Annonce
Kolding

Så er planen klar for Marina City: Færre boliger og lavere byggeri

Sådan ser fremtidens Marina City ud på et kort, hvis forvaltningens endelige forslag bliver vedtaget og godkendt. Den blå stiplede linje markerer grænsen mellem eksisterende land og søterritorium. Så inden Marina City kan bygges op, skal det store areal til højre for linjen ovenfor Skamlingvejen inddæmmes og fyldes op. I det område, som inddæmmes, bliver der ikke bygget boliger, men der bliver plads til havnemoler, bådoplag og bygninger til brug for havnerelaterede formål. Kort: Kolding Kommune  
By- og udviklingsforvaltningen er klar med sit forslag til den endelige lokalplan for Marina City. Havnebydelen er nu rettet til for at imødekomme borgernes indsigelser. Kolding Byråd skal vedtage planen endeligt på sit møde i januar.

Kolding: Så er Kolding Kommune meget tæt på at være helt i mål i arbejdet med det enorme plangrundlag, som den kommende havnebydel Marina City ved Skamlingvejen skal bygges op på.

Nu er der lagt op til, at der skal bygges 50-75 færre boliger og betydeligt lavere bygninger ud mod fjorden, end det hidtil har været på tale.

I stedet for 400 boliger bliver der kun plads til 325-350 - og bygningerne til diverse havnerelaterede formål såsom foreningsliv, liberale erhverv og caféer længst ud mod fjorden må højst være tre i stedet for fire etager - eller ni meter lavere.

Annonce

Det er by-og udviklingsforvaltningen, der har sat de formentlig sidste streger på plangrundlaget, som Kolding Byråd skal vedtage endeligt på sit møde i januar.

Boliger kun på land

By- og udviklingsforvaltningen har rettet lokalplanforslaget og kommuneplanforslaget til på baggrund af de 65 tilkendegivelser og indsigelser, der kom fra grundejerforeninger, bådelaug, fiskeriforbund, borgere og andre under høringsfasen i foråret - og på baggrund af kommunens dialog med Kystdirektoratet. Det er Kystdirektoratet, som skal give selve anlægstilladelsen til Marina City med i alt 1000 bådepladser, boliger og et stort maritimt miljø.

- Kystdirektoratet ser positivt på projektet, og vi har en forventning om, at direktoratet giver en efterfølgende anlægstillladelse, siger Kolding Kommunes planchef Jan Krarup Laursen.

Reduktionen i antallet af boliger sker på en del af det areal i Marina City, som i dag er vand, men som skal inddæmmes og fyldes op til brug for den nye marina.

Med andre ord skal der udelukkende bygges boliger på eksisterende land længst ind mod Kolding by. På den måde imødekommer kommunen både dem, som synes, at der var lagt op til for mange boliger i Marina City, og Kystdirektoratet, der ikke bryder sig om boligbyggeri på inddæmmet søterritorium.

I det nye plangrundlag skal det inddæmmende søterritorium kun bruges til havnerelaterede formål - og i den østligste del af Marina City længst ude mod fjorden aftrappes bygningshøjden altså sådan, at der her kun kan bygges i tre etager i stedet for fire etager.

- Og det betyder altså noget også af hensyn til udsigten, at vi ændrer den maksimale byggehøjde fra 29 til 20 meter, siger Jan Laursen.

Endelig sker der ændringer i bestemmelserne om en støjskærm langs Skamlingvejen, som skal være transparent. Også det sker på baggrund af forslag og ønsker fra borgerne.

Annonce

Klar til start

By- og udviklingsdirektør Merete Dissing erkender, at der højst sandsynligt kan ske det, at Kolding Byråds endelige vedtagelse af plangrundlaget og de forventede tilladelser fra Kystdirektoratet og Miljøstyrelsen bliver påklaget af modstandere af Marina City. Og det kan forsinke realiseringen af havnebydelen.

- Men hvis det ikke sker, så er vi klar til at udbyde den første jord til boliger før sommerferien næste år, siger hun.

Marina City

  • Marina City er navnet på en ny havnebydel, som er under udvikling ved Marina Syd ved Skamlingvejen.
  • Planen er, at der her skal bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • Lokalplanforslaget for Marina City var i offentlig høring i otte uger frem til 29. juni.
  • Nu er plangrundlaget rettet til, og Kolding Byråd skal tage endeligt stilling til plangrundlaget på sit møde 26. juni.
  • Kolding Kommune forventer at få anlægstilladelse fra Kystdirektoratet og klapningstilladelse fra Miljøstyrelsen i foråret.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser, og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Kolding For abonnenter

Sommerserie: Birgitte Grunnet elsker skaldyr om sommeren - og har set Spielberg-klassiker adskillige gange

Danmark

Torsdagens coronatal: Syv færre indlagt det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aabenraa

Taxaselskab får skarp kritik: Beskyldt for med vilje at glemme kunder ved grænsen

EfB For abonnenter

Peter Hyballa: Jeg må vide, hvem der er med mig, og hvem der er imod mig

EfB

Kommentar: Spillerne tabte - træneren vandt

Kolding

Nedlukningen af nattelivet har betydet markant færre voldsepisoder i Kolding

Vejen For abonnenter

Piben har fået en ny lyd: 36-årige Anne-Kathrine står bag orgelbrus og kormusik i Hovborg og Lindknud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Kolding

Næsten en tredjedel af beboerne i to områder i Kolding har ikke bestilt tid til vaccination

Indland

Sønderborg indfører badeforbud efter fabriksbrand

Sport

Mens du sov: Misser dansk OL-medalje med 15 hundrededele

Sønderborg

Storbrand fører til fiskedød i sø: Fjord er stadig i forureningsfare

Sønderjylland For abonnenter

Ægtepar dyster om de bedste skud: Lone går Hans Christian i bedene

Esbjerg For abonnenter

Hvorfor skal det tage så lang tid? En læser undrer sig over svar om Ribes nye bydel

Annonce