Annonce
Billund

Rotterne strømmer til denne kommune: Over 1000 anmeldelser i 2017

Der kommer flere og flere anmeldelser om rotter. Forklaringen kan være nye regler, som kræver mildere gift. Arkivfoto

Det har set skidt ud med at bekæmpe rotter på landsplan gennem de senere år, og Billund Kommune er bestemt ingen undtagelse blandt de 98 kommuner.

Billund Kommune: I de seneste 10 år har der ikke været så mange anmeldelser af rotter i kommunen som i 2017. Det viser tal fra rådgivningsvirksomheden Bolius, som har undersøgt tal fra samtlige danske kommuner i perioden 2007 til 2017.

Helt præcis modtog Billund Kommune 1008 anmeldelser i 2017. Det er 144 flere end året før og mere end dobbelt så mange som det laveste antal i 2010.

Billund Vand & Energi står for rottebekæmpelsen i kommunen, og her ærgrer administrerende direktør Ole Pedersen Johnsen sig naturligvis over stigningen, som han mener kan skyldes rottegift eller mangel på samme.

- Det er svært at spekulere i udviklingen, men noget tyder på, at sidste års nye lovgivning om at bruge mildere rottegifte fremover har haft en negativ effekt, siger han.

Annonce

Billund Vand & Energi - som er et selvstændigt aktieselskab, men tilknyttet kommunen - har stået for rottebekæmpelsen i Billund Kommune siden 2015. Som udgangspunkt er det medarbejdere herfra, som rykker ud, når der kommer en anmeldelse, men de samarbejder også med andre aktører på markedet. Ifølge Ole Pedersen Johnsen kan nogle af årsagerne til det stigende antal anmeldelser - foruden de nye giftregler - være, at den seneste vinter var relativt mild, samt at rotterne har været forskånet for større regnskyl gennem lang tid. Anmeldelserne fordeler sig ifølge ham nogenlunde ligeligt mellem land og by.

Rotter bider ikke på

Ifølge Ole Pedersen Johnsen er det således blevet forbudt at bruge hård gift fra starten, fordi der er en risiko for på den måde at gøre rotterne resistente.

Det nye er derfor, at man som rottebekæmper er nødt til at skrue gradvist op for dosis, hvis de mildere muligheder ikke virker. Selvom Ole Pedersen Johnsen har forståelse for loven, gør det arbejdet mere omstændigt til daglig.

- Vi oplever, at rotterne ikke spiser ret meget af de mildere giftstoffer, så de når at stoppe, inden de dør af det. De er ikke dumme, siger han.

Det sker derfor oftere end tidligere, at Billund Vand & Energi skal rykke ud flere gange til de samme anmeldelser, og i mellemtiden kan rotterne have formeret sig yderligere.

Flere rotter

Der findes ifølge Bolius ingen valide tal på, hvor mange rotter, der er i Danmark, men et faktum er det, at mængden af anmeldelser også på landsplan er steget betragteligt i perioden.

Noget af stigningen kan efter Bolius' vurdering forklares med, at det er blevet nemmere at anmelde hos kommunerne, men i Billund er Ole Pedersen Johnsen dog også overbevist om, at der reelt er flere skadedyr på spil.

- Jeg tror, at den nye lovgivning har betydet flere rotter samlet set, siger han og henviser til, at den høje anmeldelsesrate ifølge ham er fortsat ind i de første to kvartaler af 2018 i Billund Kommune såvel som på landsplan.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Det handler om et ordentligt arbejdsmiljø

Når jeg som medlem af økonomiudvalget har valgt offentligt at gå i rette med Mogens Rerups adfærd, er det for at beskytte vores medarbejdere mod psykisk dårligt arbejdsmiljø og for at tydeliggøre over for medarbejdere, at de har retten til at sige fra over for enhver adfærd, der kritiserer og krænker. Denne sag handler om at sikre et ordentligt arbejdsmiljø bag det arbejde, der sker i forvaltningerne. HK og Dansk Socialrådgiverforening har henvendt sig til Haderslev Kommune og er medunderskriver af brevet, idet begge fagforeninger har udtrykt bekymring for deres medlemmers ve og vel. Desværre har konflikterne stået på i årevis og er kørt i hårdknude, og der er tale om et langvarigt pres på en personalegruppe og af medarbejdere og ledere, der fortsat kan se, at de bliver hængt ud med navns nævnelse til social udskamning på sociale medier. Partsrepræsentanters rolle er at føre sag på borgeres vegne og at varetage borgerens interesser. Det kræver et samarbejde for at få et ofte kompliceret sagsforhold til at gå op, som de fleste har en gensidig interesse i. Kommunen kan afvise en person som partsrepræsentant, hvilket sker i så sjældne tilfælde, at jeg ikke i andre situationer har hørt om dette i Haderslev Kommune. Det sker kun, hvis partsrepræsentanten tilsidesætter borgerens egne interesser i sagen, eller hvis vedkommende optræder truende eller voldeligt over for myndighedspersoner. Brevet til de kommunalt ansatte er det politiske budskab om, at vi tager arbejdsmiljøet seriøst. I brevet er der samtidig en opfordring om at styrke dialogen på arbejdspladsen, så ingen medarbejder skal føle sig alene i konfliktfulde situationer.

Annonce