Annonce
Esbjerg

Revne fik helikopterfirma til at stoppe alle flyvninger til Nordsøen

Adskillige afgange med "Nordsø-bussen" måtte i sdiste uge skubbes, da et britisk selskab fandt en revne i en helikopter af typen H175. Firmaet NHV flyver fra Esbjerg Lufthavn med samme helikoptertype. Arkivfoto
Oliearbejdere strandede i lufthavnen og på Nordsøen, da en revne i en vinge på en helikopters hale, fik firmaet NHV til at suspendere alle flyvninger.

Esbjerg: Helikoptervirksomheden NHV, der fra Esbjerg Lufthavn flyver mandskab til og fra arbejde ved olieinstallationerne i den danske del af Nordsøen, tog absolut ingen chancer, da man i sidste uge fik besked om fundet af en revne i en helikopter af samme type, som den NHV operer fra Esbjerg.

Revnen i halen på helikopteren af typen H175 blevet fundet hos det britiske selskab Babcock i forbindelse med et servicetjek, og det fik straks producenten af helikopteren, franske Airbus Helicopters, til at udstede en såkaldt servicebulletin til alle H175-operatører, hvor man krævede en midlertidig reduktion af helikoptertypens flyvehastighed.

"Denne indledende servicebulletin vil blive fulgt kort efter en anden, der kræver flådeomfattende inspektioner af den berørte del. Som standard praksis vil disse sikkerhedsforanstaltninger blive fulgt op af EASA-mandat (EASA, er det et Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, red.) luftdygtighedsdirektiver. Vi er i direkte kontakt med vores kunder for at minimere virkningen på deres drift,” hed det videre i meddelelsen fra Airbus Helicopters.

Annonce

Det vigtige for os er, at vi tager den rigtige beslutning, uanset hvor ubelejligt det måtte være. Vi lever af sikker og troværdig helikoptertransport.

Allan Bech Stadum, NHV

På hotel

Hos NHV i Esbjerg råder man over i alt seks H175-helikoptere, og her valgte man - trods muligheden for at flyve videre med en reduceret hastighed på 80 knob - at pålægge sig en selvbestaltet ”grounding.”

Først da den pågældende vinge på halen af samtlige H175’ere var blevet tjekket ved en såkaldt boroskop-inspektion, som kan undersøge vinger inden i, lettede selskabets gule helikoptere igen.

Inspektionen blev hurtigt håndteret og løst i løbet af torsdag, men i omkring et halvt døgn kunne oliearbejderne ikke komme til eller fra deres arbejdsplads på Nordsøen. Det skønnes, at op imod hundred personer blev forsinket, og flere af disse måtte indkvarteres på hotel.

Er før blevet ramt

Hændelsen har da også haft en økonomisk konsekvens for NHV, men hvad det præcist har kostet, ønsker den øverste ansvarlige for NHV’s flyvninger i Esbjerg, Allan Bech Stadum, ikke at oplyse.

- Det vigtige for os er, at vi tager den rigtige beslutning, uanset hvor ubelejligt det måtte være. Vi lever af sikker og troværdig helikoptertransport, forklarer Allan Bech Stadum.

Han var selv i Esbjerg Lufthavn flere gange i løbet af dagen for at status-orientere de strandede passagerer, og han har netop skrevet en afsluttede statusbesked til selskabets kunder som hovedsageligt er olieselskaberne Total (tidligere Maersk Oil), Ineos (tidligere Dong E & P) og Hess.

NHV, som tidligere hed Dancopter, har før været hårdt ramt af udefrakommende hændelser. Det kostede således selskabet meget dyrt, da en helikopter af typen EC225 Super Puma for nogle år siden styrede ned ud for Bergen. 13 personer blev dræbt. I lang tid var den pågældende helikoptertype, som også NHV anvendte, grounded, og i sidste ende skiftede NHV Super Pumaen med netop H175-helikopteren.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Skampletten i Vejen

I Vejen ligger der en vej, som ingen har kunnet bruge i nu et år. 22. oktober er det nøjagtig ét år siden, at landmanden Martin Lund Madsen kørte bigballer og andet ind på Skovgårdsvej, der blev anlagt på hans jord, og spærrede den. Han har Højesterets ord for, at Vejen Kommune brugte den forkerte lovgivning til at ekspropriere den nødvendige jord til vejen, og med kommunens kritisable forvaltning in mente spærrede han altså det sorte asfalttæppe. Lige nu betaler borgerne i den nærliggende by Askov en meget høj pris for dette morads, for konsekvensen af lukningen er blandt andet, at tonstunge entreprenørmaskiner tvinges ind gennem byen til stor fare for bløde trafikanter. Spørgsmålet er, hvor længe vi skal være vidner til denne helt urimelige gidseltagning? Vejen Kommune er helt rigtigt blevet kritiseret for en amatøragtig sagsbehandling. Den private ejendomsret er ikke ukrænkelig, her er Grundloven meget klar. Når hensynet til almenvellet taler for det, kan man ekspropriere borgernes private ejendom, men man må synes, at det offentlige skal forberede sig bedre, end Vejen Kommune har gjort i den aktuelle sag. Ikke alene har man spildt skatteydernes penge, man har på et fejlagtigt grundlag foretaget en ekspropriation, der ikke var lovmedholdelig. Det er en skandale. Men man må også samtidig sætte kritisk lys på landmand Martin Lund Madsens rolle, for han er en del af gidseltagningen. Det vil være mærkeligt, hvis ikke Vejen Kommune får lov at ekspropriere til den allerede anlagte vej, hvis ellers man kan få gjort sit forarbejde ordentligt, for selvfølgelig skal det offentlige kunne anlægge veje, når behovet er tilstrækkeligt stort. Men det kommer til at tage år, hvis også denne proces - nu efter den rigtige lovgivning - skal hele retssystemet igennem, som man må forvente, at Martin Lund Madsen vil trække den, og imens holdes et helt samfund som gidsel. Skal det virkelig kræve ofre, før man som voksne mennesker sætter sig og forhandler en løsning på plads?

Sydjylland

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce