Annonce
Kolding

Robotterne indtager klasselokalet

Henrik Nagel fra 7. klasse er ved at lægge sidste hånd på sin robot, der kan slukke små brande. Han går efter at blive designer på Lego og tror blandt andet, at han kan bruge det, han har lært om at finde på nye ideer fra timerne i robotteknologi. Foto: Christer Holte

Elever i de ældste klasser på Bramdrup Skole har hver uge valgfaget robotteknologi. Her lærer de nogle af fremtidens nødvendige kompetencer og har det samtidig drønsjovt.

Kolding: Henrik Nagel står koncentreret over sin robot og arbejder for at få en flaske vand til at sidde fast mellem noget, der ligner to slags fangarme.

Han er en af de elever på Bramdrup Skoles tre ældste årgange, der en gang om ugen arbejder med robotter. 16 elever i hovedsageligt 7. og 8. klasse har som valgfag robotteknologi, og Henrik fra 7. klasse havde faget som sin førsteprioritet.

Faget udbydes i samarbejde med Ungdomsskolen, som hver uge sender en lærer ud for at undervise eleverne.

- Jeg syntes, det kunne været sjovt at lære at programmere robotter og også lære, hvor mange idéer der kan opstå hos en, fortæller Henrik.

Han og de andre elever har travlt, for i næste uge skal de vise, hvad de har lært for lederne på Bramdrup Skole og Ungdomsskolen og for flere robotfirmaer.

Annonce

Valgfaget

Eleverne har valgfaget robotteknologi i 80 lektioner på et skoleår.Det er ungdomsskolen, der står for undervisningen. Det sker i forbindelse med den åbne skole, der efter folkeskolereformen skulle få folkeskolerne til at samarbejde med andre partnere.

Også elever på Vonsild SKole og Sdr. Vang Skole kan vælge robotteknologi som valgfag.

Eleverne skal være ret så grundige, når de arbejder med robotteknologi. Hvis de ikke har gjort tingene rigtigt i starten, risikerer de at skulle starte forfra senere. Foto: Christer Holte

Sluk branden

Henrik er ved at lægge sidste hånd på en robot, der kan slukke små brande, hvis den altså vel at mærke produceres i en større udgave. Henrik nøjes med at lave en lille prototype, forklarer han.

Han fortæller, at når en røgalarm går i gang, kører robotten ind i rummet og finder frem til ilden ved hjælp af en en form for hede-detektor, og så kan den slukke ilden med skum.

- Det startede egentlig som en idé om at lave en skorstensfejer-robot, men så sagde en af mine kammerater, at hvis den ikke fik gjort ordentligt rent, kunne der udbryde brand i skorstenen, og så kom jeg på idéen, siger Henrik, der har en klar ambition om at komme til at arbejde som designer hos Lego.

Frederik Bo Christensen er lærer i robotteknologi. Han har en bachelor i IT og en kandidatgrad i Education fra SDU, og han er overbevist om, at eleverne på holdet lærer nogle af de ting, man skal kunne på fremtidens arbejdsmarked.

Næste uge skal eleverne vise deres robotter frem for gæster, der består af ledere fra Bramdrup Skole og Ungdomsskolen og fra flere robotvirksomheder. Foto: Christer Holte

Nødvendighed

- De arbejder med nogle af de skills, der bliver nødvendige. Det handler om teknologiforståelse, programmeringsfærdigheder, at lave en projektplan og om at være innovativ. Indenfor den her industri boomer det, og så er det jo også bare et sjovt og spændende fag, siger Frederik Bo Christensen.

Han tilføjer, at eleverne også lærer at være systematiske og grundige og at løse problemer.

- Jeg plejer at sige, at hvis de ikke først har prøvet 100 gange selv, skal de ikke komme og spørge om hjælp hos mig til at løse et problem, smiler læreren, der gerne så, at nogle piger meldte sig til valgfag som robotteknologi.

