Annonce
Sønderborg

Så må gassen godt sive fra Kværs

Borgere i Kværs er bekymret for kommunens plan om at bygge et stort biogasanlæg ved landsbyen og har samlet underskrifter i mod. Men et politisk flertal har nu banet vejen for Nature Energy. Foto: Timo Battefeld
Et flertal i byrådet minus Dansk Folkeparti har vedtaget den lokalplan, der skal give plads til et stort biogas anlæg trods lokal modstand. Den grønne omstilling tvinger os til det, lyder det samlet fra tilhængerne.

Sønderborg: Det kan godt være, at sagen om et biogas anlæg ved Kværs nu er politisk afsluttet, men gassen var bestemt ikke gået af ballonen i byrådssalen, da sagen onsdag blev debatteret og en lokalplan vedtaget. Modstanden var således til både at føle og høre, da Stefan Lydal (DF) fremlagde sin modstand ledsaget af klapsalver fra tilhørerne.

- I vil sikkert helst høre, at vi nu på den anden side af folketingsvalget og Jan, der ikke er blevet valgt, fortryder og stemmer for. Men det gør vi ikke i Dansk Folkeparti. Vi lytter til folk og deres bekymringer. Og vi lytter også til Project Zero-visionen, der siger, at omstillingen skal ske med borgerne og ikke i mod. 200 sider med høringssvar viser, at Kværs er en dårlig placering. Det kan ikke bære det trafikalt. Glansager ligger fint, og her ville Aabenraa planer med biogas i Kliplev være bedre. Der kan jo trækkes rør til Sønderborg, så vi også får gavn af den grønne energi, sagde Stefan Lydal blandt andet.

Annonce

Nødvendigt

Men DF stod ene med holdningen i byrådssalen:

- Kværs synes måske, at vi har 28 klimatosser i byrådet. Jeg anerkender, at et biogasanlæg kan fylde godt op i landskabet, men vi må også erkende, at den grønne omstilling er her. Solceller og havvindmøller skaber heller ikke jubel, men det er alt nødvendigt, sagde Venstres Tage Petersen, som også fik samme melding med fra partikollegaen, Peter Hansen:

- Vi har haft to klimavalg, og Sønderborg har taget de 17 FN Verdensmål til sig. Det er en hård proces. Jeg har også stået i forsamlingshuse og mødt modstanden, men vi skal nå målet om at være 100 procent CO2-neutrale i 2019.

Aase Nyegaard (Fælleslisten) påpegede, at Project Zero faktisk ikke er politisk skabt i 2007, men født af visionære borgere.

- Og jeg bider mærke i, at Nature Energy vil gøre alt for at mindske gener med lugt og larm, tilføjede hun.

Lytte til faglighed

Slesvigsk Parti stemte også for lokalplanen, der nu kan bane vej for anlægget:

- Vi anerkender bekymringerne, men lytter også til fagligheden i dette. Vi vil følge op på de negative konsekvenser, men vi skal have kursen mod 0'et, sagde Dieter Jessen.

Rikke Lock Harvig(S) var helt på linje:

- Hver indsigelse er nøje vurderet. Modstand gør indtryk, men vi skal den grønne omstilling og tage ansvar. Vi skal muligheder frem for begrænsninger. Det er ikke altid solen skinner og vinden blæser, så biogas er det tredje ben i den grønne retning.

Borgmester Erik Lauritzen(S) glædede sig over, at landbruget også er med.

- Uden landmændene når vi ikke i mål med den grønne omstilling.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

PostNord er en dødssejler

I årevis har fusionen mellem Post Danmark og det svenske Posten AB til PostNord i 2009 været et problembarn. Der er nemlig så store forskelle mellem Danmark og Sverige, at det har vist sig nærmest umuligt at få fællesskabet til at fungere. Mens Danmark er en digital spydspids, bliver der fortsat ekspederet masser af fysiske breve og dokmenter via posten hos vores nordiske naboer. Og skønt man kan begræde det traditionelle brevs forsvinden i vores land, er udviklingen uafvendelig. Situationen i Danmark har siden 2012 udløst adskillige årsregnskaber med blodrøde tal, hvilket har belastet hele PostNord i fatal grad. I det seneste årsregnskab for 2018 havde den danske del af forretningen et minus på over en milliard kroner. Noget tyder på en bedring i økonomien, men prisen har været høj i form af massefyringer og bestandigt forringet service. Imens fortsætter brevmængden med at falde på grund af den digitale kommunikations fortsatte fremmarch kombineret med alt for lange leveringstider på fysiske breve. Nu er flere partier så åbne for at forlade postsamarbejdet. De nye toner er der grund til at være tilfreds med. For nok er situationen lige nu slem. Men fremover vil den blive endnu værre. Også hos vores naboer vil den moderne kommunikation vinde stadig mere frem. Det er ganske enkelt for hurtigt, bekvemt og billigt at holde digital kontakt med både venner, familie og myndighederne til, at fysiske breve på sigt kan overleve i større omfang. Det gælder også i Sverige. PostNord er med andre ord en dødssejler, det ikke vil være klogt at holde fast i. Lad os få lukket virksomheden, inden vi bruger endnu flere penge på at forlænge dens skrantende eksistens. Naturligvis skal det også fremover være muligt at sende fysisk post i Danmark. Men der er bestemt ingen grund til at genopbygge et nationalt postvæsen. I stedet bør politikerne se på muligheden for at betro opgaven til private aktører. Dyrere og ringere end den nuværende ordning kan det umuligt blive.

Erhverv

3F Kolding er uforstående over for at Danfoss flytter fabrik til Polen

Annonce