stillede flere butiksejere onsdag skilte ud på gaden, hvorpå de meget direkte kritiserede kommunens håndtering af gågaderenoveringen. Foto: Timo Battefeld

Sønderborg Kommune forstår butiksejernes frustrationer, men mener den har gjort det så godt, som den kunne ved gågaderenoveringen.

Sønderborg: Ingeniør og projektleder Lars Merrild Overgaard ved Sønderborg Kommune fik sig en onsdag, han nok sjældent vil glemme.

Helt usædvanligt stillede flere butiksejere skilte ud på gaden, hvorpå de meget direkte kritiserede kommunens håndtering af gågaderenoveringen.

- Jeg ved godt, vi rammer de butiksdrivende rigtig hårdt, men det er også for deres skyld, at vi renoverer gågaden, sagde projektlederen, da han ved 13-tiden forsøgte, at få butikkerne til at tage de kritiske skilte væk.

- Det rammer entreprenøren og håndværkerne. Det er rigtig hårdt for dem at se, for de gør det bedste, de kan, sagde Lars Merrild Overgaard, der ikke havde held med sit foretagne. Derimod fik han sandheden at vide blandt fra butiksindehaver Brian Schlott.

- Jeg kan godt se det fra hans synspunkt. Renoveringen er da mega irriterende for de butikkerne, kom det fra projektlederen, som dog ikke mener, kritikken om dårlig planlægning er berettiget.

- Vi gør det så hurtigt, som vi kan, men der har været mange uforudsete udfordringer undervejs, siger Lars Merrild Overgaard og nævner fjernvarme- og vandrør samt el-ledninger.

Annonce

Jeg ved godt, vi rammer de butiksdrivende rigtig hårdt, men det er også for deres skyld, at vi renoverer gågaden.

Lars Merrild Overgaard, ingeniør i Sønderborg Kommune

Asfalt inden ringriderfest

Gågaderenoveringen har før været udsat for kritik. Senest i sidste uge fra Jørgen Juhl fra Juhls Bolighus, der også ejer Perlegade 46. Her ligger stenene for højt, så der er fare for at vand kan løbe ind i bygningen og skal derfor lægges om.

- Der mangler noget byggestyring, og jeg er bange for, at vi ikke har set de sidste problemer endnu. Jeg tror ikke, at man fra bygherrens side er klar over, hvor meget det her har indflydelse på handel og omsætning. Derfor undrer det mig, at man ikke kan fremskynde arbejdet, sagde Jørn Juhl ved den lejlighed.

Ifølge Sønderborg Kommune er tidsplanen for renoveringen kun skredet lidt. Det hele skal være færdigt inden jul. Projektleder Lars Merrild Overgaard lover, at gågaden vil se bedre ud, når ringriderfesten går i gang i juli. At der intet stabilgrus er, når optoget skal igennem Perlegade.

- Der vil enten være belægningssten eller asfalt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aabenraa

Nu spidser det til i sag om tyske huskøbere i Danmark: Styrelse kan sende minister i samråd

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

Det utilgivelige læk

Danmark er et af de mest digitaliserede lande i verden. Det nyder vi som borgere godt af, når vi eksempelvis kan betale i supermarkedet via en app, eller når vi skal i kontakt med offentlige myndigheder og ikke behøver af møde fysisk op. Tager man blot et smut syd for grænsen, vil man opdage et samfund, der virker tilbagestående i forhold til at høste fordelene af et digitaliseret samfund. Men udviklingen har også sine omkostninger. Eksempelvis kan det være svært for ældre at finde ud af selvangivelsen eller anden form for computerkontakt med myndighederne. Disse generationsudfordringer gøres der meget for at afbøde, men nogle omkostninger er af en karakter, så de er utilgivelige. En sådan er Sygehus Lillebælts læk, som netop er blevet kendt i offentligheden, af fortrolige oplysninger om godt en halv million patienter. Kort fortalt har blandt andet cpr-numre, navne og hjerteoplysninger i flere end fem år ligget tilgængelige for alle 26.000 ansatte i Region Syddanmark samt et ukendt antal samarbejdspartnere fra ind- og udland. Regionen og sygehuset er blevet kritiseret for lækket i en afgørelse fra Datatilsynet, men lægelig direktør på Sygehus Lillebælt Mads Koch Hansen har "ikke fantasi til at forestille sig", at nogle ansatte uberettiget skal have gjort brug af patienternes oplysninger. Det kræver nu ellers ingen livlig fantasi at forestille sig, at der blandt 26.000 ansatte samt samarbejdspartnere i ind- og udland skulle findes et enkelt broddent kar, hvis moral og syn på tavshedspligt er flosset. Selv om den i øvrigt afgående lægelige direktørs tillid til sine ansatte kan være sympatisk, er den grænsende til naiv. Desværre oplever vi af og til disse helt utilgivelig læk af personlige oplysninger fra offentlige myndigheder, og netop fordi digitaliseringen af samfundet ikke kan spoles tilbage, er der grund til på det kraftigste at indskærpe vigtigheden af, at have styr på den slags. Mister folk først tilliden til myndighederne, kan det være uopretteligt.

Sport

Forstå hvorfor verden græder: - Vi har mistet en rockstjerne i Kobe Bryant

Annonce