Annonce
Sport

Rutineret tempokonge sætter dansk timerekord i Odense

Alan Palafox/Ritzau Scanpix
34-årige Martin Toft Madsen slog den danske timerekord, da han i Odense kørte 53 kilometer og 955 meter.

Martin Toft Madsen kørte sig helt ud tirsdag, da han i Odense udfordrede den danske timerekord i cykling.

Det lykkedes den 34-årige tempokonge at levere varen, da han nåede ud på 53 kilometer og 955 meter.

Dermed trak han ganske suverænt forbi cykelrytteren Mikkel Bjergs hidtidige rekord fra oktober, som lød på 53,730 meter.

- Rekorden er rar at have. Den er ikke så nem at få herhjemme. Det er så fedt. Nu må jeg se, om der er andre, der vil slå den, siger Martin Toft Madsen ifølge TV2 Sport.

Martin Toft Madsen triumferede på Odense Cykelbane, efter at han senest forsøgte sig i Mexico.

Her jagtede han for et år siden verdensrekorden og nåede ud på 53 kilometer og 630 meter, hvilket blev dansk rekord.

Den slog unge Mikkel Bjerg dog i oktober, da han kørte 53 kilometer og 730 på en time, og dermed overtog Mikkel Bjerg den danske rekord, som han nu altså har måttet afgive.

Belgiske Victor Campenaerts er indehaver af verdensrekorden med en distance på 55,089 kilometer, som han satte i april i år.

Dermed slog Campenaerts Bradley Wiggins rekord på 54,526 kilometer, der havde stået siden 2015.

Danske Ole Ritter var indehaver af timerekorden i fire år fra 1968 med distancen 48,653 kilometer, inden cykelikonet Eddy Merckx slog rekorden i 1972.

34-årige Martin Toft Madsen erobrede første gang den danske rekord i 2017, da han slog Ole Ritters rekord fra 1974.

Martin Toft Madsen er stadig sulten efter at udfordre verdensrekorden, siger han efter tirsdagens bedrift.

- Jeg vil ikke udelukke at gå efter verdensrekorden, men det bliver bare ikke lige i næste uge, siger Martin Toft Madsen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Team Esbjerg

Dagens gode nyhed: Esbjergs håndbolddronnning laver ny aftale - derfor forlænger Estavana Polman

Annonce