Annonce
Indland

Redaktøren i den røde stol: Er Bios-sagen i virkeligheden endnu større

Peter Rasmussen, chefredaktør, avisen Damnmark.

Bios-sagen er såmænd stor nok, som den er. Falck, som er et af landets gamle, hæderkronede firmaer med både Lego og Lundbækfondens penge i ryggen, indlader sig på en usympatisk kampagne, der skal fortrænge hollandske Bios fra det danske ambulancemarked. Til det formål bliver der blandt andet hyret adskillige kommunikationsbureauer til at påvirke pressen. Nu sender Konkurrencerådet så sagen videre med en politianmeldelse til bagmandspolitiet.

At kommunikationsbureauer forsøger at påvirke pressen, er der sådan set ikke noget galt i. Det er deres arbejde. På samme måde er det pressens arbejde at sortere i den uendelige strøm af lobbyister og kommunikationsmedarbejdere og spindoktorer, der forsøger at mase deres egen dagsorden frem på forsider og sendeflader.

Det, som nu ser lidt underligt ud er, at Bios-sagen også indeholder en mærkelig sammenblanding af Falcks og 3F's interesser. Helt konkret er der hollandske journalister, der føler sig ført bag lyset, fordi de troede, at de arbejdede for en kommunikationsmedarbejder i den danske fagbevægelse til at finde smuds frem om Bios. Nu viser det sig, at kommunikationsmedarbejderen var betalt af Falck, selv om han var tidligere chefredaktør på 3F's fagblad.

Det beviser selvfølgelig ikke, at Falck og 3F var i direkte samarbejde om at forsøge at presse Bios ud af markedet. De kunne ellers have grund til det.

3F, der er reddernes fagforening, ville selvfølgelig gerne have, at deres medlemmer kunne beholde de favorable vilkår, som de havde i Falck. Og Falck ville gerne slippe af med en konkurrent, der med tiden kunne vokse sig stor og begynde at byde på ambulancekørslen i andre dele af landet.

Over for de to spillere stod så Bios, som påstod, at de kunne køre ambulancekørsel i region Syddanmark 65 millioner kroner billigere end det, som Falck skulle have for samme opgave.

Hvis man nu forestiller sig, at Falck og 3F har indgået en uhellig alliance om at mase Bios ud, kommer sagen pludselig op i en helt anden størrelse. Så er det historien om, at en privat virksomhed og en del af fagbevægelsen har forsøgt at sætte sig på et marked, hvor de i forening selv kunne bestemme vilkårene. Oven i købet ambulancekørsel, som i hovedsagen er et skatteyderbetalt område, hvor Falck i forvejen har nærmest monopollignende vilkår.

Nu er det selvfølgelig langtfra sikkert, at det er sådan, det forholder sig. Det finder vi først ud af, hvis konkurrencemyndighederne undersøger forholdet mellem Falck og 3F med samme nidkærhed, som man har undersøgt forholdet mellem Falck og kommunikationsbureauerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce