Annonce
Udland

Ruslands eneste hangarskib står i flammer

Lev Fedoseyev/Ritzau Scanpix
Mindst tre personer meldes kvæstet i brand på Ruslands eneste hangarskib under reparationsarbejde i Murmansk.

Ruslands eneste hangarskib, "Admiral Kuznetsov", blev torsdag beskadiget af en omfattende brand. Over en halv snes personer blev kvæstet, og tre meldes savnet efter branden om bord på skibet.

Branden opstod under arbejdet med at vedligeholde skibet på et skibsværft i Murmansk.

En unavngiven kilde har fortalt nyhedsbureauet Tass, at branden opstod på dækket, og at der stod en tyk, sort røg fra skibet.

Den unavngivne kilde fortæller Tass, at flere blev kvæstet i branden.

- De modtager alle sammen behandling, siger kilden.

Tass konstaterer, at et område på 120 kvadratmeter var omfattet af branden. Brændstof stod i flammer.

Brandfolk bekæmpede branden med skum, og sent på dagen blev branden meldt under kontrol.

Ifølge nyhedsbureauet Ria Novosti udbrød branden under svejsearbejde.

Hangarskibet har været under reparation i over to år. Arbejdet skulle have været færdigt i slutningen af 2020, så det igen kunne indsættes som en del af den russiske flåde i 2021.

Sidste år fik "Admiral Kuznetsov" yderligere skader under reparationsarbejdet, da en kran væltede ned på dækket.

Ifølge Tass befandt der sig flere end 400 personer på hangarskibet, da branden brød ud.

Tass skriver, at brud på sikkerhedsforskrifterne formentligt er årsag til branden.

Rusland har kun et hangarskib, mens USA råder over en halv snes stykker.

Frankrig besluttede i 2015 at beholde to helikopterhangarskibe i Mistral-klassen, som ellers skulle have været leveret til Rusland.

Leveringen blev stoppet som direkte konsekvens af konflikten i Ukraine, hvor Rusland af EU og USA beskyldes for at spille en afgørende rolle.

Det vakte betydelig kritik i EU-kredsen, da Frankrig i første omgang insisterede på at gennemføre handlen, netop som EU begyndte at indføre sanktioner mod Rusland.

Handlen havde en samlet værdi af 1,2 milliarder euro, svarende til ni milliarder danske kroner.

/ritzau/AFP

Annonce
str/Ritzau Scanpix
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Mens regeringen tøver, holder danskerne i kø

Læserbrev: Omtrent fire måneder er der gået, siden den socialdemokratiske transportminister, Benny Engelbrecht, proklamerede i JydskeVestkysten, at han for længst er trukket i arbejdstøjet, og at der fra regeringens side bliver arbejdet hårdt på en ny infrastrukturplan. Noget vi i Venstre selvsagt var glade for at høre. Nu er der som sagt gået over fire måneder, og på kalenderen står der 2020. Mere end et halvt år er gået, siden Socialdemokratiet flyttede ind i regeringskontorerne, og danskerne er endnu ikke stillet en infrastrukturplan i udsigt. Mens trafikken på de danske veje snegler sig afsted, og borgere og virksomheder bruger mere tid på kø og trængsel, kan transportministeren end ikke sætte et årstal på en ny infrastrukturplan. Alle os sydjyder må således gå rundt i uvished – vi ved ikke, om vi er købt eller solgt. Og uvisheden skaber selvfølgelig bekymring. For hvad skal der ske med Ny Midtjyske Motorvej? E45/E20 ved Kolding? Rute 11 fra Korskro til Varde? Eller for den sags skyld opgraderingen af Rute 11 til Tønder? Ingen ved det. Sidste år kom vi i Venstre i mål med en aftale om at investere mere end 110 milliarder kronet i vores infrastruktur frem mod 2030. Investeringer, som ville sikre vækst og bosætning over alt i Danmark. Derfor er det mildest talt bekymrende, at vi i Sydjylland ikke kan vide os sikre på, om de investeringer, som vi i Venstre var med til at aftale, overhovedet bliver til noget. I Venstre vil vi arbejde for, at vi hurtigst muligt bliver indkaldt til forhandlinger om en infrastrukturaftale. Vi kan ikke vente længere. For når borgere og virksomheder holder i kø koster det samfundet 20 milliarder kroner om året. Derfor er en god og sammenhængende infrastruktur helt grundlæggende for fortsat vækst og udvikling. Noget som er altafgørende, hvis vi skal investere i velfærd og grønne løsninger. Så alt imens regeringen har skudt endnu et løfte til hjørne, må vækst og udvikling sættes på pause.

Danmark

Mette F: Østdanmark skal betale mere for et land i balance

Annonce