Annonce
Aabenraa

Rejseprovianten er stuvet godt af vejen

Alex Nautnes har fået sit slik hos Poetzsch i Padborg, og så kan turen sydover i autocamper for hans vedkommende godt begynde. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Der købes ind i større mængder, når ferieturen går via grænsehandelsbutikkerne. Vand og væske er vigtige varer på turen ud, mens daglige fornødenheder til husholdningen ryger i indkøbsvognen på vej hjem.

Padborg: Første læs er allerede stuvet godt af vejen i den store autocamper med norske nummerplader. Familierne Nautnes og Hartland fra Bergen i Norge har netop provianteret hos grænsehandelsbutikken Otto Duborg i Padborg, inden turen går sydover på årets sommerferie.

- Vi ved endnu ikke, hvor vi ender. Vi lader temperaturen styre, hvor vi tager hen. Eller familiens teenager, siger Rune Nautnes med blik på yngstesønnen Lasse.

De to familier kører i hver sin autocamper, men følges ad. Og de er netop ankommet fra Aabenraa, som er fast stop på deres ture ned i Europa.

- Vi gør holdt i Aabenraa mindst én gang hver sommer - på turen ud, og somme tider også på vejen hjem, fortæller Rune Nautnes.

De handler forskelligt, afhængig af om de er for udad- eller hjemadgående.

- På vej ud handler vi vand - meget vand, forklarer mor Merete Nautnes. Der ryger dog også lidt øl og vin ned i indkøbsvognen plus lidt slik, mest til junior.

- Desuden lidt snacks - men det er mest drikkevarer. På vejen hjem tager vi så den tilladte kvote af spirituosa, øl og vin med hjem til Norge, så vi lige kan få brugt de sidste euro, tilføjer Rune Nautnes.

Annonce
Familierne Nautnes og Hatland har allerede kørt det første parti varer hen til autocamperen. Dette er drikkevarerne - øl og vand, masser af vand til turen ned gennem Europa. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Rydder op i euro

Familien Annette og Klaus Jespersen er på vej mod Fyn efter en campingferie i Holland. De skal netop til at handle for at rydde op i beholdningen af europæisk valuta og samtidig gøre et par praktiske indkøb til husholdningen hjemme i Odense.

- Det er nemlig begrænset, hvor meget vi kan læsse i campingvognen. Desuden tager vi af og til turen til grænsen for at handle, så behovet for at købe de typiske grænsehandelsvarer nu er ikke så stort, lyder det fra Klaus Jespersen.

- Det kan vi også klare senere. Det tager jo ikke mere end halvanden time fra Odense til nærmeste grænsehandel, mener Annette Jespersen.

De kørte en nattur til Holland og havde derfor hverken behov eller mulighed for at handle på vej på ferie.

- Vi boede på en plads lidt nord for Enschede, og dér handlede vi bare i de lokale supermarkeder, forklarer Klaus Jespersen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Annonce