Annonce
Biler

Så skete det endelig: Danmarks mest solgte brugtbil vinder eftertragtet titel

Årets Brugtbil 2019, VW Golf årgang 2013-2016, vandt især pga. sin avancerede og velfungerende teknik, og så er den ret billig at køre rundt i. Foto: Karsten Lemche
Volkswagen Golf 7 er kåret til Årets Brugtbil 2019.

Duer den til noget, når tiden går?

Det er det store spørgsmål, når man køber bil, og her kan det være god grund til at kigge nærmere på Volkswagen Golf 7, der er blevet kåret til Årets Brugtbil 2019 i årgangen 2013-2016.

Det er første gang i løbet af kåringens 14-årige historie, at Volkswagen vinder titlen, der er blevet et kvalitetsstempel på det gode brugtbilskøb, og det kan Golf til fulde leve op til.

Sidste år blev Golf nummer 2, da BMW 1-serien kørte væk med sejren, men i år var det ingen vej uden om den populære tysker.

Juryen, der består af 17 tekniske eksperter og biljournalister, blandt andet fra herværende avis, vurderer brugtbilerne ud fra en række kriterier såsom teknisk kvalitet, service- og reparationsomkostninger og værdi for pengene. Og her gør Golf det ganske overbevisende.

- Volkswagen har afhjulpet de kedelige tekniske problemer med benzinturbomotorer og gearkasser, som opstod for efterhånden en del år siden, og derfor er det på tide at vurdere Golf som et fremragende brugtkøb. Golf 7 er ekstremt populær hos ejerne, og er en allroundbil med god plads, der kan det hele, lyder vurderingen fra biljournalist og jurymedlem Steen Bachmann fra Bilmagasinet.

Annonce

Finalerundens resultat

1. VW Golf VII, 2014-2016: 155 point.

2. Ford Fiesta, 2013-2017: 120 point.

3. Skoda Octavia, 2013-2017: 105 point.

4. Nissan Qashqai, 2014-2017: 75 point.

5. Skoda Superb, 2015-2017: 55 point.Tidligere vindere af Årets Brugtbil2018: BMW 1-serie, årgang 2011-2015.

2017: Ford C-Max, årgang 2010-2015.

2016: BMW 3-serie, årgang 2008-2012.

2015: Mercedes C-Klasse, årgang 2007-2011.

2014: Honda Civic, årgang 2006-2012.

2013: Toyota Avensis, årgang 2007.

2012: Honda Accord, årgang 2009.

2011: Kia Ceed, årgang 2007.

2010: Opel Astra, årgang 2005.

2009: Ford Focus, årgang 2005.

2008: Ford Mondeo, årgang 2004.

2007: Mazda6, årgang 2003.

2006: Skoda Fabia, årgang 2001.

Billig at køre i

Ifølge beregninger fra Bilbasen koster det godt to kroner pr. kilometer at køre i Årets Brugtbil, og det skyldes især, at det forventede værditab er ret beskedent på en Golf.

Volkswagens dominans på markedet for nye biler er massiv og har været det i adskillige år. Det smitter af på de brugte. Den holder prisen godt, selv om Skoda Octavia faktisk gør det bedre og også havde lidt færre fejl, ifølge FDM brugtbiltesten.

VW Golf vinder foran Ford Fiesta 2013-2017 på andenpladsen, Skoda Octavia 2013-2017, Nissan Qashqai 2014-2007 og Skoda Superb 2015-2017 på en femteplads.

Alle biler var valgt ud fra en bruttoliste på de 125 mest solgte biler, der er mellem tre og syv år gamle.

Den pågældende modelgeneration er den første, der kom på markedet i december 2012 og løb indtil et facelift af Golf i starten af 2017.

Karl-Ove Pedersen, direktør hos Dansk Bilforhandler Union, forstår godt, hvorfor bilen har vundet.

- VW Golf 7 er en rigtig dejlig, rummelig og samtidig en snert af sporty familiebil, hvor den 150 hk TSI-motor gør den til en fornøjelse at køre. Det ville dog have klædt prøveeksemplaret, hvis den havde været udstyret med DSG-gearkassen, som jo er stærkt vanedannende. Golfen er en hurtig omsættelig vare for vores medlemmer, og samtidig er den i årets felt næstbilligst at eje over en fireårig periode, siger han.

Fine finalebiler

De fire andre finalister fortjener også et par ord med på vejen.

Den køreglade Ford Fiesta er gennemgående en solid bil, der kan fås til meget fornuftige priser og med en superenergisk benzinmotor, der har turbo og 100 hk.

Skoda Octavia, som er bygget på samme avancerede platform som VW Golf, er næsten fejlfri og ekstremt rummelig. Ulempen er ret høje brugtpriser.

På fjerdepladsen kom Nissan Qashqai, der er en ægte danskerfavorit, men også lider under af at være ret dyr som brugt.

Den store og meget komfortable Skoda Superb kom på femtepladsen, og det er en bil uden reelle fejl, men også et lidt kostbart valg, da den hører til i den store firmaklasse.

Der var fem biler i finalen. Fra venstre er det Ford Fiesta, Nissan Qashqai, Skoda Octavia, Skoda Superb og VW Golf. Foto: Karsten Lemche
Ford Fiesta 2013-2017 kom på 2. pladsen. Den kører fremragende, og så er brugtpriserne meget rimelige. Foto: Karsten Lemche
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Tunnel bliver en klar gevinst

Tysklands rigsrevision, Bundesrechnungshof, har kørt tunnellen under Femern Bælt gennem et regneark og fundet ud af, at den faste forbindelse ikke nødvendigvis kan betale sig set fra den tyske side af grænsen. Revisionen har kalkuleret, at det vil koste omregnet godt 26 milliarder kroner at gennemføre den nødvendige udbygning af veje og jernbaner. Den udgift står muligvis ikke mål med gevinsterne fra en fast forbindelse, mener man. Dette har skabt fornyet røre om projektet blandt tyske politikere. Her har De Grønne hele tiden været skeptiske og kræver nu, at planen tages op til fornyet overvejelse. Set med danske briller minder det om den debat, der udspandt sig før byggeriet af Storebæltsbroen. Den var helt overflødig, det var så hyggeligt at drikke dårlig kaffe på DSB’s færger, og brobyggeriet kunne ødelægge vandmiljøet, lød nogle af argumenterne dengang. I dag ville næppe nogen undvære broen, der ikke kun fysisk, men også mentalt har bundet Danmark meget bedre sammen. År for år sætter trafikken rekord, og investeringen på over 26 milliarder frem mod åbningen i 1998 bliver derfor tilbagebetalt noget hurtigere end de 37 år, der oprindelig blev budgetteret med. Ganske det samme vil formentlig ske for tunellen under Femern Bælt. Naturligvis skal den slags megaprojekter gennemtænkes grundigt. Alle aspekter i forbindelse med såvel økonomi som økologi må tages i betragtning. Ikke desto mindre er der ikke nogen grund til dommedagsscenarier, viser erfaringerne fra Storebælt. Naturligvis er det en indlysende fordel for såvel Danmark som de øvrige, nordiske land, at der bliver nemmere fysisk adgang til det vigtige, tyske eksportmarked. Derfor er Danmark også villig til at finansiere tunnelbyggeriet. Men det handler ikke kun om penge. Vi har meget tilfælles med vores tyske nabo og kan inspirere hinanden til gensidig gavn. Det ved vi i det dansk-tyske grænseland. Samme oplevelse fortjener det grænseland, hvor indbyggerne indtil videre er adskilt af vand.

Annonce