Annonce
Haderslev

Rally er mere end små biler med vild larm

Kim Boisen og Louise Christiansen havde allerede inden dagens løb vundet DM i deres klasse, 1600 kubik +. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Lørdag kunne beboerne omkring Bjerning godt glemme alt om middagssøvn, fordi der om eftermiddagen blev blev kørt årets sidste og afgørende afdeling af DM i rally, og det kunne høres.

HADERSLEV: Skribenten erkender: Der blev under lørdagens dækning af DM i rally gjort brug af en særdeles stejl læringskurve. Undertegnede måtte hurtigt sande, at det var mere ved rally end blot små larmende biler, og at sporten er en dyb passion for mange, primært mænd, men flere biler havde også kvinder i sæderne.

Lørdag formiddag blev området ved Niels Bohrs vej 10 i Haderslev forvandlet til det, der i rallyverdenen kaldes for serviceplads, andre gange kaldet for rally-centrum. Her havde de deltagende kørere hver deres lille serviceområde overdækket med pavilloner, hvorunder de og deres hold kunne pusle om bilerne. Og puslet, det blev der. Holdene omkring en bil består snildt af et halvt til et helt dusin mennesker.

Hver bil styret af to: En driver, det er ham eller hende, der styrer rattet, og en co-driver, som dirigerer driveren og sidder med de notater, som de sammen har udarbejdet inden de afgørende tidskørsler. Alle holdene kører nemlig ruten i gennem inden, det bliver alvor, og gør sig notater om sving, kurver og andre forhindringer.

Annonce

Rally-regler for begyndere

  • Reglerne for, og opbygningen af DM i rally er ret advancerede, men DM i rally er delt op i seks forskellige klasser.
  • Hvilken klasse en given bil og dens "drivere" placeres i, afgøres af motorens størrelse, og af om der er tale om en tohjulstrækker eller en firhjulstrækker.
  • Der køres seks afdelinger med flere løb i løbet af sæsonen.
  • Det betyder, at et hold, eller en bil, får dagens placering, klassens placering, og en placering på tværs af klasserne.

Sønderjysk team

De første løb i dagens afdeling, som det hedder på rally-sprog, blev afviklet omkring Bjerning nord for Haderslev. Det gik lidt sent op for skribenten, at "Start" på Niels Bohrs Vej" ikke betød rigtig start, det var først ved Bjerning Kirke, at der var "rigtig start". Herfra blev bilerne sendt afsted med et minuts mellemrum. Blandt andre det sønderjyske team, Kim Boisen og Louise Christiansen fra Boisen Motorsport med base i Broager.

De havde tidligere på morgenen kørt ruten, og Louise havde taget noter, som for uindviede mindede om ren kodesprog. V2 FM, betød noget i retning af venstre kurve, fuld motor, og to-tallet angav, hvor skarp kurven var.

Men selv for en nybegynder som undertegnede, var der ingen tvivl om, at Louise og Kim, den yngre codriver og den erfarne driver, supplerede hinanden rigtig godt. I det hele taget var der en god stemning omkring hele teamet, der talte cirka 20 mennesker.

Boisen Motorsport havde to biler med. En BMW, som Kim og Louise kørte i, og en Mitsubishi, der blev ført af driver Martin Johansen og codriver Finn Thomsen. Begge biler klarede sig rigtig flot i dagens afdeling, der indbragte Kim og Louise en tredjeplads. De bevarede dermed den førsteplads, de havde erobret i deres klasse allerede i femte afdeling af årets DM. Det betyder også, at de får en tredjeplads på tværs af alle klasser. Martin og Finn fik en fjerdeplads i dagens løb, og en tredjeplads i der, der kaldes "Minirally Syd", hvilket også var deres mål.

Gode råd

I alt 80 biler deltog i dagens løb, og de endte alle sidst på dagen ved Frøs Arena i Vojens, hvor der lørdag aften skulle afholdes præmiefest.

Til andre novicer ud i rallysporten kan skribenten afsløre:

1) At man scorer ikke mange stjerner, når man man forvilder sig ind foran tidssensorerne i målområdet,

2) Der er ingen mulighed for at snakke sig til en bedre fotoplads, uden en blå vest og en underskrift på, at det er på eget ansvar, man går efter det fede billede, der skal snuppes på få sekunder.

3) At man til gengæld får kæmpe hjælp, når man lægger kortene på bordet og siger: "Jeg aner ikke en dyt om rally", men så får man lært noget nyt.

Kort før klokken 12 fik den smækre BMW med den store motor et skub ud af holdets serviceplads. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
De sidste detaljer aftales inden dagens afdeling på de små veje nord for Haderslev. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Der var maks fart over feltet, da bilerne spurtede omkring på de små veje ved Bjerning. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Ruten blev betegnet som ganske udfordrende, også uden grus og mudder. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Vores naboers mismod tiltager konstant

Allerede før første stolpe var sat, skabte det danske vildsvinehegn tysk mismod . Her er det en udbredt opfattelse, at der er tale om en camoufleret grænsemur. Anlægget bliver kædet sammen med den danske indrejsekontrol og skaber hos vores naboer billedet af et land, der ønsker at isolere sig. Nu er hegnet færdig, og alt er meget værre. Det viser sig, at hegnet er en dødsfælde for vildtet. Billeder af kvæstede og dræbte dyr fylder tyske, sociale platforme og traditionelle medier. Selv landsdækkende tv har haft indslag. Med tysk logik er hegnet ubegribeligt. Naboerne påpeger ganske korrekt, at afspærringen ikke er nogen garanti for, at den afrikanske svinepest ikke når vores breddegrader. Vildsvin kan snige sig over i de passager, der er skyldes veje og vandløb. Samtidig er dyrene fremragende svømmere, der let kan krydse Flensborg Fjord. Endelig udgår den største smittefare ikke nødvendigvis fra vildsvin, men fra mennesker. Hvis en inficeret, polsk kødpølse på en eller anden vis havner i danske dyrs fødekæde, er skaden sket. Alle disse indvendinger er ubestrideligt rigtige. Og så må der vel stikke noget andet under, konkluderer førnævnte, tyske logik. Vi er hidtil ikke lykkedes med at forklare, at der i høj grad er tale om en mentalhygiejnisk foranstaltning. Danske landmænd og fødevaresektorens mange ansatte kan sove lidt roligere, fordi der trods alt er rejst en barriere mod smitten. Samtidig sender vi et signal til de udenlandske markeder om, at vi bekymrer os om fødevaresikkerheden. Da dette budskab tilsyneladende er usælgeligt hos vores naboer, kan vi i det mindste begrænse skaden. Derfor er det fint, at der nu træffes foranstaltninger, som skal begrænse faren for yderligere skader på vildt. Men samtidig må det være tilladt at undre sig over, at ingen havde forudset problemet. Så var vi nok stadig blevet stemplet som nationalister. Men vi var i det mindste sluppet for beskyldningen om, at vi slog Bambis mor ihjel.

Annonce