Annonce
forside

Så kom der navne på mandaterne: Her er det nye byråd

Hans Østergaard (V) fik et godt personligt valg, selvom Venstre gik tilbage. Foto: Jørgen Kirk

Ringkøbing-Skjern: Det blev et kanonvalg for Kristendemokraterne, mens Venstre miste fodfæste i Ringkøbing-Skjern Kommune. Her er de 29, der skal udgøre byrådet de næste fire år. Tallet ud for kandidaten angiver det personlige stemmetal.Navne markeret med fed er nye byrådsmedlemmer.

V. Hans Østergaard - 1881

K. Kristian Andersen - 3617

S. Søren Elbæk - 2974

V. Lennart Qvist - 1249

V. Jakob Agerbo - 745

KD. Jens Erik Damgaard - 411

S. Trine Ørskov - 633

V. Erik Viborg - 636

SF. Pia Vestergaard - 1831

V. Svens Boye Thomsen - 552

KD. Hans Pedersen - 343

S. Linda Nielsen - 490

DF. Kristian Bøgsted - 702

V. Bjarne Svendsen - 503

KD. Hanne Simonsen - 158

S. Irene Lund Pedersen - 372

V. Ole Nyholm Knudsen - 492

SF. Niels Rasmussen - 625

V. Lise Juhl Hansen - 472

J. Jesper Lærke - 584

S. John G. Christensen - 320

V. Iver Enevoldsen - 443

V. Gitte Kjeldsen - 428

KD. Benjamin Morthorst - 99

S. Helge Albertsen - 280

DF. Jørgen Byskov - 386

SF. Jørgen Rabjerg - 86

V. Jens S. Højland - 416

KD. Henrik Andersen - 85

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Naturligvis har bro følger

Før etableringen af den faste forbindelse over Storebælt var den ingen ende på bekymringerne. Fisk, fugle og pattedyr ville blive truet, måtte man dengang forstå. Efter hensynet til samfundets interesser samt følgerne for flora og fauna blev holdt op mod hinanden, blev bro og togtunnel alligevel bygget. Som bekendt gik verden ikke under. Nu foreligger en rapport om de naturmæssige konsekvenser af en bro mellem Als og Fyn. Vurderingen blev udarbejdet i januar, men er først nu offentliggjort. Forklaringen på forsinkelsen er ukendt, men måske har Vejdirektoratet slet og ret skammet sig over konklusionens banalitet. Broen vil medføre uoprettelig påvirkning af natur og dyrelivet både i anlægs- og driftsfasen. Naturen vil blive påført skader, der ikke kan gøres om, vurderer specialisterne således. Og ja, det er givetvis korrekt. Sådanne konsekvenser ligger i anlægsarbejders natur. Selv en mindre cykelsti forandrer landskabet for bestandigt. Musereder bliver ødelagt, frøer fordrevet og regnormene kan ikke længere komme op. Men skulle man af den grund undlade at sikre børns liv og førlighed på skolevejen? Svaret giver vist sig selv. Naturligvis er sammenligningen sat på spidsen og konsekvenserne af et brobyggeri ulig større end følgerne af en cykelsti. Men der kan alligevel drages nogenlunde ens konklusioner. Fordele og ulemper skal afvejes. Vi skal passe på vores miljø – ikke mindst når der er tale om et sårbart område som farvandet mellem Als og Fyn. Vil byggeri og drift have katastrofale konsekvenser for naturen, må planerne opgives. Broen skal heller ikke etableres, hvis det ikke giver overordnet mening økonomisk og samfundsmæssigt. Til gengæld skal der bygges, hvis hensynet til vores fælles bedste taler for det, og der ikke er udsigt til virkelig alvorlige skader på omgivelserne. Vi må ikke ende samme sted, som vores naboer mod syd, hvor naturklager kan forsinke etableringen af vigtig infrastruktur i år eller nogle gange ligefrem årtier.

Annonce