Annonce
Aabenraa

Regionen giver grønt lys for lukning af Tønder Tinglev-banen

Tønder Tinglev-banen er i så dårlig stand, at eksperter skønner, at det vil koste mere end 230 millioner kroner at gøre den egnet til godstransport igen. Billedet er taget ved jernbanebroen i Tønder, der er så skrøbeligt, at den er lukket for gående. Foto: Uwe Iwersen

Mens lokale jernbanefolk raser, og Tønder Kommune holder sig til diplomatiske formuleringer, er Region Syddanmark klar i mælet: Banedanmark må for vores skyld gerne nedlægge Tønder-Tinglev-banen. Høringsfristen går frem til 26. maj.

TØNDER: - Ingen alarm fra vores side.

Sådan lyder beskeden kort fortalt fra Region Syddanmark til Banedanmark i forhold til den aktuelle offentlige høringsfase om en eventuel nedlæggelse af Tønder-Tinglev banen.

- Region Syddanmark er indforstået med, at Tønder-Tinglev banen nedlægges, lyder den officielle besked, efter at sagen har været til behandling i regionens udvalg for regional udvikling, der har Venstre-manden Bo Libergren som formand.

- Baggrunden for vores indstilling er primært et lokalt ønske om at man kan bruge strækningen til noget bedre; en cykelsti. Desuden er det temmelig længe siden, at der har kørt tog på strækningen, så det tjener ikke noget formål at have den liggende på den måde. Naturen er ved at tage den tilbage, siger Bo Libergren.

I forhold til den godstrafik, som lokale jernbanefolk gerne ser genetableret på strækningen, peger udvalgsformanden på, at vore dages godstrafik primært foregår fra terminal til terminal.

- Fra vores del af landet betyder det fra Taulov og ud i Europa. Så det er svært at se, at strækningen Tønder-Tinglev gør den store forskel i den sammenhæng, siger Bo Libergren.

Sagen

Passagerdriftrn på Tønder-Tinglev banen blev indstillet i 1971. I 2002 kørte det sidste godstog på strækningen, som således har henligget ubenyttet i 15 år.Denne lange pause er baggrund for, at Transport-, bygnings- og boligministeren har bedt Banedanmark om at indlede en høring om en eventuel nedlæggelse af banen.

Når kørslen på strækningen er indstillet, skyldes det banelegemets dårlige stand.

Prisen for en istandsættelse svinger markant. Mens tilhængerne af godstransporten regner med, at banen kan gøres køreklar for 30 mio. kr., har Banedanmark nævnt et beløb på 228 mio. kr.

Tønder og Aabenraa kommuner har tidligere tilkendegivet, at de i fællesskab vil etablere en cykelsti på strækningen, hvis banen nedlægges.

Prisen

Medvirkende til det regionale udvalgs indstilling er også en vurdering af, at fremtidig togdrift på strækningen formentlig vil forudsætte en total sporombygning, der tilbage i 2009 blev skønnet til at beløbe sig på 235 mio. kr.

Siden dengang vurderes udgiften til renovering at være steget, dog uden beløbsangivelse.

Hvis der derudover også ønskes passagerdrift, vil beløbet være endnu højere, hvor heller ikke dette yderligere beløb er angivet.

I 2013 er det beregnet, at det vil koste yderligere 232 mio. kr. at installere Banedanmarks nye signalsystem på strækningen.

Landsforeningens Danmarks Jernbaner, der har hovedsæde i Tønder, kræver, at Banedanmark i stedet for at nedlægge forbindelse burde arbejde på at genåbne den.

- Alt andet ville være uambitiøst, skriver landsforeningen i et officielt høringssvar, der er underskrevet af Anders Madsen, Nakskov, der er medlem af landsforeningens infrastrukturudvalg.

Infrastrukturudvalget kritiserer i sit høringssvar i skarpe vendinger, at Banedanmark først lader Tønder Tinglev-banen tilgro og afmonterer vitale dele, for bagefter at bruge strækningens dårlig stand som argument for at nedlægge den.

Annonce

Både-og fra kommunen

Tønder Kommune slår i sit høringssvar til lyd for både at bevare banen, men forudser samtidig også muligheden for en nedlæggelse.

- En genetablering af jernbanestrækningen mellem Tønder og Tinglev vil give mulighed for at forbedre rammevilkårene i det vestlige Danmark i forhold til at få tiltrukket mere erhverv som en mere alsidig infrastruktur for det allerede etablerede erhvervs, hedder det i oplægget til høringssvaret til Banedanmark.

I forbindelse med en nedlæggelse, er banelegemet i den nuværende kommuneplan som alternativ udlagt som et stianlæg.

- Men vi mener ikke, at det er os, der skal fjerne skinnerne og rydde op. Det må være Banedanmarks opgave, hvilket også vil fremgå af vores høringssvar, har formanden for teknik- og miljøudvalget Bo Jessen (V), tidligere bebudet.

Banedanmarks høringssvar i forbindelse med den foreslåede nedlæggelse går frem til 26. maj.

Annonce
Aabenraa For abonnenter

Nu kan Susanne kalde sig politiker: Erhvervskvinden skal lære at være tålmodig

Annonce
Annonce
Annonce
Varde For abonnenter

12-årig datter til sin mor: Hvis far stiller op som borgmester igen, flytter jeg hjemmefra

Navne For abonnenter

Efter 20 år som førstemand er det snart slut: - Som borgmester står du forrest, når der er fest - men også når der falder brænde ned

Aabenraa

Efter fund af skader på de 466 nye popler: Planerne for poppelalleen må udskydes

Esbjerg

Stormløb mod berømt mange-millionærs hus: 400 troppede op

DF-hovedbestyrelsesmedlem udfordrer Messerschmidt i formandsvalg

Esbjerg For abonnenter

En hel togkupé undlod at tage mundbindet på mellem Esbjerg og Odense: Nu kalder andre borgere deres opførsel 'svinsk' og kræver reglerne overholdt

Aabenraa

Se billederne: Efterfølgeren af Hvidstengruppen havde gallapremiere i Aabenraa

Kolding

Voldsomme billeder: Op mod 30 brandfolk kæmpede med stor gårdbrand

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Ribe Esbjerg HH For abonnenter

Hvor er han altså bare vild inde i målet: Søren Rasmussen burde mindst tage fem år mere

Haderslev For abonnenter

76-årig blev igen dømt for bombetrusler mod Gram Slot

Billund

Sæsonens første håndboldskuffelse: Grindsted smed et point væk i København

Annonce