Annonce
Sydjylland

Regionen vil finansiere dobbeltspor med penge fra droppet omfartsvej

I 2012 var den sønderjyske jernbane lukket i 17 dage efter et afsporet tog. Det fik store konsekvenser for jernbanetrafikken, som måtte på en stor omvej. Arkivfoto: Orla Lund
Dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg kan finansieres af de frigjorte midler fra en omfartsvej ved Mariager, som bliver 300 millioner billigere end budgetteret, mener regionsrådsformand Stephanie Lose (V). Hun ser et oplagt vindue for at få det længe ønskede sønderjyske projekt på sporet.

Sag: Omkring 300 millioner kroner bliver formentlig frigivet fra den trafikaftale, som regeringen og Dansk Folkeparti indgik i marts. Det er forventningen fra regionsrådsformand Stephanie Lose (V), efter at Dansk Folkeparti torsdag meddelte, at partiet foreslår en langt billigere vejløsning omkring Mariager end først budgettet.

Projektet vil koste mellem 60 og 80 millioner i stedet for 377, og de cirka 300 millioner kroner bør gå til at få etableret et dobbeltspor på det 12 kilometer lange stykke mellem Padborg og Tinglev, mener Stephanie Lose (V). Hun lægger derfor op til, at Region Syddanmark henvender sig til Transportministeriet.

- Det er et gyldent vindue, og med en udgift til dobbeltsporet på 500 millioner nærmer vi os noget, der er realistisk, siger Stephanie Lose, som henviser til, at der har været en anlægslov for projektet siden 1993.

Strækningen er den eneste på ruten mellem Stockholm og Syditalien med enkeltspor, og dermed er det sidste stykke mellem Tinglev og Padborg en flaskehals for trafikken op og ned gennem Europa. Den ensporede strækning har flere gange været en barriere ved uheld eller sporarbejde. I 2012 var banen lukket i 17 dage efter et afsporet tog.

Annonce

Sagen kort

  • Adskellige aktører i Syd- og Sønderjylland har gennem årene gentaget ønsket om et dobbeltspor de 12 kilometer mellem Padborg og Tinglev. Det er det sidste stykke på jernbanen, der er enkeltsporet.
  • Et dobbeltspor vil give en bedre trafikafvikling, så eksempelvis godstog undgår flaskehalse, når de kommer fra nord og skal ned gennem Tyskland eller den anden vej.
  • Det ekstra spor vil koste omkring 500 millioner kroner, men har hidtil ikke mødt den fornødne politiske opbakning fra Christiansborg.
  • Senest valgte regeringen og Dansk Folkeparti ikke at prioritere strækningen, da de fremlagde deres trafikaftale til over 100 milliarder kroner.

Valg

Gennem mange år har syd- og sønderjyske politikere fra begge fløje, erhvervslivet og andre interessenter i landsdelen udtrykt et stort ønske om at få gjort det sidste stykke sønderjyske jernbane dobbeltsporet. I 2015 blev strækningen mellem Vamdrup og Vojens dobbeltsporet.

Stephanie Lose erkender, at mange andre politikere rundt i landet formentlig også vil forsøge at få deres projekter igennem, nu hvor omkring 300 millioner kroner alligevel ikke skal bruges på omfartsvejen ved Mariager, hvis blå blok stadig har flertal efter valget.

- Under alle omstændigheder skal vi have fokus på det efter valget. Nu fandt det ikke vej gennem nåleøjet i blå bloks plan i første omgang. Nu vil vi gøre opmærksom på, at der er et vindue til at genoverveje projektet, siger regionsrådsformanden.

