Annonce
Erhverv

Pulsen på det københavnske lejlighedsmarked stiger på ny

Mathias Bojesen/Ritzau Scanpix
For første gang i 17 måneder stiger antallet af handler med lejligheder i København sammenlignet med året før.

Efter en sløv periode på markedet for københavnske ejerlejligheder er der igen et stigende antal handler. Det viser tal fra Boligsiden.

Der har i en længere periode - og er fortsat på store dele af lejlighedsmarkedet - færre handler end for et år siden. Men i København skifter lejlighederne igen hænder.

I april skiftede 528 lejligheder i København. Det er mere end 10 procent flere end sidste år ifølge Boligsidens handelstal.

Det er første gang siden oktober 2017, at der er solgt flere ejerligheder i hovedstaden end samme måned året før.

Flere år med stigende boligpriser er priserne blevet mere stabile. Det kan have krævet lidt psykologisk tilvænning for både sælgere og købere, siger boligøkonom hos Boligsiden Birgit Daetz.

- Der er jo rigtig mange, der sikkert har sagt, at jeg skal i hvert fald lige sætte prisen fem procent højere, end hvad jeg selv ville give for den, siger hun.

Den øgede aktivitet på det københavnske lejlighedsmarked er ikke ligeligt fordelt. Antallet af handlede lejligheder med tre værelser er stort set det samme som for et år siden.

For lejligheder med et værelse er salget faldet med 30 procent. Det dækker dog over et fald fra 43 til 30.

Til gengæld er der lejligheder med to værelser og særligt fire eller flere værelser, hvor handlen er taget til.

Ifølge Birgit Daetz kan det meget vel spores til, at der tidligere har været usikkerhed for blandt andet familier, der har lyst til

- I forbindelse med den her usikkerhed om, hvordan opfører priserne sig, er der måske nogle, der har tænkt, at vi vil gerne rykke fra forstæderne ind til København, men vi klapper lige hesten.

Den gruppe kan ifølge Birgit Daetz nu have genvundet troen på, at en investering i en større lejlighed i byen bliver prisen værd.

København udgør omkring en tredjedel af lejlighedsmarkedet.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Annonce