Annonce
Rejser

Rejsetendens: Mindre luksus og færre flyrejser kan gøre det

Nogle unge ønsker at sætte et mindre CO2-aftryk, når de rejser, så de vælger nære rejsemål og bor måske også på hostel, hvor de møder jævnaldrende, som de kan dele oplevelser med. Foto: Colourbox
Rejsebranchefolk ser en tendens til, at i hvert fald nogle turister er parate til mindre luksus, at rejse med tog eller bus frem for fly og at gå efter særlige oplevelser.

Rejsemål tættere på Danmark, billige overnatninger, bus eller tog frem for fly.

Noget tyder på, at i hvert fald en del af danske rejsende - især de unge - tænker i de baner.

Eller som Lars Thykier, direktør i Danmarks Rejsebureau Forening udtrykker det:

"En af de ting, jeg ser vinder ind, er, at less is more. De rejsende har ikke længere helt så meget fokus på luksus, mindre er o.k. Samtidig er det blevet vigtigere at komme ud og opleve det lokale miljø i området, man besøger, især for millennials (født mellem 1980 og 2000, red.) og generation Z, og det vil for eksempel sige at få særlige oplevelser med hjem."

A&O Hostels, som netop henvender sig til rejsende, som ikke har lyst til at bruge en mindre formue på overnatning, har ud over Lars Thykier spurgt en række danske rejsearrangører om deres syn på, hvordan rejsendes adfærd vil være i den nærmeste fremtid.

Hos Jysk Rejsebureau, som sender kunder ud til stort set alle dele af verden, siger direktør Niels Amstrup:

"I 2020 vil interrail sandsynligvis opleve en renæssance. Det handler om CO2-aftryk. Trods det er de unge fortsat glade for at tage på oversøiske fællesrejser. Vi forudser også en tendens til, at grupperejser for skoler, højskoler, efterskoler, gymnasier og universiteter i højere grad vælger rejsedestinationer tæt på. Flyrejser til Spanien byttes ud med bustur til Berlin. Ønsket om lavt CO2-aftryk kan spille ind her.

Kasper Rønnow, direktør i A&O Hostels:

"Vi modtager stadig flere grupper, yngre familier samt unge, som bliver tiltrukket af det enkle i at overnatte på et hostel til en femtedel af den normale pris. Det billede tror vi kun bliver endnu tydeligere i 2020. Andre hostels som for eksempel Cabinn vokser også."

Steen Albrechtsen, pressechef i Albatros Travel:

"Tog- og busture får en renæssance, fordi folk vil se noget undervejs. man kan lige så godt tage toget til Berlin som at flyve, men ikke længere end til Alperne - så begynder det at blive en udfordring. Tanken om at advokat Jensen bruger tre dage på en tur til Rom er ikke gangbar.

Annonce
Kasper Rønnow, direktør i A&O Hostels: "Det er blevet vigtigere for mange, især unge, ikke at svine med ressourcerne. Mange er tilfredse med en funktionel hotelløsning med en seng, wi-fi, bar og morgenmad." Foto: A&O Hostels
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

55 til 80 ejendomme risikerer at skulle lade livet ved ny Hærvejsmotorvej

Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Annonce