Opbakning

Regionen besluttede i sidste måned at gøre dobbeltsporet til en tillægsprioritet til sine tre topprioriteter inden for infrastruktur. Regionsrådsmedlem Preben Friis-Hauge (V) henviste torsdag på Facebook til, at der kan søges medfinansiering fra EU's infrastrukturmidler til dobbeltsporet. Socialdemokratiets folketingsmedlem fra Haderslev-kredsen, Jesper Petersen, glæder sig over Stephanie Loses udmelding. Han henviser til, at han har kæmpet for at få dobbeltsporet på den liste over mulige infrastrukturprojekter, som Socialdemokratiet fremlagde i januar.

- Jeg vil arbejde videre for at realisere det, hvis jeg bliver valgt igen. Det tror jeg sådan set også, at Venstres folketingsmedlemmer vil, men de er jo tydeligvis ikke lykkedes med det nu, og det nytter jo ikke, at det er skudt til efter 2030, hvis det står til det nuværende flertal, siger Jesper Petersen med henvisning til, at blå bloks trafikaftale gælder frem til 2030.

Også Socialdemokratiets folketingskandidat i Aabenraa-kredsen, Theis Kylling Hommeltoft, påpeger i et læserbrev til JydskeVestkysten, at de frigjorte midler bør gå til at få etableret det sidste stykke dobbeltspor. Han opfordrer derfor landsdelens folketingsmedlemmer til at kæmpe for sagen.

JydskeVestkysten har bedt transportminister Ole Birk Olesen (LA) forholde sig til, hvad der skal ske med de cirka 300 millioner kroner, som nu ikke skal bruges på projektet ved Mariager.

- Jeg har noteret mig meldingen fra Dansk Folkeparti om, at de ønsker at ændre et af de konkrete projekter i aftalen. Det drøfter regeringen selvfølgelig gerne med Dansk Folkeparti, svarer ministeren i en mail.

Han meddeler, at han ikke har yderligere kommentarer.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Hemmelighedskræmmeri er uhyrligt

Danfoss beviser endnu engang en familieejet virksomheds styrke i forbindelse med sagen om den voldsomme forurening på Himmark Strand på Als. Her dumpede Danfoss med myndighedernes tilladelse årligt tonsvis af flydende industriaffald i 1950’erne og 1960’erne. Man vidste dengang ikke bedre, og Danfoss kan juridisk ikke gøres ansvarlig for udledningen. Jura og moral er imidlertid vidt forskellige ting. Og det moralske ansvar tager Danfoss på sig. Derfor er koncernen frivilligt gået i spidsen for det arbejde, som efter planen skal gøre området giftfrit senest i 2023. På egen hånd har Danfoss desuden iværksat den forundersøgelse, der skal afdække problemet. Sådan handler et firma, der skeler mere til anstændighed end bundlinje. Storsind i den målestok kan man udvise, når ejerne ikke er udenforstående aktionærer med et fuldt legitimt ønske om det maksimale udbytte af deres investering. Her har vi i stedet at gøre med familien Clausen, der ved denne og talrige andre lejligheder har bevist deres engagement i lokalsamfundet. Samme redelighed kunne man ønske sig fra Sønderborg Kommune. Her er der imidlertid spillet med beklageligt fordækte kort i denne sag. En aktindsigt afslører, at kommunaldirektør Tim Hansen forsøgte at mørkelægge et møde om forureningen mellem kommunen samt repræsentanter for Danfoss og regionen sidste år i oktober. Penge var motivet til hemmelighedskræmmeriet. Et udviklingsselskab var langt fremme med planerne for ferieområdet Nordals Ressort. I den forbindelse ville det være særdeles ubelejliget, hvis pressen begyndte at skrive om en kraftig forurening kun godt en kilometer fra ferieparadiset – mente altså kommunaldirektøren. En række eksperter vurderer samstemmende, at kommunaldirektøren hermed groft har overtrådt reglerne. Hvis det er tilfældet, må det naturligvis have konsekvenser. Men allerede nu kan der faktisk fældes en dom over Tim Hansen: Sådan handler en kommunal topchef, der skeler mere til bundlinjen end anstændigheden.

Annonce