Annonce
Debat

Rumænere: En farce, at vi ikke kan hjemsende kriminelle

Læserbrev: Højesteret har afgjort, at Danmark ikke må udlevere rumænske borgere til afsoning i Rumænien, fordi standarden i de rumænske fængsler er så dårlig, at det krænker de indsattes menneskerettigheder. Blandt andet fordi cellerne skulle være for små.

Nu viser det sig så, at dansk politi i flere tilfælde har måttet løslade rumænere, som er dømt for grov kriminalitet i hjemlandet, fordi man ikke må udlevere dem til strafforfølgelse. Det er jo en farce. Det er helt urimeligt, at kriminelle rumænere på den måde kan slippe for straf.

Og jeg forstår det faktisk heller ikke helt. Jeg har for nylig sammen med Folketingets Retsudvalg besøgt netop Rumænien, og deres fængsler fejler altså ikke noget. Så min opfordring til regeringen er, at vi hurtigst muligt får udredt trådene med Rumænien, så de kan tage imod deres egne kriminelle til afsoning.

I øvrigt er det jo fuldstændig absurd, hvis et EU-medlemsland har så dårlige vilkår, at man ikke kan hjemsende kriminelle. Hvordan kan de så være med i EU?

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Vejen

Biltyven måtte lade bil være bil

Leder For abonnenter

Godda' mand solcellelov

Lovgivningsdanmark har vundet endnu en sejr. Med et hidtil uset krav til bureaukrati og dokumentation er det lykkes at bremse stor set alle landets kommuner i at få oprettet solcelleanlæg i forbindelse med kommunale bygninger og derved bidrage til den grønne omstilling. Og tillykke med det. For grundet en i særklasse ubegrundet og uigennemskuelig lovgivningsjungle er det nemlig lykkes at gøre kommunale solcelleanlæg til egentlige forsyningsvirksomheder med deraf følgende krav til selvstændige bestyrelser, regnskabsaflæggelse og meget andet af det, som i stigende grad DJØF'iserer denne nation. Alt sammen krav, der æder gevinsten ved og idéen med disse anlæg. Resultat: Flere steder er eksisterende kommunale solcelleanlæg lukket ned, ligesom planer om anlæg er droppet. Lige så uigennemskueligt er det, hvorfor så regionernes sygehuse, der jo er akkurat lige så offentlige, er fritaget for dette nonsens, og ingen kan give en bare nogenlunde gangbar forklaring. Begrundelserne er det rene volapyk og et eksempel på, hvad der sker, når lovgivningsmaskinen snurrer, uden at nogen griber ind med brugen af deres sunde fornuft. Lad os håbe, at den for tiden ganske tavse klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S) også ser dette som en vanvittig indretning, i hvert fald ligger der lige til højrebenet her serveret en sag, som man skal være godt dum for ikke at spark i mål. Især når man skal være instrumental i en regeringssatsning, som ingen har bare den fjerneste idé om hvad ender med at koste. Sådan er det nemlig med det fromme ønske om at reducere nationens menneskeskabte CO2-udledning med 70 procent i forhold til 1990-niveau inden 2030. Man ved end ikke, om det overhovedet kan lade sig gøre, men man ved, at det bliver utroligt dyrt. Her står vi med en sag, der, som megen anden klimasnak, ikke er fugle på taget, men miljøgevinster lagt lige i hånden på Dan Jørgensen, hvis han ellers vil tage imod dem. Lad os få fjernet disse bureaukratiske forhindringer - hellere i dag end i morgen.

Danmark For abonnenter

43 kommuner driver ulovlige solcelleanlæg: Nu risikerer investeringer for millioner at ryge i skraldespanden

112

30-årig indbrudstyv hærgede Kolding i måneder, inden han meldte sig selv: - Jeg gjorde det af grådighed

Annonce