Annonce
Udland

Rusland har leveret våben til Tyrkiet trods protester fra USA

Sergei Karpukhin/Reuters
Dele af luftforsvarssystemet S-400 er ankommet til tyrkisk luftbase fra Rusland. USA har truet med sanktioner.

De første dele af det russiske luftforsvarssystem S-400 blev fredag leveret til luftbasen Murted uden for Ankara i Tyrkiet. Det oplyser det tyrkiske forsvarsministerium.

Nato-landet Tyrkiet har skabt vrede i USA, som truer med sanktioner mod Tyrkiet, hvis det gennemfører købet af det russiske luftforsvarssystem.

Meddelelsen fra Forsvarsministeriet svækkede øjeblikkeligt den tyrkiske lira til 5,7 mod dollaren fra 5,67 onsdag.

- Vi er bekymrede for de mulige konsekvenser, siger en talsmand for Nato.

Leveringen af dele fra luftforsvarssystemet vil fortsætte i de kommende dage, meddeler det tyrkiske forsvars Industridirektorat.

Præsident Recep Tayyip Erdogan sagde efter et møde med præsident Donald Trump ved et G20-topmøde i sidste måned, at USA ikke havde planer om at indføre sanktioner mod Tyrkiet på grund af dets køb af S-400.

Trump sagde, at Tyrkiet ikke havde fået en retfærdig behandling, men den amerikanske præsident udelukkede ikke sanktioner.

Trumps-administrationen har gentagne gange advaret om, at hvis Tyrkiet erhverver S-400-systemet, vil det ikke blot medføre, at Tyrkiet ikke længere er med i F-35-kampflyprogrammet, men også betyde økonomiske sanktioner fra USA mod den tyrkiske økonomi.

USA har sagt, at S-400 ikke er foreneligt med Natos forsvarsnetværk og kan skabe problemer for Lockheed Martin F-35-kampflyene, som Tyrkiet selv er med til at bygge, og som det planlægger at købe.

Tyrkiet skulle have planer om at købe 100 styk af flytypen, der også er udset til at afløse det danske luftvåbens F-16-fly.

USA har allerede indledt en proces med at fjerne Tyrkiet fra F-35-programmet. Træning og uddannelse af tyrkiske piloter til flyet i USA er indstillet.

Ruslands føderale organ for militært-teknisk samarbejde bekræfter ifølge nyhedsbureauet RIA fredag, at det er begyndt at levere S-400-systemet til Tyrkiet.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce