Annonce
Nordtyskland

Rigsrevision sætter spørgsmålstegn ved fast forbindelse

Tyskland skal udelukkende finansiere anlægsarbejderne på tunnellens sydlige side. Grafik: Femern A/S
Annonce

FEMERN: Anlægsarbejderne på den tyske side i forbindelse med byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt kommer til at koste cirka 3,5 milliarder euro. Det viser et skøn fra den tyske rigsrevision, Bundesrechnungshof.

Omkostningerne bliver dermed mere end fire gange så høje som oprindelig antaget. Det får rigsrevisionen til at stille spørgsmålstegn ved projektet, skriver nyhedsbureauet DPA.

- I lyset af de aktuelle trafikprognoser er det tvivlsomt, om projektets nytteværdi stiger så meget, at det retfærdiggør de forventede omkostninger ud fra økonomisk betragtning, hedder det i revisionsrapporten.

Slesvig-Holstens ministerpræsident er af den stik modsatte opfattelse.

- Projektet er og bliver en af de vigtigste investeringer i indfrastrukturen i norden, siger Daniel Günther til nyhedsbureauet.

Tyskland skal kun betale udbygning af infrastrukturen syd for grænsen. Investeringerne omfatter veje og skinner samt formentlig en ny bro mellem Femern og det tyske fastland. Hertil kommer diverse udgifter til for eksempel støjdæmpning.

Danmark står derimod for finansieringen af selve tunnellen. Hermed betaler den danske side omkring 7,4 milliarder euro for den 18 kilometer lange forbindelse under Femern Bælt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sydjylland

Transportminister ser kun én mulig linjeføring for Hærvejsmotorvejen: - Men jeg er klar til at droppe alle seks

Danmark

Supersmittende mutation er ikke alene: Forskere forventer flere problematiske coronavarianter i fremtiden

Regionalt For abonnenter

Lokal chokoladeproducent har fundet nye markeder under corona: Vi har spammet de sociale medier

Trekantområdet

Enhedslisten retter mistanke mod eks-borgmester og kommunaldirektør: Frygter udvalgssager er blevet fjernet og velfærdsbudget er pustet kunstigt op

Annonce