Annonce
Gear

Rekordsalg før nye miljøkrav

Peugeot 208 er rykket tilbage i toppen og blev nummer to i sidste måned. Foto: Christian Schacht

Med næsten 20.670 nye biler på nummerplader blev der solgt rekordmange biler i august, hvor bilforhandlere og importører fik ryddet op i lagrene, før nye miljøkrav trådte i kraft 1. september.

Der er blevet løbet rigtigt stærkt hos landets bilforhandlere i den forgange måned. Her kom nummerplader på næsten 20.700 biler, hvilket er hele 35 procent mere end august i fjor, hvor der blev solgt godt 15.300 biler og på bundlinjen ender med det største augustsalg nogensinde.

Der er dog en helt speciel årsag til rekorden.

Ud over en stor købelyst hos danskerne har mange importører og forhandlere gjort en indsats for at få ryddet op i lagrene, før de nye miljøkrav trådte i kraft 1. september. Fra denne dato skal de nye biler, der sælges, mindst leve op til de nye euro 6c-krav, hvor brændstofforbruget skal beregnes og oplyses efter den nye WLTP-norm, der er mere retvisende end NEDC-normen, som har været brugt indtil nu.

EU har dog bestemt, at et begrænset antal af visse modeller må sælges frem til 1. september 2019.

Annonce

Bilsalget i august

1. Nissan Qashqai: 9202. Peugeot 208: 783

3. Citroën C3: 686

4. Toyota Yaris: 530

5. Renault Clio: 526

6. Peugeot 308: 498

7. VW Up: 488

8. VW Polo: 438

9. VW Golf: 377

10. Kia Picanto: 366

11. Toyota Aygo: 350

12. Renault Captur: 329

13. Peugeot 2008: 323

14. VW Tiguan: 313

15. Citroën C1: 307

16. Hyundai i20: 295

17. Fiat 500: 294

18. VW Touran: 293

19. Audi A3: 292

20. VW T-Roc: 291

Kilde: De Danske Bilimportører

Nissan Qashqai blev igen i august den mest solgte bil i Danmark. Foto: Jonas Ahlstrøm

Gamle kendinge

Listens nummer et er en gammel kending, nemlig den høje Nissan Qashqai, mens Peugeot 208 også længe har været blandt bestsellerne. Modeller som Citroën C3 og Kia Picanto er ligeledes godt med i toppen af salgslisten, der også tæller VW Tiguan, Fiat 500 og Audi A3, som ellers ikke plejer at være blandt de 20 øverste på denne.

På listen bemærkes også, at VW-modeller som Polo, Golf og Up er gledet ned ad listen. VW-koncernen har også mange modeller, som er i venteposition, mens de skal godkendes efter de nye normer. Det forhindrede dog ikke Volkswagen i igen i august at være det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Renault.

Citroën C3 endte igen i august helt i top som nummer tre. Foto: Christian Schacht

Samlet højt salg

September kommer formentlig også til at se usædvanlig ud. En række bilproducenter venter nemlig stadig på at få certificeret bilerne efter den nye WLTP-norm, som er en mere retvisende laboratorietest på rullefelt, der som nævnt er en del af euro 6c-standarden. Den erstattes om et år af den endnu skrappere euro 6d-standard, hvor bilerne også skal testes i virkelig trafik. Derfor får bilfabrikkerne godkendt modellerne efter denne, nu hvor de er i gang.

Samtidig er der for flere af modellerne usikkerhed om leveringstidspunkt og de endelige priser. Så meget peger hen mod, at september vil være endnu en usædvanlig måned, hvor såvel modeltyper som antallet af solgte biler ikke vil ligne det, som vi har set indtil nu.

Når der sker omvæltninger, stopper bilkøberne op og afventer. Det kan meget vel også ske i september.

Med et salg, der hedder godt 157.900 biler efter årets første otte måneder, ligger vi et par procenter over samme periode i fjor, hvor salget var på 154.300 biler i den tilsvarende periode.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Brexit it is: Vælgerne har talt

Endelig. Endelig kan både Storbritannien og EU komme videre. De britiske vælgere har talt, tydeligt, og de har klart valgt Brexit. Det giver en tiltrængt klarhed på begge sider af vandet oven på flere års tumultariske scener i det britiske parlament og manglende fremdrift i de uendelige forhandlinger med et mere og mere målløst EU. Nu må vi være færdige med Brexit eller ej. De britiske vælgere har talt, og de har givet den konservative premierminister Boris Johnson et klart mandat. Johnson er som politiker let at mene en masse om. Man kommer let til at ryste på hovedet. Han er en populist, en politisk charlatan, der ikke skyr nogen midler for magten, men han er også en klar vinder af det britiske valg efter en valgkamp, der har centreret sig om en sag: Brexit. Nu. Om han vandt på grund af sagen eller på grund af en meget svag, forvirret opposition, eller fordi englænderne ikke orker mere snak eller en kombination af det hele er ligegyldigt. Johnson vandt stort. Han tegner Storbritannien. Det kan man begræde, fra vores side af Nordsøen. Både politisk og økonomisk. Vi gik ind i det europæiske fællesskab sammen med englænderne, og der har så at sige altid været en tæt og givtig relation mellem Esbjerg og Harwich, og det havde været bedst for Danmark, om Storbritannien på vej ud af EU var vendt om i døren. Det gør Storbritannien ikke med Boris Johnson som dørmand. Lad os tørre øjnene. Briterne har valgt brexit, nu skal vi have det bedst mulige ud af det scenarie. Vi har en interesse i en stærk og tæt relation også fremover. Vi skal have en fornuftigt balanceret handelsaftale på plads hurtigst muligt. Vi beriger hinanden økonomisk og kulturelt. Danmark bør være den stemme i EU, som mere end nogen anden søger kompromisset og appellerer til fornuften i de forestående forhandlinger mellem Storbritannien og EU. Det bliver der brug for.

Annonce