Annonce
Erhverv

Rederi vil udvikle elfærge til rute mellem Esbjerg og Fanø

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Molslinjen planlægger en elfærge på Fanøruten. De eksisterende færger på ruten skal måske også elektrificeres.

Over en million rejsende sejler årligt med Molslinjen på den korte rute mellem Esbjerg og Fanø.

For at give plads til flere rejsende og skabe kortere ventetid i havnene vil rederiet fra sensommeren 2021 sætte en ny færge i drift på ruten.

Færgen, som bliver den tredje på ruten, kommer til at blive drevet af elektricitet, fremgår det af en pressemeddelelse fra Molslinjen.

- Elfærger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt.

- Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, forklarer Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.

I forvejen sejler Molslinjen med færgerne Fenja og Menja på Fanøruten.

I et samarbejde med Fanø Kommune har rederiet lagt en plan for at undersøge, om det også er muligt at ombygge de to færger til eldrift.

- Jeg er meget stolt over, at Molslinjen og Fanø Kommune går forrest i omlægningen til elfærger. Det har stor betydning for vores CO2-udledning og for den grønne omstilling, siger borgmester på Fanø, Sofie Valbjørn (AL).

- I første omgang med en ny elfærge, men forhåbentlig også med ombygning af Menja og Fenja, så vi om nogle år har tre elfærger.

Ifølge Molslinjen vil den nye elfærge blive finansieret ved en mindre stigning i billetpriserne.

Færgen skal sejle helt elektrisk, men bliver også udstyret med en backup, så færgen kan fungere under alle forhold.

Sidste år havde Molslinjen omkring 32.500 afgange med Fanøfærgerne. Mere end 1,8 millioner passagerer blev medbragt på sejladserne.

Molslinjen er Danmarks største indenrigs færgeselskab.

Med en flåde på 15 skibe driver selskabet i alt ni ruter fordelt på Alslinjen, Bornholmslinjen, Fanølinjen, Langelandslinjen, Molslinjen og Samsølinjen.

Tilsammen har færgerne op mod otte millioner gæster årligt.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Fortsæt nu endelig bare det gode arbejde

Det har siden september kostet et velfortjent klip i kørekortet, hvis politiet opdager, at du roder med din mobiltelefon, mens du kører bil. 6814 bilister har følt konsekvensen af den strammede lovgivning. Det er mange, men det er ikke en eneste for mange. Tvært imod. Det var på høje tid, at konsekvensen for åbenlyst uopmærksom adfærd i trafikken blev takseret hårdere. Politiet anslår, at op mod 30-35 procent af uheld og ulykker i trafikken skyldes uopmærksomhed. Mennesker kommer alvorligt til skade. Nogen kære dør. Fordi andre mener, at det er nødvendigt at læse en sms, kigge på Facebook, skrive en besked i Messenger, lede efter musik på Spotify. Mens bilen tordner afsted gennem landskabet. Det tager ikke meget mere end fire sekunder at læse en sms og besvare med et thumbs up, en smiley eller et hjerte. Mange af os har gjort det. Men fire sekunder er knap 60 meter hen ad vejen ved skolen. Det er knap 90 meter på landevejen. Og næsten 125 meter på motorvejen, hvor fartbegrænsningen er 110 kilometer i timen. I blinde. Det er livsfarligt, og selvfølgelig skal den slags ligegyldighed med andres liv og helbred koste noget mærkbart. Leder af færdselspolitiet ved Syd- og Sønderjyllands Politi, Knud Reinholdt, havde forventet, at flere ville lade mobilen ligge, da klippereglen trådte i kraft i september. Det forventede han med afsæt i erfaringer, fra dengang hastighedsforseelser begyndte at koste klip. Sådan er det desværre ikke gået. Der er ikke noget i antallet af klip, der tyder på bedring. Der er ikke noget i færdselspolitiets oplevelser, der tyder på det. I virkeligheden er det nok ikke så overraskende. Vi - og det vi gælder altså næsten os alle - har fået et helt utroligt tæt forhold til vores mobiltelefoner, og vi sætter den over venner, familie, koner og børn i masser af sociale sammenhænge. Der er det dog ikke strafbart, blot tankevækkende. I trafikken derimod skal vi ikke acceptere det. Det tog tid med alkohol og det at føre bil, men det blev dog med tiden totalt uacceptabelt. Vi må samme vej med mobilen, og vejen går over en række klippede kørekort. Klø på, kære politi. Vi trænger tydeligvis til kollektiv opdragelse, og den må være lidt hårdhændet. Hver og en af dem I klipper har fortjent det.

Danmark

Hård straf for at bruge mobilen bag rattet: Så mange har fået et klip i kørekortet

Annonce