Annonce
Indland

Regning for velfærd og klima splitter rød blok

De Radikales Morten Østergaard advarer mod "blindt" at sætte skatten op for at betale for mere velfærd.

Det er måske ikke overraskende, men nu er det fastslået.

Partierne i rød blok er dybt uenige om både de udfordringer, som dansk økonomi står over for, og den måde man vil betale regningen for mere velfærd og en stærkere klimaindsats.

På den ene side står De Radikales leder Morten Østergaard. Han mener, at den største udfordring for dansk økonomi er mangel på arbejdskraft. Kommer der ikke flere personer, som danske virksomheder og offentlige institutioner kan ansætte, så er der ikke råd til at indfri rød bloks ambitioner, mener han.

- Det er alvorlige sager. Økonomien er fundamentet for alle de forventninger, vi har skabt. Vi er nødt til at holde fast ved, at uden flere voksne, så bliver der ikke en bedre opvækst til vores børn eller bedre uddannelse.

- Uden folk til at tage arbejde i virksomhederne, så får vi ikke en bedre økonomi. Hvis der ikke er enighed om, hvad de store udfordringer i dansk økonomi er, så er det svært at tage ansvar i fællesskab, siger Morten Østergaard.

Han har stillet det ultimative krav, at en ny regering skal øge beskæftigelsen og det økonomiske råderum. Ellers vil De Radikale i en dronningerunde aktivt blokere for, at Mette Frederiksen kan blive statsminister.

Morten Østergaard er samtidig skeptisk over for flere af de skatte- og afgiftsstigninger som SF og Enhedslisten har foreslået. Blandt andet vil Enhedslisten sætte skatten på aktier, virksomheder og biler op.

- I forhold til de første par ting, så er de kendetegnet ved at være omfattet af aftaler, som både vi og på nogle stræk Socialdemokratiet har indgået, siger Morten Østergaard.

Han lægger dermed op til, at det kan blive meget svært at ændre på skatten på aktier og virksomheder, da det i nogle tilfælde kan være et brud med den særlige forligsskik på Christiansborg. Her skal forligsparterne være enige, før der kan laves ændringer i et forlig. Det vil de blå partier formentlig modsætte sig, da de ikke ønsker skattestigninger.

Når det gælder registreringsafgiften på biler, så De Radikale gerne, at lempelserne var blevet brugt til at sikre flere klimavenlige biler.

- Men lad os nu lige tage de store ting først. Jeg vil ikke skabe usikkerhed om bilbranchen ved at stå og forhandle afgifter med dig, siger Morten Østergaard.

Morten Østergaard advarer de øvrige partier i rød blok mod at tro, at regningen for valgløfterne kan betales med skattestigninger:

- Man kan ikke løse udfordringerne i hverken den private eller den offentlige sektor finansieret med skattestigninger blindt. For det, der mangler, er folk på arbejdsmarkedet, siger Morten Østergaard.

Han antyder, at der er lang vej igen i forhandlingerne, fordi uenighederne er så grundlæggende:

- Man er nødt til først at finde ud af, om vi er enige om, at den største udfordring for dansk økonomi er, at der mangler personer på arbejdsmarkedet, siger Morten Østergaard.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar For abonnenter

Kommentar: Ku' vi andre ikke få sådan en p-billet?

De er slet ikke dumme, politikerne i byrådet. Når de holder møder, trækker tingene af og til i langdrag. Og pludselig bliver de nødt til at afbryde deres møder, fordi de skal til at stille p-skive i deres biler. De føler sig simpelthen generede både af at skulle rende og stille skiverne og så det, at det ofte kniber med overhovedet at finde ledige pladser i området tæt ved rådhuset. JydskeVestkysten fortalte historien i mandags, og mon ikke rigtig mange læsere kunne genkende den irritation, der blusser op i én, når man skal afbryde det, man er midt i, for at stille på den forbandede p-skive? For slet ikke at tale om det der med at tøffe rundt i sin bil for kun at opleve kantstenen tapetseret med parkerede biler, så man slet ikke kan finde en plads, med mindre man er klar på en halv Hærvejsmarch? Men historien bød så også - vi kalder overordnet genren for konstruktiv journalistik - på den helt rigtige løsning og viste vores byrådspolitikere som handlekraftige og løsningsorienterede mennesker. De har nemlig løst hele miseren på en måde, som byder til inspiration for kommunens øvrige borgere. I erkendelse af, at det simpelthen ikke dur det der med at skulle spæne frem og tilbage for at stille p-skiver - man bliver jo afbrudt hver anden time - har politikerne udstyret sig selv med en p-tilladelse til at holde på pladsen foran rådhuset. De fleste i hvert fald. 10 af byrådets 31 medlemmer må i forvejen holde i rådhusets egen p-kælder, og Hans Erik Møller fra Socialdemokratiet springer over, da han kan på grund af en øjensygdom dårligt se noget, så han kører ikke bil. Men resten har altså fået løst deres problem, og spørgsmålet er, om ikke man bare skulle udvide ordningen? Til at begynde med er der på rådhuset mange hundrede ansatte, der hver morgen indleder arbejdsdagen med øvelsen overhovedet at finde en plads i en stadig større periferi omkring rådhuset. Stik dem sådan et p-kort. Så er der alle os andre, som jo også af og til slås lidt med det parkering, ku' vi ikke også få sådan et p-kort? Som byrådspolitikerne selv har erkendt, er det altså forstyrrende at skulle forlade sit arbejde hver anden time for at stille p-skiven, ligesom der jo også om morgenen kan være rift om de pladser, der nu engang er til rådighed, men det ville hjælpe lidt på vores trængsler med sådan en tingest i forruden. Nogle af politikerne, som Socialdemokraternes gruppeformand Søren Heide Lambertsen, synes, at disse p-tilladelser lugter lidt af særligt privilegium - ja, hvor får han det fra? Det er ikke en "idé, der er groet i min have", siger han, der som medlem af økonomiudvalget i øvrigt er sikret en af de forjættede p-pladser i kælderen under rådhuset. Nej, det kan godt være, at idéen ikke er groet i socialdemokratiets rosenhave, men resten af partiets gruppe går nu lidt mere praktisk til værks og har ikke så fine fornemmelser, for de synes altså, det er irriterende med det løberi: Det blev derfor et stort ja-tak til de særlige politiker-tilladelser fra socialdemokraterne. Selv Enhedslistens Sara Nørris, der jo som partimedlem per definition elsker kollektiv trafik og ser privatbilismen som det næstondeste efter Djengis Khan, har strakt hånden frem, fordi hun af og til også bliver nødt til at hive bilen ud af garagen for at kunne nå alle sine gøremål: "Der er nogle, der bor så langt væk fra rådhuset, at det bliver besværligt for dem med offentlig transport, når de også skal passe deres almindelige arbejde før eller efter et udvalgsmøde", som hun siger. God søndag.

Annonce