Annonce
Vejen

Ro i basketklubben efter hektisk periode

Morten Jensen ser lyst på klubbens fremtid efter en turbulent tid. Arkivfoto: Chresten Bergh
Der har været gang i svingdøren i Vejens basketballklub efter tre profilafgange sidst i 2019, men det nye år tegner noget mere stabilt.

Vejen: Formanden i Vejens basketballklub, Morten Jensen, har efter eget udsagn aldrig haft så travlt på sin post som gennem de sidste par måneder af 2019.

Her har klubben - som normalt forkortes "BVK'81" - således sagt farvel til hele tre amerikanere. Først stoppede træner John Coffino i oktober efter et par måneder på posten, og hans efterfølger David Singleton blev endnu kortere tid, inden klubben fra årsskiftet har hentet serberen Hunor Harkai til at stå i spidsen for holdet.

På spillersiden forlod Kyle Roach klubben sidst på året, og han er nu blevet "erstattet" af sin landsmand Derek Brown. Der har således været nok at tage sig af i Vejenklubbens bestyrelsen.

- Man må sige, at vi er blevet sat på lidt af en prøve, men vi har gjort, hvad vi kunne og arbejdet seriøst under de præmisser, vi har som en lille fisk i vandet, siger Morten Jensen.

Årsagerne til de mange udskiftninger på kort tid har da også været ganske forskellige, når formanden remser dem op.

Annonce

Man må sige, at vi er blevet sat på lidt af en prøve, men vi har gjort, hvad vi kunne og arbejdet seriøst under de præmisser, vi har som en lille fisk i vandet.

Morten Jensen, formand i BKV'81

Dårligt match

I John Coffinos tilfælde handlede det ifølge Morten Jensen om en manglende kemi og forventningsafstemning mellem træner og klub.

- Vi blev nødt til at stoppe samarbejdet, da vi fandt ud af, at det ikke var noget optimalt match for nogen af os, siger formanden og uddyber.

- Han er en kæmpe basketkapacitet, som bragte meget godt til klubben, og vi har aldrig spillet bedre end under ham, men han er vant til højere standarder på nogle områder, end vi har på nuværende tidspunkt.

For den efterfølgende træner, David Singleton, var der ingen problemer i forhold til matchet. Det handlede derimod om, at han blot et par uger inde i sin danske ansættelse fik et lukrativt tilbud fra udlandet, som klubben hverken ville eller kunne stille sig i vejen for.

Nu har BKV'81 i stedet ansat den serbiske træner Hunor Harkai, som blot har været i landet siden 4. januar, men på den korte tid har han allerede gjort sig positivt bemærket.

- Han har leveret et yderst empatisk førstehåndsindtryk i klubben og forstår den danske mentalitet, da han tidligere har været træner i Aabyhøj, siger Morten Jensen.

Hurtig erstatning

På spillersiden fik holdet sig en slem overraskelse sidst på året, da den amerikanske profil Kyle Roach uden varsel valgte at rejse hjem.

- Det var nærmest på vej i lufthavnen, at han ringede til vores sportschef John Klausen om beslutningen. Der var ingen tvivl om, at han ikke ønskede at være her mere til sidst, men på nuværende tidspunkt kan jeg ikke sige mere, end at vi har forholdt ham til, at han stadig er under et kontraktligt forhold med os, siger formanden.

Morten Jensen understreger dog, at trods skuffelsen over den alternative spillerafgang vil han stadig huske Kyle Roach som en vigtig person i klubben både som spiller og ungdomstræner, samt at han under sit ophold var en god fyr.

Holdets nye amerikaner på banen, Derek Brown, som kom til byen lige efter nytår, forventes at få en lige så betydelig rolle i klubben. Han kommer direkte fra Portland i den øverste collegerække i USA, hvorfra NBA normalt rekrutterer sine nationale spillere, og netop rekrutteringen var en meget effektiv proces ifølge formanden.

- Jeg ringede til en god agent, som jeg kender, og sagde, at vi var i "deep shit" på grund af manglende profil. Så jeg opremsede 10 kriterier, vi gik efter, og to dage senere foreslog han Derek Brown, som vi drønhurtigt landede en aftale med, siger Morten Jensen.

Han ser meget positivt på den nye spiller, og optimismen gælder ligeledes de rent sportslige resultater som oprykkere i 1. division, hvor holdet trods den megen uro ligger på en solid 3. plads godt midtvejs i grundspillet efter seks sejre og lige så mange nederlag.

- Det er yderst tilfredsstillende, og hvis alt går vel, har vi indenfor et par uger et dansk es i ærmet, så vi kommer til at stå væsentligt stærkere spillermæssigt, siger Morten Jensen om den pt. skadesplagede trup.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Kolding For abonnenter

Længe ventet rapport: Sådan vil Hærvejsmotorvejen påvirke trafikken rundt om Kolding

Annonce