Annonce
Gear

Rekordstort felt af nye modeller skal kæmpe om at blive Årets Bil

Hyundai Kona Electric bliver en af de første elbiler med lang rækkevidde. Måske kan det være med til at gøre den til Årets Bil. Foto: Hyundai

Bruttolisten over kandidater til den eftertragtede titel viser et stort og meget broget felt af nyheder, der alle er med i kåringen til Årets Bil.

Skal vi for første gang have en elbil som vinder af Årets Bil i Danmark? Bliver det en af de høje SUV'er eller måske en helt klassisk biltype?

Spørgsmålet melder sig, efter at kandidatfeltet til den årlige kåring er blevet offentliggjort. For første gang er der nemlig et større udbud af elbiler i form af Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric, Kia Niro Electric og Nissan Leaf. De fire elbiler repræsenterer den nye generation med længere rækkevidde.

I alt tyder det på, at feltet kommer op på 36 biler, hvilket er rekord.

Der er også stor chance for, at det igen bliver en af de eftertragtede crossovere eller lidt større SUV-typer, som kan køre af sted med titlen. De seneste to år har det været henholdsvis Peugeot 3008 og Seat Arona, og i år tæller kandidaterne nyheder som Audi Q3, hele fire forskellige X-modeller fra BMW, Citroën C5 Aircross, Dacia Duster, Honda CR-V, Jaguar E-Pace og flere andre.

En tredje mulighed er de mere klassiske biltyper som den helt nye Ford Focus, Kia Ceed og Peugeot 508, der alle har høstet rosende omtale i motorpressen.

Annonce

Kandidaterne til Årets Bil

Audi A1Audi A6

Audi A7

Audi Q3

BMW X2

BMW X3

BMW X4

BMW X5

Citroën Berlingo/Peugeot Rifter

Citroën C5 Aircross

Dacia Duster

DS 7 Crossback

Ford Ecosport

Ford Focus

Honda CR-V

Hyundai Santa Fe

Hyundai Kona Electric

Jaguar E-Pace

Jaguar I-Pace

Jeep Wrangler

Jeep Compass

Kia Ceed

Mitsubishi Eclipse Cross

Nissan Leaf

Peugeot 508

Seat Tarraco

Skoda Karoq

Subaru XV

Subaru Impreza

VW T-Roc

VW Touareg

Volvo XC40

Volvo V60

Den nye Ford Focus har fået masser af ros i pressen og kunne være et godt bud på Årets Bil 2019. Foto: Ford

Finalefelt på fem

I første omgang skal bilerne testes på Jyllandsringen 9.-10. oktober, hvor juryen, der består af cirka 20 journalister fra Motorjournalisternes Klub Danmark, vil finde frem til et finalefelt på fem modeller. Herefter voterer de enkelte medlemmer og offentliggør vinderen i løbet af januar næste år. Her fra avisen deltager Christian Schacht og Jens Overgaard begge i kåringsarbejdet.

Der er dog tale om en meget foreløbig liste, så der er en vis usikkerhed om, hvorvidt Kia når at få en Niro frem til kåringen, ligesom det er tilfældet med en række nyheder som Audi Q3, Citroën DS5 Aircross og Seat Tarraco. Alt tyder dog på en spændende kåring, og i år bliver det 50. gang, at kåringen foregår i Danmark.

Det markeres med to store udstillinger på Viborg Museum og Forstadsmuseet i Hvidovre. Allerede 5. oktober åbner Viborg Museum sin udstilling med alle de gamle vindere, og den flytter så til Hvidovre, hvor Forstadsmuseet 25. januar 2019 tager over. Begge arrangører vil sætte de tidligere vindere i en tidstypisk kontekst.

Feltet i år er yderst broget, men som det har været tilfældet de sidste par år, er der mange crossovere og SUV?er med. En mulig vinder kunne være Volvo XC40. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Brexit it is: Vælgerne har talt

Endelig. Endelig kan både Storbritannien og EU komme videre. De britiske vælgere har talt, tydeligt, og de har klart valgt Brexit. Det giver en tiltrængt klarhed på begge sider af vandet oven på flere års tumultariske scener i det britiske parlament og manglende fremdrift i de uendelige forhandlinger med et mere og mere målløst EU. Nu må vi være færdige med Brexit eller ej. De britiske vælgere har talt, og de har givet den konservative premierminister Boris Johnson et klart mandat. Johnson er som politiker let at mene en masse om. Man kommer let til at ryste på hovedet. Han er en populist, en politisk charlatan, der ikke skyr nogen midler for magten, men han er også en klar vinder af det britiske valg efter en valgkamp, der har centreret sig om en sag: Brexit. Nu. Om han vandt på grund af sagen eller på grund af en meget svag, forvirret opposition, eller fordi englænderne ikke orker mere snak eller en kombination af det hele er ligegyldigt. Johnson vandt stort. Han tegner Storbritannien. Det kan man begræde, fra vores side af Nordsøen. Både politisk og økonomisk. Vi gik ind i det europæiske fællesskab sammen med englænderne, og der har så at sige altid været en tæt og givtig relation mellem Esbjerg og Harwich, og det havde været bedst for Danmark, om Storbritannien på vej ud af EU var vendt om i døren. Det gør Storbritannien ikke med Boris Johnson som dørmand. Lad os tørre øjnene. Briterne har valgt brexit, nu skal vi have det bedst mulige ud af det scenarie. Vi har en interesse i en stærk og tæt relation også fremover. Vi skal have en fornuftigt balanceret handelsaftale på plads hurtigst muligt. Vi beriger hinanden økonomisk og kulturelt. Danmark bør være den stemme i EU, som mere end nogen anden søger kompromisset og appellerer til fornuften i de forestående forhandlinger mellem Storbritannien og EU. Det bliver der brug for.

Annonce