Annonce
Sydjylland

Rapport: VUC Syd overlever - men vil droppe Haderslev som hovedkvarter

VUC Syds hovedsæde i Haderslev kan være fortid, hvis anbefalingerne fra det midlertidige styre på skolen bliver fulgt. En redegørelse vurderer således, at hovedsædet bør ligge i Aabenraa fremover. Arkivfoto: Jacob Schultz

Midlertidigt styre på VUC Syd anbefaler, at skolen overlever. Men den skal gennem en stor forandring, hvor hovedkvarteret blandt andet skal flyttes fra Haderslev til Aabenraa. Formand kalder situationen meget alvorlig.

Afgørelse: Økonomisk trængte VUC Syd kom tirsdag aften et stort skridt nærmere en overlevelse. Det midlertidige styre på den skandaleramte institution anbefaler Undervisningsministeriet, at VUC Syd skal fortsætte som selvstændig uddannalesesinstitution.

Det fremgår af den endelige redegørelse om skolens fremtid, som styret afleverede tirsdag aften.

Følger Undervisningsministeriet anbefalingerne fra styret, vil der dog i fremtiden ikke blive tale om et VUC Syd, som man kender det i dag. Styret anbefaler, at hovedkvarteret flyttes fra Haderslev til Aabenraa, og så skal bygningerne i Haderslev, Tønder og Gram sælges. VUC Syd skal beholde bygningerne i Sønderborg og Aabenraa, men leje en del af bygningerne ud.

Annonce

Sagen kort


  • Sagen om VUC Syd begyndte i juni 2017 med en historie om en dyr studietur til USA for bestyrelsen og den øverste ledelse. To dage senere valgte den daværende direktør, Hans Jørgen Hansen, at fratræde sin stilling.
  • Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk) afsatte 11. september 2018 bestyrelsen på VUC Syd, som dermed kun nåede godt fire måneder på posten.
  • Stuk mente ikke, at planen for genopretning af den økonomisk trængte uddannelsesinstitution var tilstrækkelig.
  • Samtidig havde VUC Syd ikke informeret Stuk om de økonomiske problemer, da det stod bestyrelsen klart i begyndelsen af juli 2018.
  • Stuk indsatte derpå et midlertidigt styre på fire personer, som tirsdag afleverede en redegørelse, der skal afklare VUC Syds fremtid.
  • Styret fik blandt andet til opgave at danne sig et overblik over VUC Syds likviditetsbehov og sikre, at der er penge til driften.
  • VUC SYd har i 2018 gennemgået to fyringsrunder på grund af de massive økonomiske problemer. I alt er der skåret 136 stillinger af de 310 stillinger, der var ved starten af 2018.

Rapporten uddyber, hvorfor en lukning ikke er en optimal løsning:

- Scenarierne, hvor udbuddet tildeles til andre uddannelsesudbydere, og VUC Syd lukkes, ses umiddelbart at være mest omkostningstunge. Det skyldes, at omkostningen realiseres omgående, og at det udløser ekstraordinære omkostninger til nedlukning.

Rapporten viser desuden, at der fortsat er udsigt til et markant fald i antallet af kursister. Det betyder, at der er alt for mange kvadratmeter for de tilbageværende elever, særligt i Haderslev.

- En fastholdelse af samtlige bygninger vil reducere fleksibiliteten og øge usikkerhederne og risici ved fortsat drift i VUC Syd betydeligt. Det er således afgørende, at bygningskapaciteten reduceres markant og hurtigt, skriver styret i rapporten.

Kræver hjælp

Beregninger, som er udarbejdet med bistand fra PwC, har vist, at en nedlukning af VUC Syd vil koste kreditorerne på den forkerte side af 100 millioner kroner. Og derfor satser styret på at lade VUC Syd fortsætte, fortæller formanden for det midlertidige styre.

- Vores udgangspunkt har været at opstille alternativer, som er økonomisk bæredygtige og samtidig både har høj faglig kvalitet og stærk lokal forankring. Når vi gør brættet op, vurderer vi, at den samlet set bedste løsning, vil være at VUC Syd fortsætter i en ny, tilpasset form, siger styreformand Laust Joen Jakobsen i en pressemeddelelse.

Han understreger, at der stadig er et stykke vej, før VUC Syd er reddet ud af den alvorlige økonomiske situation, som skolen befinder sig i. Og det kommer til at kræve hjælp udefra, hvis skolen skal fortsætte med at eksistere.

- Vi har overtaget en skole på randen af økonomisk kollaps, og problemerne er så store, at vi ikke kan løse dem på egen hånd. Vi tror, det er muligt at lave en turn around for VUC Syd. Men det kræver, at det lykkes at finde gode løsninger med skolens kreditorer, lokalsamfund og medarbejderne, siger Laust Joen Jakobsen.

Pengeindsprøjtning

Det midlertidige styre blev indsat 10. september 2018, da Undervisningsministeriet ikke havde tillid til, at VUC Syds bestyrelse kunne rette op på skolens alvorlige økonomiske problemer. Siden er den endelige redegørelse blevet udskudt flere gange, da styret måtte bede om mere tid på grund af problemernes store omfang på VUC Syd.

Samtidig har ministeriet været nødsaget til at yde millionlån for at sikre, at skolen havde økonomi til at overleve, indtil den endelige redegørelse var færdig.

Hvis anbefalingen fra styret følges, er VUC Syd også i fremtiden afhængig af, at der fortsat vil blive tilføjet likviditet til VUC Syds slunkne pengekasse, fremgår det af redegørelsen.

Onsdag bliver redegørelsen omkring VUC Syds fremtid fremlagt for Folketingets undervisningsudvalg samt de lokalvalgte folketingsmedlemmer Peter Kofod (DF) og Jesper Petersen (S) fra Haderslev, som begge har fulgt sagen tæt fra Christiansborg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce