Annonce
Sønderborg

Rejsekortet var vidt omkring inden det landede på Borgerservice

Rejsekortet betegnes som en nem og enkel løsning, men for borgere, der ikke er til digitale uploads og selvbetjening, bliver det sværere at skaffe sig et rejsekort, når Sydtrafik lukker sit salgssted på rutebilstationen i Sønderborg og fire andre steder i Sønderjylland 1. januar, for så skal de på Borgerservice, hvis de vil have personlig betjening og hjælp til at bestille et rejsekort eller tanke det op. Foto: Sønderborg kommune
Dansk Folkeparti og Venstre havde hellere set salg og hjælp til at bestille et rejsekort flytte ind i butikscenter Borgen, men det var der ikke flertal for.

SØNDERBORG: Venstre og Dansk Folkeparti havde hellere set salg og hjælp til at bestille rejsekortet lagt ind i butikscenter Borgen, hvor folk med mindre hang til digitale løsninger kunne have henvendt sig, hvis de havde behov for personlig ekspedition. Løsningen blev dog Borgerservice, der som en del af den eksisterende kommunale betjening var den enkleste og billigste.

- Borgen er det sted, flest mennesker kommer blandt andet for at købe ind, og så havde de kunnet købe et rejsekort eller få hjælp til at tanke det op der for eksempel i den eksisterende postekspedition. Borgen er tættere på rutebilstationen og et mere logisk sted at gå hen. Det vigtige var dog at finde et alternativ til ikke at have noget sted at gå hen for de mennesker, der ikke kan betjene sig af en digital løsning. Borgen har længere åbningstider og ville være nemmere at komme til. Nu skal rejsende omkring Borgerservice inden for de kommunale åbningstider, som for eksempel ikke er i weekenden, siger Stefan Lydal, Dansk Folkeparti.

Ved årsskiftet lukker Sydtrafik sit kontor på rutebilstationen, så folk, der ikke har Dankort og mulighed for at købe rejsekortet elektronisk ville ikke have mulighed for at købe et rejsekort og dermed være afskåret fra offentlig transport. Derfor var det et udtrykkeligt politisk ønske at imødekomme de mennesker - især ældre - der ønsker at kunne erhverve et rejsekort ved en skranke med personlig betjening.

- Sydtrafiks beslutning om at lukke salgsstedet på busstationen rammer nok primær ældre mennesker, som ikke er fortrolige med elektroniske betalingsformer, og her mener vi, at afstand er en faktor. Derfor stemte jeg imod løsningen med Borgerservice og ville have forestrukket muligheden med Borgen, siger Tage Petersen, Venstre.

- Borgerservice var det, der var flertal for, siger formand for teknik- og miljøudvalget Aase Nyegaard, Fælleslisten.

Borgerservice har åben mandag-onsdag 10-15, torsdag 10-17 og fredag 10-13.

Annonce

Lukning

Sydtrafik har valgt at lukke sine fem salgssteder i Sønderjylland fra 1. januar 2020. Kommunen betaler dog fortsat for en ventesal på rutebilstationen. Det ville koste kommunen 232.000 kroner om året at drive salgsstedet på busstationen videre. Der spares 152.000 kroner om året ved at flytte det ind på borgerservice. Der er 100 ekspeditioner om dagen på Sydtrafiks salgssted på rutebilstationen, men de må fra januar klare sig på anden vis - ved digital selvbetjening eller ved at henvende sig og få hjælp på Borgerservice.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Drop skattemur for virksomheder

Skatteminister Morten Bødskov (S) pønser på at indføre en skat på, at virksomhedsejere overdrager aktierne i deres selskaber til en erhvervsdrivende fond - ofte i stedet for et traditionelt generationsskifte. Og det kan med det samme slås fast, at det er en ualmindelig dårlig idé. I Danmark har vi en mangeårig tradition for netop at drive selskaber i disse fondskonstruktioner, hvor aktierne fra ejerens holdingselskab skattefrit overdrages til en nystiftet erhvervsdrivende fond, og selskaber som Danfoss, A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Lundbeck, Carlsberg og Grundfos drives netop efter denne model. Det er aldeles uvist, hvad der foregår i skatteministeriet, for forslaget er en del af udspil, der netop skulle lokke flere virksomhedsejere til at overdrage deres livsværk til erhvervsdrivende fonde, og det skorter heller ikke på eksperter, der slår fast, at vedtages Bødskovs forslag, bliver der ikke oprettet flere af den slags ejerkonstruktioner. Til Børsen siger indehaveren af Linak Bent Jensen, at han i en tid har overvejet at overdrage sine aktier til netop en erhvervsdrivende fond, men vedtages dette forslag, sker det helt sikkert ikke. De erhvervsdrivende fonde har vist sig anvendelige i Danmark, hvor mange selskaber konkurrerer globalt. Drives virksomheden gennem en erhvervsdrivende fond, sikrer man sig eksempelvis mod at blive købt af kapitalfonde og andre kortsigtede interesser. Man kan også sikre, at hovedsæder og dermed arbejdspladser bliver i Danmark, og det har mange virksomhedsejere interesser i. Så store, at de donerer hele eller dele af deres familieformuer uden at få en krone for det. Således har eksempelvis stifteren af Blue Water Shipping i Esbjerg, Kurt Skov, for ikke så lang tid siden givet 75 procent af aktierne i sit livsværk til en erhvervsdrivende fond, hvilket sikrer, at virksomhedens hovedsæde skal ligge i Esbjerg samt at virksomheden ikke kan blive opkøbt. Vi må håbe, at et erhvervsvenligt flertal i Folketinget får retvist skatteministeren.

Danmark

Anden brøler fra myndighederne: Derfor må udskældt omskæringlæge fortsætte

Annonce