Annonce
Tarm

Overtagelse til oktober: Dagligvarebutik åbner inden sommerferien næste år

Direktør i Rema 1000, Jan Poulsen, håber, at den nye butik i Skjern kan åbne inden næste sommerferie. Arkivfoto
Arbejdet med at rive den gamle bygning ned begynder hurtigst muligt efter overtagelsen 1. oktober.

Skjern: Rema 1000 er langt med planlægningen af den kommende butik på Farverivej 5, hvor Skjern Autoservice ligger i dag.

- Vi har fået godkendt lokalplanen for området og er i gang med at indhente byggetilladelse. Hvis alt går som forventet, så åbner den nye butik i første halvår af 2020, fortæller direktør Jan Poulsen fra Rema 1000.

Rema har aftalt med sælger af ejendommen, at overtagelsen sker 1. oktober.

- Det passer vist bedst i den nuværende ejers planer, siger Jan Poulsen.

Rema Butiksudvikling er allerede godt i gang med projekteringen af den nye butik.

- Der skal både søges nedrivningstilladelse og byggetilladelse hos kommunen, og det kan godt tage noget tid. Nedrivning kan jo også godt tage længere tid end forventet. Når vi skal til at bygge, har vi erfaring for, at der godt kan være ventetid på betonelementer. Det har forsinket andre nye butikker, forklarer Jan Poulsen.

Rema skal også betale for de svingbaner, der skal være med til at få trafikken på Østergade til at glide så let som muligt.

Med alle forbehold in mente håber Jan Poulsen, at den nye Rema 1000 kan åbne inden sommerferien 2020.

Ud over en Rema 1000-butik skal der også være en udvalgsvarebutik på grunden.

- Vi skal nu i gang med at finde en butik, som har lyst til at ligge på grunden. Jeg har flere gange lovet, at vi ikke tager en butik fra Skjerns bymidte og flytter den ud til den nye Rema butik. Det kan så godt være, at der kommer en konkurrent til en af de nuværende butikker, påpeger Jan Poulsen.

Den nuværende ejer af grunden, indehaver af Skjern Autoservice, Elan Christensen, har endnu ikke en endelig aftale på plads om, hvor Skjern Autoservice skal ligge i fremtiden.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Annonce