Bilal Salhani, til venstre, ser valgfaget som en måde, hvor han kan snuse til ingeniørfaget. Han overvejer at studere til ingeniør engang. Her er han ved at lave en mekanisk skraldespand. Foto: Christer Holte

Snuser til fremtiden

Bilal Salhani fra 7. klasse er sammen med sin makker ved at lave en prototype til en mekanisk, udendørs skraldespand, der kan sortere affaldet, når man smider det deri.

Bilal er vild med faget, som han også har fulgt i sin fritid på ungdomsskolen.

- Det giver et indtryk af, hvordan det er at være ingeniør og programmere robotter. Det har været sjovt og spændende at have faget, men det er også udfordrende. Jeg tror, det vil være godt, når jeg skal ud og have et arbejde på en arbejdsplads engang, fortæller Bilal.

Frederik Bo Christensen fra Ungdomsskolen underviser folkeskoleelever i valgfaget robotteknologi. Han håber, at flere folkeskoler får interesse for at udbyde faget. Foto: Christer Holte
Elever fra 7. og 8. klasse på Bramdrup Skole har valgfaget robotteknologi, som ungdomsskolen tilbyder på skolen. Foto: Christer Holte
Elever fra 7. og 8. klasse på Bramdrup Skole har valgfaget robotteknologi, som ungdomsskolen tilbyder på skolen. Foto: Christer Holte
Elever fra 7. og 8. klasse på Bramdrup Skole har valgfaget robotteknologi, som ungdomsskolen tilbyder på skolen. Foto: Christer Holte
Elever fra 7. og 8. klasse på Bramdrup Skole har valgfaget robotteknologi, som ungdomsskolen tilbyder på skolen. Foto: Christer Holte
Elever fra 7. og 8. klasse på Bramdrup Skole har valgfaget robotteknologi, som ungdomsskolen tilbyder på skolen. Foto: Christer Holte
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Billund

Brandvæsenet pumper løs: Oversvømmelser rammer lufthavnsparkering

Leder For abonnenter

Hvad bilder ministeriet sig ind?

I 2014 besluttede et flertal i Folketinget, at man ville have 14 års dansk indsats i Afghanistan undersøgt med særlig vægt på det civilt-militære samarbejde. Forsvarsakademiet, Dansk Institut for Internationale Studier samt et konsulentfirma skulle står for opgaven, men nu viser aktindsigter til Berlingske, at man i Forsvarsministeriet langt hen ad vejen ikke var tilfreds med især en række kritiske passager i udkastet til den endelig rapport. 14 kritiske passager er enten blevet fjernet eller ændret, således at slutresultatet tegner et mere rosenrødt billede af den danske indsats i Afghanistan, end det oprindeligt var tiltænkt, inden Forsvarsministeriet kom med forslag til, hvor man skulle have slettelakken frem. Nu bliver der i denne verden helt generelt lavet alt for mange rapporter, men denne havde dog det ædle formål at orientere Folketinget om, hvad der var gået godt og skidt. En rimelig idé, skulle man synes, al den stund, at danske soldater sendes ud i livsfarlige missioner, ligesom det danske samfund bruger milliarder af kroner på disse opgaver. Men Forsvarsministeriet syntes åbenbart ikke, at det var nødvendigt for vores folkevalgte eksempelvis at få at vide, at et fælles sekretariat mellem Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet ikke fungerede. Ej heller skulle det frem, at velkendte indretninger som offentlige udbud, der på vores breddegrader er med til at forhindre korruption, faktisk gjorde det modsatte i Afghanistan. Folketinget er altså blevet forholdt væsentliger oplysninger, og det er en skandale, også selv om ministeriet meddeler, at man jo bare kom med forslag til, hvad der skulle ændres eller slettes. Den har man hørt før, og den bliver ikke mere sand af at blive gentaget. Denne sag vidner om, at Forsvarsministeriet og nogle ansatte der har haft mere travlt med at pleje eget ry og karrierer end at oplyse Folketinget sandfærdigt om, hvad der er foregået i Afghanistan. Det er ikke bare uhæderligt, det er at sætte sig over landets øverste parlamentariske forsamling.

Esbjerg

Video: Molboarbejde med massive vandmasser: Bilka-kryds oversvømmet da store regnmængder blev pumpet i ring

Annonce