x
Annonce
Billund

Rejsende oplevede tætte køer af passagerer i fly og lufthavnen: - Folk stod nærmest på ryggen af hinanden

Sådan så det ud i weekenden, da et Wizz Air-fly fra Bukarest var landet i Billund: En tæt kø for at komme ud. Ifølge Benny Munksbøg, som tog fotoet var der igen tæt kø ved paskontrollen inde i lufthavnen. Privatfoto: Benny Munksbøg
I weekenden blev der ikke holdt afstand til hinanden i et Wizz Air-fly fra Bukarest, der landede i Billund Lufthavn.

Billund: Hold afstand til andre folk i det offentlige rum - helst 1-2 meter.

Der er vel efterhånden ingen, som ikke har hørt denne opfordring fra de danske sundhedsmyndigheder i kampen for at undgå smittespredning af covid-19.

Det var imidlertid slet ikke det, som Benny Munksbøg fra Havneby på Rømø oplevede, da han i weekenden landede i Billund Lufthavn efter en længere forretningsrejse i Bukarest, Rumænien.

Først i flykabinen lige efter landing og ved den efterfølgende paskontrol i Billund Lufthavn stimlede folk sammen i tætte køer - præcist som normalt.

Hverken flyselskabet Wizz Air eller personalet i Billund Lufthavn gjorde ifølge Benny Munksbøg noget for at få folk til at holde den passende afstand på 1-2 meter, hvilket undrer ham noget.

- Forhåbentlig er der ikke sket nogen stor smitte, men jeg synes, der er grund til et par løftede pegefingre over forløbet, for vi kan efterhånden hver dag læse, at der er mere gang i den coronavirus, end vi bryder os om, siger Benny Munksbøg.

Annonce
Benny Munksbøg valgte at tage maske på, da han så, hvor tæt folk stimlede sammen i flyet og lufthavnen. Privatfoto: Benny Munksbøg

Lange køer

Flyet fra Bukarest var kun halv fyldt - godt 100-120 passagerer gætter Benny Munksbøg på - så det var ikke noget problem at holde afstand under selve flyvningen.

Efter landing rejste alle sig dog op og dannede en lang, tæt kø ved fronten af kabinen, hvor alle skulle ud, fortæller Benny Munksbøg.

- Folk stod nærmest på ryggen af hinanden for at komme ud, så jeg valgte at blive siddende og vente, siger Benny Munksbøg, som for at beskytte sig selv også tog maske på.

- Jeg synes, personalet i flyet skulle have lukket os ud i etaper, men der blev ikke gjort noget, tilføjer han.

Heller ikke ved paskontrollen blev der holdt afstand.

- Ved paskontrollen var der igen en stor forsamling, og næsten alle skulle jo tjekkes ekstrameget, så vi stod i kø i lang tid, tilføjer Benny Munksbø.

Wizz Air svarer ikke

JydskeVestkysten har skrevet til Wizz Airs internationale pressekontor med spørgsmål om, hvorfor flyets personale ikke gjorde noget for at mindske eventuel smittespredning blandt passagerne efter landing. Trods flere henvendelser er Wizz Air ikke vendt tilbage med svar.

I Billund Lufthavn er det dog en klar fejl, at folk fik lov at stimle så tæt sammen i køen til paskontrollen, lyder det.

I en mail sendt til JydskeVestkysten beklager PR-manager Mads Bisp Agersnap, at den anviste afstand ikke er blevet holdt - og at lufthavnen allerede er blevet gjort opmærksom på problemstillingen.

- Det handler lufthavnen selvfølgelig hurtigt på, så hvis der ikke er kommet afstandstape op, er det på vej, skriver PR-manageren til JV onsdag.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kommentar

Byens butikker skal bruges - også efter coronakrisen

Fredag eftermiddag blev jeg ringet op. Min frisør havde taget fat i sin kalender og var begyndt at kontakte alle de kunder, hun har eller rettere havde en aftale med i sin salon. Min yngste og jeg stod for tur lige før påske, men den tid kan i sagens natur ikke gennemføres, så min udmærkede frisør ville lige høre, om hun måtte ringe mig op på den anden side. På den anden side af coronakrisen. Lad frisøren være bare et eksempel af mange på, hvordan de selvstændigt erhvervsdrivende kæmper for deres forretninger i disse uger. Frisøren får assistance fra Folketingets hjælpepakker, så hun regner med at klare sig, men hjælpepakker gør det ikke alene. For ville kunderne også være hos hende efter coronaen uden et opkald? HERMED TIL BUTIKKERNE i Aabenraas gågade: Mange af dem ligger lukkede hen, enkelte har genåbnet, og flere gør sig samme overvejelse. I denne uge blev vi på redaktionen kontaktet af Gitte Jensen og Solvejg Jensen fra henholdsvis Tinzon House og Ole Chokolade. De ville gerne fortælle, at de var begyndt at samarbejde nærmest under mottoet - køb lidt hos den ene og få noget med fra den anden også. Dette budskab havde de fortalt på Facebook, men som de konstaterede, er de sociale medier ikke alt, og de ville da gerne have lidt hjælp af os gennem både vores trykte og digitale platforme hos Jysk Fynske Medier. Her i kommunen og landsdelen JydskeVestkysten og Aabenraa Ugeavis. DEN SLAGS GØRES under sædvanlige omstændigheder i annoncer, men her har jeg så valgt undtagelsen - ikke for at hjælpe de to forretninger alene. Eller specifikt, men for at lade Gitte og Solvejg og deres butikker være eksemplet på, at krisetider tvinger virksomheder, forretninger og alle andre selvstændige til at lede efter nye veje til indtægterne. Som Gitte Jensen fra Tinzon House formulerer det: - Jeg tænkte, at vi ville være et godt match. For Solvejg og Ole Chokolade er det højsæson i påsken, og hvis nu vi kunne gøre noget i fællesskab, løfte noget sammen, kunne vi måske holde hjulene i gang. For de to butikker og alle andre kan vi håbe, at det lykkes. At de også vil være her på den anden side. For der kommer en dag, hvor normaliteten vender tilbage. Formentlig i små bidder, men også til den tid skal vi huske, at forretningslivet i gaderne kun er der, hvis det bruges. Af os. I DENNE TID har vi opdaget, hvad det vil sige, og hvordan det føles, når gaderne forekommer at være søndagsforladte hele ugen. I flere uger. Der mangler noget. Byens butikker har også brug for dit lokale engagement efter coronaen. Eller som Solvejg Jensen formulerer sit ønske: - Fra kunder hører jeg, at de føler sig skræmte over, at der er så lukket. Sådan kunne det måske blive engang. Vores håb er, at de vil købe lokalt. Og min egen frisør - hun kan bare ringe. PAS PÅ HINANDEN

Annonce