Annonce
Indland

Rød blok ser for meget asfalt i infrastrukturaftale

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Onsdag præsenterede regeringen og DF en aftale om infrastruktur, og den mødes med kritik fra rød blok.

112,7 milliarder kroner vil regeringen og Dansk Folkeparti investere i infrastrukturen fra 2021 til 2030.

Men aftalen møder ikke jubelråb hos rød blok. Her mener man, at der er for meget fokus på asfalt og for lidt fokus på klima.

- Hvis det stod til Enhedslisten, havde vi hellere investeret massivt i cykler, busser og jernbaner.

- At blive ved med at bygge og udvide veje har helt og aldeles intet perspektiv, for efter få år vil de selv samme nyanlagte motorveje igen være fyldte, siger Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, i en skriftlig kommentar.

- Vi bliver simpelthen nødt til at gøre noget for at få flere til at vælge cyklen, bussen og toget, og her leverer regeringen overhovedet ikke, siger han.

De Radikales transportordfører, Andreas Steenberg, konstaterer, at det er godt, at regeringen og DF ønsker et mere sammenhængende Danmark, men at asfalt ikke løser alt.

- Det er fornuftigt at tænke i at få alle dele af Danmark til at hænge sammen. Men det hele kan ikke løses med asfalt alene.

- Og der er grønne mangler både i forhold til kollektiv trafik og grønne biler, siger Steenberg i en skriftlig kommentar.

For at være med i aftalen med regeringen er DF droppet ud af aftalen om Togfonden med rød blok.

Den skulle ellers sikre, at togpassagerer kun bruger en time på at komme frem mellem hver af Danmarks fire store byer.

Det var den daværende S-R-SF-regering, som i 2013 indgik en aftale med Enhedslisten og DF om en modernisering af jernbaneinfrastrukturen.

- Det er beskæmmende at se, hvordan Dansk Folkeparti løber fra aftalen om Togfonden, siger Hyllested.

Han konstaterer desuden, at regeringen ikke har fokus på at skabe en infrastruktur, der "understøtter bæredygtig transport".

Hos SF er der også kritik fra transportordfører Karsten Hønge.

- Fremtiden kalder på mere kollektiv transport, flere letbaner, bedre og hurtigere togforbindelser, men det skal man desværre kigge rigtig langt efter i regeringens aftale.

- 80 procent af de nye projekter i deres plan er veje, og det løser altså ikke de store problemer med trængsel og forurening, som vi allerede i dag står med, siger Hønge i en skriftlig kommentar.

Aftalen mellem regeringen og DF betyder blandt andet, at der skal være jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner.

Blandt ny infrastruktur er en tredje Limfjordsforbindelse og en forlængelse af både Hillerød- og Frederikssundmotorvejen i Nordsjælland.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

JV mener om Radio24syv: Man kan både vinde og tabe udbud

Når det offentlige sender opgaver i udbud, ligger det i sagens natur, at man som byder både kan vinde og tabe. Og det er også naturligt, at når en udbudsperiode udløber, risikerer det firma, der hidtil har løst opgaven, at tabe kampen om et nyt udbud. Men de selvfølgeligheder anfægter ikke de mange tilhængere af Radio24syv, der er dybt skuffede og vrede over, at radiokanalen ikke kan fortsætte efter denne måneds udgang. Lukningen af Radio24syv bliver af kritikere set som politikeres bevidste forsøg på at stoppe en kanal, der har lavet magtkritiske nyheder og satire. Dette blev også af disse kritikere set som årsagen til, at det daværende borgerlige flertal besluttede, at det nye udbud af Radio24syvs sendetilladelse skulle føre til en radiostation med hovedsæde i provinsen. Radio24syvs ejere ønskede på de forudsætninger ikke at søge. Det vakte så stor kritik, at et politisk flertal reagerede med at beslutte et udbud af en internetbaseret DAB-kanal, som ville give Radio24syv en chance for at fortsætte. Men i et udbud hverken kan eller skal politikerne bestemme hvem, der skal løse opgaven. Det har det politisk uafhængige radio og tv-nævn under Kulturministeriet haft til opgave at afgøre. Nævnet valgte så tirsdag eftermiddag, at Radio24syv ikke får den opgave. Det var et chok for mange medarbejdere og lyttere af en station, der i løbet af otte år har revolutioneret taleradio i Danmark. Tak for det. Men det er forkert, at politikerne har lukket Radio24syv. Stationen har tabt til konkurrenten Radio Loud, som af Radio og tv-nævnet er vurderet til på en række opstillede kriterier at have indgivet det bedste bud. På FM-båndet er Radio4 med hovedsæde i Aarhus klar til fra 1. november at blive afløseren for Radio24syv. Radio4 er ejet af en række lokale og regionale medier, herunder Jysk Fynske Medier, hvis største dagblad er JydskeVestkysten. Også Radio4 må risikere at kunne tabe et eventuelt nyt udbud, når den nuværende sendetilladelse udløber om otte år. For den slags udbud kan man både vinde og tabe.

Annonce