Annonce
Haderslev

Provas kan bygge nyt ressourcecentrum til 60 millioner kroner

Det kommende ressourcecentrum kommer til at ligge ved Knavvej, og der bliver primær indkørsel fra Aabenraavej. Foreløbig er der ikke udsigt til, at Knavvej, der øst for det kommende ressourcecentrum er en grusvej, bliver asfalteret. Annie Christensen, der bor på Knavvej, håber, at vejen enten bliver spærret, eller at kommunen sørger for, at der etableres støj- og støvdæmpende foranstaltninger, Illustration: Forslag til lokalplan

Tre stemte imod, da Haderslev Byråd tirsdag aften godkendte lokalplanen, der baner vej for byggeri af stor, moderne genbrugsplads ved Knavvej. Beboer sætter sin lid til, at politikerne gør noget ved trafikproblemerne på Knavvej.

Haderslev: Forsyningsselskabet Provas kan nu gå i gang med at bygge et stort, moderne ressoucecentrum til 60 millioner kroner på Knavvej i det sydlige Haderslev. Et stort flertal i Haderslev Byråd stemte tirsdag aften på tværs af partiskel for den lokalplan, der baner vej for det nye ressoucecentrum, der bliver helt central i opfyldelsen af Haderslev Kommunes ambitiøse mål om at sende nul procent affald til forbrænding og deponi i 2025.

Kun Enhedslistens Mogens Rerup, Bent Iversen fra SF samt Malene Ravn Neumann fra Liberal Alliance stemte imod. For alle tre politikere er det uafklarede spørgsmål om Knavvej, der på en stor del ikke er asfalteret, den helt store knast:

- Det er tosset og helt hul i hovedet. 500 meter længere væk ligger industrikvarteret Langkær med to indkørsler. Vi etablerer et ressourcecentrum, hvor der årligt forventes 200.000 biler, der skal ind på pladsen, 352 dage om året. Pladsen vil være åben fra 10 til 18, og det betyder 568 besøgende hver dag - altså et køretøj i minuttet. Det har jeg ikke lyst til at bo ved siden af, og det er heller ikke acceptabelt for naboerne, sagde Malene Ravn Neumann, der desuden ikke finder det i orden, at der etableres en butik i forbindelse med det kommende ressoucecenter, samt at der gives dispensation til at flytte en beskyttet sø med løvfrøer.

Baggrund

Lokalplanen har i sommer været i offentlig høring i otte uger. Der indkom seks indsigelser - herunder fem fra naboerne til det kommende ressourcecentrum. De frygter især over trafikken. En offentlig myndighed gik på grundvandssikring.Byrådet vedtog den 18. august at godkende kommuneplantilllægget for det kommende ressourcecentrum, men valgte at udsætte vedtagelsen af lokalplanen, fordi der skulle tages højde for tagbeklædning.

Trafik skal med

Bent Iversen slog også på trafikken på den smalle vej, der forbinder Vilstrupvej med Aabenraavej:

- Trafikløsningen er ikke acceptabel for beboerne på Knavvej, så derfor stemmer jeg imod, sagde Bent Iversen, der mener, at der i lokalplaner skal indsarbejdes trafikløsninger:

- Vi ved allerede nu, at der bliver problemer med trafikken i forhold til den nye skole i sydbyen, sagde han.

Formanden for udvalget for plan og miljø, Benny Bonde (LA), er indædt modstander af placeringen. På byrådsmødet opfordrede han dog sine byrådskolleger til at stemme for:

- Placeringen er ikke min livret, men jeg har taget til efterretning, at det er den placering, et flertal i byrådet ønsker, sagde Benny Bonde.

- Jeg er glad for, at Benny Bonde tager byrådets beslutning til efterretning, og det undrer mig, at vi skal drøfte placeringen igen, sagde den socialdemokratiske gruppeformand, Henrik Rønnow (S), der indrømmede, at der er problemer i forhold til trafikken:

- Gennemkørslen på Knavvej er dybt problematisk. Den vej er ikke egnet til at være gennemkørselsvej. Jeg kan kun opfordre formanden for udvalget for plan og miljø til at tage sagen op i udvalget, for vi må gøre noget ved Knavvej, alternativt lukke den eller forlægge den, så den kommer væk fra husene, sagde Henrik Rønnow.

Annonce

Gennemkørselsvej

Hans partifælle Kim Kabelka pegede på, at Knavvej indgår i en gammel plan ffra 1976 for en Omkørselsvej uden om Haderslev og gennem Starup.

- De syntes, at der skulle være en vej til og fra et boligområde, der siden dengang er vokset til det tredobbelte. Som er for pendlere, så trafikkaos i Haderslev kan undgås. Så jeg stemmer for i tiltro til, at man ikke forvilder sig ind i en lukning, men bygger over på de 400 meter vej, der mangler, eller forlægger den, sagde han.

Det fik Malene Ravn Neumann på banen igen:

- Der er noget, jeg slet ikke forstår. Vi har begrænset projektet til 60 millioner kroner og vil nu også have en vej, selv om vi ikke har penge. Jeg forstår ikke argumentet for at stemme ja, sagde hun.

Ja, stemte et flertal dog.

Annonce

Vi får gener

Annie Christensen, der bor på Knavvej, fulgte fra tilhørerrækkerne med i debatten. Hun har i flere omgange i høringsprocessen protesteret både over placeringen af det kommende ressourcecentrum og den stigende trafikmængde, som hun frygter vil forringe ejendomsværdien for husene på Knavvej.

- Allerede nu kommer der 250 biler i døgnet, og hvis vi sætter det lavt, kommer der yderligere 250 til 500 biler ekstra. Så uanset hvad, de gør ved den vej, vil det genere os, sagde hun efter mødet:

- Men i det mindste tager de trafikken alvorligt, og vi må så sætte vores lid til, at de vil gøre noget ved det, sagde hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Regionalt For abonnenter

Region om lunken Carelink-bedømmelse: - Man kan godt være tilfreds med en Ford, selv om der står en Mercedes ved siden af

Annonce