FEMERN: Anlægsarbejderne på den tyske side i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt kommer til at koste cirka 3,5 milliarder euro. Det viser et skøn fra den tyske rigsrevision, Bundesrechnungshof.
Omkostningerne bliver dermed mere end fire gange så høje som oprindelig antaget. Det får rigsrevisionen til at stille spørgsmålstegn ved projektet, skriver nyhedsbureauet DPA.
- I lyset af de aktuelle trafikprognoser er det tvivlsomt, om projektets nytteværdi stiger så meget, at det retfærdiggør de forventede omkostninger ud fra økonomisk betragtning, hedder det i revisionsrapporten.
Slesvig-Holstens ministerpræsident er af den stik modsatte opfattelse.
- Projektet er og bliver en af de vigtigste investeringer i indfrastrukturen i norden, siger Daniel Günther til nyhedsbureauet.
Tyskland skal kun betale udbygning af infrastrukturen syd for grænsen. Investeringerne omfatter veje og skinner samt formentlig en ny bro mellem Femern og det tyske fastland. Hertil kommer diverse udgifter til for eksempel støjdæmpning.
Danmark står derimod for finansieringen af selve tunnellen. Hermed betaler den danske side omkring 7,4 milliarder euro for den 18 kilometer lange forbindelse under Femern Bælt.