Annonce
Indland

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser med listeria

Foto: Emil Hougaard/Scanpix
Der er fundet listeria i kyllingepølser solgt i Rema 1000-butikker i hele landet.

Rema 1000 tilbagekalder kyllingepølser, da der er fundet listeria-bakterier i produktet. Det skriver Reitan Distribution i en pressemeddelelse.

Kyllingepølserne er solgt i pakker a 300 gram i Rema 1000-butikker i hele landet. De er produceret 26. august 2019 og er mindst holdbar til 23. september 2019.

I kyllingepølserne er der fundet listeria. En infektion af bakterien kan give sygdommen listerose, der ifølge Fødevarestyrelsen er en meget alvorlig og livstruende sygdom.

Folk, der har købt produktet, anbefales af Rema 1000 at kassere det.

Ifølge Fødevarestyrelsen bliver omkring 50 personer syge af listeria om året, når der ikke er større sygdomsudbrud.

Hvis man er sund og rask, bliver man sjældent alvorlig syg af at blive smittet med listeria.

Men har man nedsat immunforsvar, er man ifølge Fødevarestyrelsen i risiko for at få blodforgiftning og meningitis.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce